پبش‌بینی افزایش بهای جهانی اورانیوم تحت تاثیر افزایش تقاضا و سیاست‌های مالیاتی قزاقستان

تهران- ایرنا- تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند سیاست‌های مالیاتی قزاقستان به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اورانیوم جهان در کنار تقاضای رو به رشد این ماده معدنی تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت نهایی و جهانی آن خواهد داشت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری کازینفورم، تحلیلگران شرکت مالی سیتی‌گروپ با وجود کاهش قیمت اورانیوم از زمستان سال گذشته، همچنان چشم‌اندازی مثبت برای رشد بازار اورانیوم پیش‌بینی می کنند و انتظار دارند که قیمت این منبع در سال‌های آینده به طور قابل‌توجهی افزایش یابد.

این تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت اورانیوم تا پایان سال جاری میلادی به ۹۸ دلار در هر پوند برسد و ممکن است تا پایان سال آینده به ۱۱۰ دلار در هر پوند هم افزایش یابد. این پیش‌بینی در پس‌زمینه افزایش تقاضا برای انرژی هسته‌ای و فناوری‌های کم‌کربن صورت گرفته است.

قزاقستان و هزینه اورانیوم

در حال حاضر، مالیات بر استخراج مواد معدنی اورانیوم در قزاقستان شش درصد است، اما از سال آینده این نرخ به ۹٪ افزایش می‌یابد و از سال ۲۰۲۶ به صورت تدریجی تا ۱۸٪ خواهد رسید.

الدیار توقتاروف، رئیس انجمن توسعه صنعت اتمی در همین راستا، اظهار داشت: این افزایش مالیات به طور مستقیم بر هزینه نهایی اورانیوم تاثیر خواهد گذاشت و هدف از این تغییرات، همسان‌سازی بخش معدن با صنایع نفت و گاز است که در آنها افزایش مالیات از مدت‌ها پیش اعمال شده است.

وی افزود: این تغییرات به منظور تامین درآمد بیشتر برای بودجه از بخش‌های سودآور انجام می‌شود. بنابراین، در سال آینده افزایش جزئی خواهیم داشت و از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۶ ساختار پیچیده‌تری در این زمینه اعمال خواهد شد.

به گفته مقامات قزاقستانی، تولید اورانیوم در این کشور امسال به ۵۹ میلیون پوند خواهد رسید، زیرا مشکلات مرتبط با تامین اسید سولفوریک، که ماده‌ای حیاتی در فرآیند استخراج اورانیوم محسوب می‌شود، بهبود یافته است.

قزاقستان که حدود ۴۰٪ از اورانیوم جهان را تأمین می‌کند، با این تغییرات مالیاتی و افزایش تولید، همچنان جایگاه خود را به عنوان یکی از بازیگران اصلی در بازار جهانی اورانیوم حفظ خواهد کرد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت اورانیوم

شرکت ملی اتمی کازاتم‌پروم جی.اس.سی(JSC) اورانیوم که در ۲۶ سایت از ۱۳ معدن در مناطق ترکستان، قیزیلوردا و شمال قزاقستان فعالیت می‌کند، همواره به دنبال یافتن ذخایر جدید برای تقویت پایه منابع معدنی سوخت است.

برهمین اساس، شرکت مالی سیتی معتقد است که احتمال کمبود عرضه اورانیوم در اواخر این دهه می‌تواند به افزایش قیمت منجر شود. این شرکت به کاهش طولانی‌مدت ذخایر اورانیوم تا سال ۲۰۳۰ اشاره می‌کند که انتظار می‌رود به ۲۰ میلیون پوند کاهش یابد، که ای امر نیازمند افزایش تولید اورانیوم است.

توقتاروف با بیان اینکه قزاقستان که در حال حاضر ۴۰٪ اورانیوم جهان را تامین می‌کند و در موقعیت بهره‌برداری از این روند قرار دارد، تصریح کرد: آستانه با صنعت معدن اورانیوم به خوبی توسعه‌یافته‌اش، باید اکنون هدف خود را بالاتر برده و به گسترش صنعت هسته‌ای بپردازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha