۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۳۰
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85574835
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استفاده عنکبوت‌های تارباف از کرم شب‌تاب نر برای جذب طعمه‌

تهران- ایرنا- دانشمندان چینی کشف کردند عنکبوت تارباف از کرم‌های شب‌تاب گرفتار شده در تار استفاده می‌کند تا حشرات دیگری را در تار خود به دام اندازد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از ایندیپندنت، نوعی از کرم‌های شب‌تاب به نام آرانئوس ونتریکوسوس از سلول‌های تابنده نور روی شکم خود برای برقراری ارتباط با دیگر همنوعان استفاده می‌کنند. نرهای این کرم شب‌تاب از تابش‌های چندتایی و ماده‌ها از تابش تکی استفاده می‌کنند.

در این حال محققان مشخص کردند نوعی از عنکبوت‌های گوی‌باف با شگردی کرم‌های شب‌تاب نر گرفتار شده را وادار می‌کند تا تابش ماده‌ها را تقلید کنند تا بتواند نرهای دیگر را در تار خود به دام اندازد. این محققان در نشریه علمی زیست‌شناسی امروز نوشتند: نتیجه این است که کرم‌ شب‌تاب نر به دام افتاده سیگنال‌های نادرست ارسال می‌کند و موجب می‌شود کرم‌های شب‌تاب نر بیشتری وارد تار عنکبوت و گرفتار بشوند.

کرم‌ شب‌تاب نر؛ معشوق عنکبوت‌های تارباف

این مطالعه زمانی شروع شد که شینهوا فو از دانشگاه کشاورزی هواژونگ چین و یکی از مولفان این تحقیق حین بازدیدهای میدانی از مزارع و زمین‌ها متوجه شد فقط کرم‌های شب تاب نر در تار عنکبوت یاد شده گرفتار شده‌اند و خبری از کرم‌های ماده نیست.

دانشمندان با مطالعات میدانی رفتارهای عنکبوت همچنین سیگنال‌های ارسالی کرم‌های شب تاب را بررسی کردند. آنها متوجه شدند زمانی که عنکبوت در صحنه حاضر است و کار را مدیریت می‌کند، کرم‌های شب‌تاب نر بیشتری به دام می‌افتند. تحلیل و بررسی بیشتر نشان داد سیگنال‌های ارسالی کرم‌های گرفتار شده در تار عنکبوت شبیه سیگنال‌ کرم‌های ماده برای جذب کرم‌های نر است.

اما کرم‌های شب‌تاب نر گرفتار شده زمانی که در تار تنها بودند و عنکبوت در صحنه حاضر نبود به ندرت موجب جذب کرم‌های دیگر می‌شدند. دانشمندان به این گمان رسیدند که در واقع عنکبوت موجب تغییر در سیگنال ارسالی از سوی کرم‌های نر می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha