۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۳۸
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85574882
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارگردان تئاتر: هنر نمایش در کشور دچار ضعف متن است

۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۳۸
کد خبر: 85574882
کارگردان تئاتر: هنر نمایش در کشور دچار ضعف متن است

همدان- ایرنا- یک نویسنده و کارگردان تئاتر معتقد است: هنر نمایش در ایران همچنان ضعف نمایش‌نامه نویسی و متن دارد و نمایشنامه‌ها باید موضوعی باشد.

«محمد کاظم‌تبار» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این در حالیست که نمایش‌نامه‌های خوبی داریم که هنوز عرضه و چاپ نشده‌اند و با ارائه این نمایشنامه‌ها، ضعف در جشنواره‌ها برطرف می‌شود.

وی افزود: تلاش بر این بوده که همیشه این خلاء با سفارش دادن پر شود، در حالی‌که خروجی آن یک کار شعاری می‌شود و به درد کارگردان نمی‌خورد.

این کارگردان هنر نمایش ادامه داد: این جمله مصداق بارز یک نمایشنامه خوب است که «هر چه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند» و زمانی‌که نویسنده دغدغه‌اش، موضوعی شود و آن را به شکل متن درآورد، به درد جامعه و مخاطبان می‌خورد؛ اما اگر به سمت سفارش دادن برای بیلان کاری و شعار برویم، خروجی نمی‌دهد و این همان ضعف نمایش‌ها است.

کاظم‌تبار خاطرنشان کرد: هم اکنون چند نویسنده جشنواره تئاتر فجر را می‌شناسیم که رتبه نخست را کسب کرده‌اند و نمایش‌نامه‌های آنها چاپ شده، در حالی‌که چاپ و عرضه نمایشنامه‌های خوب به کیفی شدن جشنواره‌ها و آثار راه یافته کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در کنار این مشکل، نگاه حمایتی و دنباله‌دار به هنرمند و یا یک اتفاق هنری وجود ندارد و تا زمانی‌که این نگاه حاکم باشد، نقاط ضعف هم ماندگار است.

تئاتر نیازمند حمایت مادی و معنوی است

داور همایش تئاتر منطقه‌ای "تاک" عاشورائیان ملایر اظهار کرد: به طور قطع حمایت مادی و معنوی می‌تواند ضعف‌ها را در هر جشنواره و رویداد هنری کمرنگ کند و اتفاقات خوبی در هنر نمایش رخ دهد.

کاظم‌تبار برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان را یک اتفاق خوب در شهرستان ملایر با حمایت متولیان امر از هنرمندان این شهر دانست و گفت: در راستای برگزاری این جشنواره، آثار بسیار باکیفیت و خوبی در این جشنواره اجرا شد و برخی آثار نیز جای کار بسیار دارند، اما در مجموعه سطح جشنواره خوب و کیفی بود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه نخستین دوره جشنواره تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان بود، آن چیزی که شاهد بودیم، بالاتر از اتفاقی بود که ما انتظار داشتیم و در سال‌های بعد بهتر و در سطح بالاتر می‌تواند برگزار شود.

کارگردان هنر نمایش با بیان اینکه مشکلات تئاتر چند دسته است و یک بخش آن زیرساختی است، افزود: تئاتر تهران با شهرستان‌ها متفاوت است، در تئاتر شهرستان نگاه زیرساختی به آن نشده و در ظرفیت‌سازی، ساخت سالن و جذب مخاطب همچنان ضعف وجود دارد.

کاظم‌تبار ادامه داد: شهرهایی با جمعیت بالا نیاز به سالن‌هایی با ظرفیت حداقل ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر ظرفیت دارند تا با برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای هنری، در استای ظرفیت‌سازی، کیفی‌سازی و جذب مخاطبان هنر نمایش گام بردارند.

زیرساخت تئاتر شهرستان‌ها باید توسعه یابد

وی با تاکید بر اینکه همچنان حمایتی از نظر مالی و معنوی از هنر تئاتر صورت نمی‌گیرد، گفت: از تجهیزات، ساخت سالن و سایر موارد، حمایت خاصی را در حوزه هنر نمایش و تئاتر نمی‌بینیم و در زمینه آماده‌سازی بستر کار، هنوز اتفاقی نیفتاده است.

دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضا در هنر تئاتر برابر نیست، خاطرنشان کرد: بزرگترین آفت تئاتر برابر نبودن عرضه و تقاضا است، در حالی‌که به هنر تئاتر به مثابه یک حرفه نگاه نمی‌شود و یک هنرمند درآمد بالایی در این حوزه ندارد.

کاظم‌تبار گفت: این معضلی است که با حمایت و پشتیبانی مسوولان باید حل شود و با وجود ظرفیت‌های بزرگی همچون کارخانجات صنعتی، واحدهای تولیدی و معادن در شهرستان‌ها، می‌توانند حامی هنر باشند.

وی با تاکید بر اینکه ما در جشنواره مقاومت به دنبال این هستیم که گامی در این زمینه برداریم، افزود: کار زیرساختی و کار ساختاری در حوزه هنر نمایش باید انجام و نمایشنامه‌های هدفمند تولید شود که به اجرا ختم نشود و در معرض مخاطبان، علاقه‌مندان و هنرمندان قرار گیرد.

بخش خصوصی به کمک هنر نمایش بیاید

این کارگردان تئاتر با اشاره به ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تئاتر مقاومت، اظهار کرد: حجم تقاضاها برای جشنواره مقاومت خوب بوده و از ۳۰ تیر با اعلام فراخوان تا ۳۰ مرداد، ۱۴۰ نمایش‌نامه به دبیرخانه ارسال شده و نگاه ما در بخش نمایشنامه، خروجی محور است.

کاظم‌تبار ادامه داد: بخش نمایشنامه جشنواره تئاتر مقاومت تا پنجم آذر مهلت دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پنجم آذر تعداد آثار ارسالی به این جشنواره به ۵۰۰ تا ۶۰۰ نمایشنامه برسد.

وی گفت: درخواست در بخش صحنه‌ای این جشنواره بسیار خوب بود و حدود ۲۰۰ متن به ما رسیده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته با مشکلات عدیده‌ای در حوزه تئاتر مواجه بودیم، افزود: این حجم از تقاضا در جشنواره تئاتر مقاومت در سال ۱۴۰۳ اتفاق بسیار خوبی است و امیدوارم بتوانیم اعتماد هنرمندان را به بهترین شکل در نحوه برگزاری این جشنواره پاسخ دهیم.

کاظم‌تبار تاکید کرد: با توجه به محدود بودن مخاطبان تئاتر، زمانی می‌توانیم در جذب مخاطبان و تعالی هنر نمایش موفق عمل کنیم که این کار را از پایه و از مدارس، مساجد و بسیج شروع کنیم و در جشنواره‌ها نهایی شود، آن زمان است که خروجی خوب و نتیجه مطلوب می‌دهد و فرهنگ می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ نخستین همایش تئاتر منطقه‌ای "تاک" عاشورائیان با حضور ۱۶ نمایش راه یافته از ۶ استان کشور در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی در شهرستان ملایر از بیستم مرداد آغاز و امروز ۳۱ مردادماه به کار خود پایان داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha