نخستین پارک خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی کشور در سرخس راه‌اندازی می‌شود

مشهد-ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: زمینه راه‌اندازی نخستین پارک بین‌المللی خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی ایران در شهرستان سرخس با همکاری اتاق بازرگانی استان فراهم شده است.

به گزارش ایرنا، حسن نوری زاده روز چهارشنبه در همایش "«مدیریت انرژی» با موضوع تامین پایدار انرژی برق صنایع در نخستین پارک بین‌المللی انرژی خورشیدی ایران که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، افزود: انرژی های تجدید پذیر در خراسان رضوی، می‌تواند به عنوان یک مزیت ممتاز برای تولید برق و رفع ناترازی انرژی با توجه به ظرفیت‌های این استان در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس که بزودی به منطقه آزاد تجاری - صنعتی تبدیل می‌شود، از زیرساختهای بسیار مناسب و امنیت کافی برای سرمایه‌گذار برخوردار است و ورود کشورهایی مانند هندوستان و ترکیه در این منطقه ظرفیت های ممتاز بیشتری را ایجاد کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: تامین زیرساخت‌ها یکی از ستون‌های اصلی در توسعه صنعت است، اما بخش صنعت با ناترازی انرژی مواجه بوده و باید این مهم مورد توجه وزیران جدید دولت بویژه وزیر نیرو قرار گیرد.

وی علت ناترازی انرژی برق برای بخش صنعت را در ۲ حوزه دانست و افزود: نخستین علت کاهش بازدهی نیروگاه‌های قدیمی و خروج نیروگاه‌های آبی از مدار تولید است، دومین علت نیز ایجاد واحدهای صنعتی جدید و نیاز آنها به برق است.

نوری زاده به مزیت‌های شهرستان سرخس بویژه منطقه آزاد تجاری - صنعتی آن اشاره و بیان کرد: بر اساس سند چشم انداز توسعه، از مزیت‌های مناطق مرزی خراسان رضوی حوزه ترانزیت و «ترانسشیپ منت» شهرستان سرخس است که یکی از نقاط اصلی حوزه ارتباطات اقتصادی در بخش کشورهای CIS ( کشورهای مستقل و مشترک المنافع) به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: کشورهای CIS حدود ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت مصرف کننده دارد، سرخس که نقطه اتصال حوزه ریلی و کریدور اصلی شمال به جنوب و شرق به غرب است، در برابر مصرف گرایی این کشورها یک مزیت محسوب می‌شود.

سرخس بیشترین ساعات تابش نور را دارد

معاون استاندار خراسان رضوی در ادامه اظهار کرد: برای رفع ناترازی انرژی برق و برون رفت استان و کشور از این وضعیت، ۲ راهکار شامل ارتقای وضعیت نیروگاه‌های فسیلی کشور و تبدیل آنها به سیکل ترکیبی، ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی بزرگ در سرخس و خواف وجود دارد که باید عملیاتی شود.

وی ادامه داد: با ایجاد هر نیروگاه سیکل ترکیبی، ۱۸۰ مگاوات برق به مجموعه تولید برق خراسان رضوی اضافه می‌شود، از سوی دیگر سرخس بیشترین ساعات تابش نور خورشید و بهترین زاویه تابش آفتاب در روزهای گرم سال بویژه در روزهایی که استان با ناترازی برق مواجه است را دارد.

نوری زاده با تاکید بر اینکه باید به زیرساخت‌های حوزه برق و ظرفیت های انتقال آن در سرخس توجه بیشتری شود، گفت: منطقه سرخس انتخاب درستی برای راه‌اندازی پارک نیروگاه خورشیدی است و در کنار آن، آستان قدس رضوی نیز می‌تواند به عنوان ضلع سوم وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه شود.

وی کل مصرف برق در سرخس را ۵۷ مگاوات ذکر و بیان کرد: یکی از نقاط ضعف برای توسعه تبادلات ترانزیتی بین ایران و ترکمنستان در مرز سرخس، نبود پست ۴۰۰ کیلوولت برق است که باید هر چه سریعتر در این شهرستان وارد مدار شود، به طور قطع ایجاد پست با این ظرفیت برای سرمایه‌گذار جذابیتی ندارد و باید دولت در این زمینه وارد عمل شود.

نخستین پارک خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی کشور در سرخس راه‌اندازی می‌شود

کارخانه ساخت پنل‌های خورشیدی در سرخس

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز در این نشست گفت: این منطقه قریب ۳۰ سال است که راه‌اندازی شده و پنج هزار و ۲۰۰ هکتار وسعت دارد، ۲۰۰ هکتار از آن به راه‌اندازی نخستین پارک انرژی خورشیدی کشور با مشارکت اتاق بازرگانی خراسان رضوی اختصاص خواهد یافت که درمرحله نخست آن ۱۰۰ مگاوات تولید برق خواهد داشت.

محمد رضارجبی مقدم افزود: از دیگر برنامه های این منطقه ایجاد کارخانه ساخت پنل‌های خورشیدی است.

وی با اشاره به اینکه بزودی منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تبدیل می‌شود، بیان کرد: سرخس از معدود مناطق آزادی خواهد بود که از کارکردهای اصلی یک منطقه آزاد برخوردار است، زیر ساخت‌های این منطقه از جمله ریل عریض، فرودگاه، آب و برق و گاز در بین سایر مناطق آزاد کشور کم‌نظیر است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس بیان کرد: با وجود سرمایه‌گذاری عظیمی که در این منطقه انجام شده است، هنوز این ظرفیت ها به کشور معرفی نشده است، با وجود این زیرساخت‌ها و ظرفیت ها، کشور با مشکل ناترازی برق مواجه شده که بخش تولید را دچار مشکل کرده است، آن هم در شرایطی که رهبر معظم انقلاب به توسعه و جهش بخش تولید تاکید زیادی دارند.

وی اظهار امیدواری کرد با تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد و راه‌اندازی پارک خورشیدی در این منطقه، ظرفیت های آن بیشتر به کشور شناسایی شده و سرمایه گذاری بیشتری در این منطقه برای رفع مشکلات بخش تولید جذب شود.

شهرستان سرخس با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای ۲ شهر سرخس و «مزداوند» و ۶۸ روستای دارای بیش از ۲۰ خانوار است که ۵۵ درصد جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha