جوان محوری برگ برنده دنیامالی در خانه ملت

تهران- ایرنا- رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای وزارت ورزش و جوانان در حالی بود که احمد دنیامالی در برنامه های خود جوانان را به عنوان محور برنامه‌ریزی و توسعه این وزارتخانه قرار داد.

به گزارش ایرنا، احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان با کسب ۲۵۳ رای موافق از نمایندگان ملت به عنوان وزیر ورزش و جوانان دولت چهاردهم انتخاب شد تا برای چهار سال بر کرسی وزارت ساختمان سئول تکیه بزند. دنیامالی ششمین وزیر ورزش و جوانان ایران از زمان تاسیس این وزارتخانه است. پیش از دنیامالی، محمد عباسی، محمود گودرزی، مسعود سلطانی‌فر، حمید سجادی و کیومرث هاشمی سکانداران پیشین این وزارتخانه مهم و راهبردی در کشور بودند.

وزارت ورزش و جوانان از سال ۱۳۸۹ با تلفیق سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی ایجاد شد و اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌گیرنده ورزش کشور و تعیین کننده راهبردهای کلان بخش قهرمانی و همگانی است.

جوان محوری برگ برنده دنیامالی در خانه ملت

اما دنیامالی چگونه موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی شد؟

احمد دنیامالی را می‌شود وزیر باتجربه در حوزه مدیریت ورزش کشور قلمداد کرد زیرا وی در حدود ۱۰ سال ریاست فدراسیون یکی از رشته‌های المپیکی(قایقرانی) را بر عهده داشته و در بخش بین‌المللی نیز در فدراسیون جهانی زوخانه‌ای و کانوئینگ آسیا نیز سمت اجرایی عهده دار بوده است. وزیر ورزش دولت چهاردهم همچنین معاون فدراسیون جهانی دراگون بوت و عضو هیئت رئیسه و خزانه دار این فدراسیون بوده است.

وی با بهره گیری از این تجربه‌های برنامه‌ای طراحی کرد که مهمترین محورهای آن به شرح زیر است:

جوانان اولویت برنامه دنیامالی

تحلیل محتوای برنامه‌های احمد دنیامالی حکایت از آن دارد که این برنامه براساس اسناد بالادستی طراحی شده است اسنادی که از آنان به عنوان سند راهبرد ورزش و جوانان کشور یاد می‌شود. وی صراحتا در مجلس شورای اسلامی گفت: راهبرد من راهبرد ایران قوی و با ورزش قوی است که مد نظر مقام معظم رهبری قرار دارد. همچنین در سرفصل برنامه های خود بیانیه گام دوم انقلاب را مورد نظر قرار دادم که در آن جوانان محور اصلی به شمار می‌روند.

وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم با تاکید بر این مهم که جوانان نسل کنونی نیازهای متفاوتی از دهه‌های پیشین دارند گفت: نمی‌توان با روش‌های سنتی به دستاوردی جدید برسیم باید بپذیریم نسل جدید نیازهای متفاوتی دارد که پاسخگویی به آن با شناخت دقیق و طراحی برنامه‌ تحولی با جلب مشارکت جوانان در فرآیند تصمیم‌ساز و با رعایت اصول و قوانین امکان‌پذیر است.

او گفت:با تعمیق باورهای جوانان می‌توان در مقابل تلاش‌های دشمنان ایستاد زیرا دشمن تلاش می‌کند امید را در جوانان با بزرگنمایی ضعف‌ها و انکار نقاط قوت از بین ببرد.

وی در ادامه با اشاره به نقش جوانان در پیشبرد اهداف و ارزش‌های انقلاب اسلامی گفت: توفیق این انقلاب مرهون اعتماد امام (ره) به جوانان است که نمونه آن فرماندهان جوان بود که با ایمان، ناممکن‌ها را ممکن ساختند. باید به جوانان اعتماد کنیم تا آنان با نیروی جوانی و خلاقیت، راهکارهایی را برای عبور از مشکلات خلق کنند و این مهمترین اعتقاد من است.

جوان محوری برگ برنده دنیامالی در خانه ملت

زنان سفیران ارزش‌های اسلامی

توجه به ورزش زنان به عنوان سفیران حجاب و ارزش های اسلامی از دیگر نقاط قوت برنامه‌های دنیامالی بود. وی در این محور از برنامه های خود با استناد به فرمایشات مقام معظم‌رهبری اعلام کرد: دختران ایرانی با حجاب اسلامی در میادین جهانی و المپیک مقتدرانه ظاهر شدند و نقشه پلید دشمن در عفت زدایی و ناامیدسازی را خنثی کردند و مقام معظم رهبری از آنان به عنوان الگوی شایسته زن مسلمان ایرانی یاد می‌کنند و این نشان از روحیه زن مسلمان ایرانی در جهان دارد.

ورزش تجلی‌گر غرور و اقتدار ایران اسلامی

تاکید بر ایران قوی با ورزش قوی و قرار گرفتن این مولفه در برنامه‌های وزیر ورزش و جوانان دولت چهاردهم از دیگر نقاط قوت برنامه های او برای آینده کشور بود.

دنیامالی با اشاره به اهمیت ورزش در کلام رهبری گفت: ورزش قهرمانی تجلی‌گر غرور و اقتدار ایران اسلامی در میادین بین‌المللی محسوب می‌شود. این بخش نمود عزت، انسجام، افتخار و اقتدار ملی برای تمام ایرانیان محسوب می‌شود. باید با یک برنامه منسجم و هدفمند زمینه مدال‌آوری پایدار و متنوع کشور برای رشته‌های فراهم کنیم و رشته‌های بیشتری را به ۲ رشته کشتی و تکواندو اضافه کنیم.

ورزش در دیدگاه دنیامالی یکی از مهمترین میدان های عرصه قدرت نرم است که می تواند حربه های تبلیغاتی دشمن را درآوردگاه بزرگی مانند المپیک خنثی کند. او دختران ایران اسلامی را مثال زد که با قدرتنمایی در المپیک پاریس موجب شدند تا برنامه دشمن برای عفت‌زدایی و ناامیدسازی را خنثی کنند.

جوان محوری برگ برنده دنیامالی در خانه ملت

پرورش روح ورزش با ابزار معنوی

در حالی که این روزها بحث ترویج خرافات در ورزش ایران به یکی از مسائل روز تبدیل شده دنیامالی با هوشمندی تمام گریزی بر اهمیت فرهنگ در ورزش داد و گفت: باید بپذیریم که راهبری و هدایت وزارت ورزش و جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است و ما در این زمینه مسوولیم. باور داریم اولین وظیفه وزیر در این وزارتخانه فرهنگی است و محیط ورزش باید به یک محیط معنوی و ورزش تبدیل شود و باید اخلاق و معنویت محور تمام برنامه‌ها باشد.

همچنین ورزش در برنامه های دنیامالی نه هزینه کرد بلکه سرمایه گذاری به شمار می‌رود. وی گفت: راهبرد دیگر من ترویج و توسعه ورزش همگانی است که به شما نمایندگان اطمینان می‌دهم با ترویج این ورزش زمینه خروج از کم‌تحرکی را فراهم کنم.

تربیت نسل جدید با ابزار ورزش از دیگر نقاط قوت برنامه های وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم بود. وی در این خصوص گفت: ورزش تربیتی مورد توجه من است و ورزش دانش آموزی در ساختار نظام کشور خیلی مهم است و من امیدوارم که با همکاری‌ای که بعد از رای اعتماد شما خواهیم داشت و با همکاری وزارت آموزش و پرورش بتوانیم کار خاصی را در بحث المپیادهای ورزشی نوجوانان انجام بدهیم.

جوان محوری برگ برنده دنیامالی در خانه ملت

توسعه مدال‌آوری با تقویت طرح آمایش سرزمین

دنیامالی در تشریح برنامه های خود به نمایندگان مجلس اطمینان داد که طرح آمایش سرزمینی ورزش را به عنوان یک اصل اساسی در دستور کار قرار خواهد داد. او با بیان اینکه ورزش قهرمانی تجلی‌گر غرور و اقتدار ایران اسلامی در میادین بین‌المللی محسوب می‌شود گفت: این بخش نمود عزت، انسجام، افتخار و اقتدار ملی برای تمام ایرانیان محسوب می‌شود. باید با یک برنامه منسجم و هدفمند زمینه مدال‌آوری پایدار و متنوع کشور برای رشته‌های فراهم کنیم و رشته‌های بیشتری را به ۲ رشته کشتی و تکواندو اضافه کنیم. اصلی‌ترین لازمه تحقق این راهبرد تکمیل و اجرای طرح آمایش سرزمینی ورزش ایران است. طرحی که ۵۳ ماه از تصویب آن می‌گذرد اما هنوز به نتیجه مورد انتظار نمانیدگان محترم نرسیده است.

او در ادامه برنامه خود برای اجرایی کردن طرح آمایش سرزمینی گفت: به نمایندگان محترم اطمینان می‌دهم با تکیه بر اندوخته‌های مدیریتی خود در حوزه‌های عمرانی و همچنین با اشراف کامل تکمیل این طرح مهم و کلیدی را محوریت شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های مدال‌آوری مناطق مختلف کشور را فراهم سازم و در این بحث حتما از جایگاه پیشکسوتان ورزشی هم استفاده خواهم کرد.

هویت بخشی به جوان ایرانی

در برنامه های وزیر پیشنهادی رئیس دولت چهاردهم بحث جوانان و نیازهای آنان نیز اولویت بود. یکی از مهمترین برنامه های دنیاملی بازگرداندن هویت به جوان ایرانی بود هویتی که بر مبنای ملی، دینی و ارزش های اسلامی و انقلابی باشد.

وی در این خصو به نمایندگان مجلس گفت: ارتقا هویت ملی جوانان با تعمیق باورهای مذهبی و انقلابی حاصل می‌شود که در برابر تهاجمات اهمیت زیادی دارد. دشمن به دنبال از بین بردن امید جوانان است و آنان نگرانند که جوان ایرانی به ایرانی بودن و مسلمان بودن خود افتخار کند. باید برای نهادینه کردن هویت دینی انقلابی و ملی توجه کنیم و این فقط با برنامه هدفمند قابل اجرا است.

همچنین جوانان در برنامه وی جایگاه ویژه ای دارند تا جایی که در برنامه ارائه شده دنیامالی به مجلس هم بحث اشتغال مطرح شد و هم اینکه ازدواج جوانان به عنوان یک دغدغه معرفی کرد. او همچنین از مشارکت جوانان در نهادهای مردم نهاد سخن به میان آورد.

او در تقویت راهبرد چهارم خود گفت: این راهبر بر تقویت سیاست‌های تشویقی در جهت ازدواج آسان و فرزندآوری است. در راهبرد پنجم دنیامالی بهبود و اصلاح سبک زندگی و اوقات فراغت جوان ایران به عنوان یکی از دغدغه های بزرگان نظام یاد کرد و در راهبرد ششم نیز تقویت سیاست‌های حمایتی اشتغال جوانان با همکاری دستگاه‌های ذیربط را به عنوان برنامه خود به مجلس ارائه کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha