چریک تنهای انقلاب با ۲۴ هویت

۲ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبر: 85575083
چریک تنهای انقلاب با ۲۴ هویت

تهران- ایرنا- شهید حجت­‌الاسلام «سیدعلی اندرزگو» از روحانیون مبارز و مسلح ضد رژیم پهلوی بود. او را مرد هزار چهره انقلاب هم می‌دانند چون سال‌ها با ۲۴ شناسنامه و تعدادی گذرنامه با اسامی و چهره‌های مختلف در جامعه ظاهر می‌شد و ضد رژیم مبارزه می‌کرد.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، ۲ شهریور مصادف با سالروز شهادت حجت‌الاسلام سید علی اندرزگو است. وی چریکی بود که دامنه مبارزاتش، از لبنان تا افغانستان گسترده بود. ساواک ۱۵ سال سایه‌وار دنبال او می‌گشت اما هر وقت به مخفیگاه اندرزگو می‌رسید.؛ او توانسته بود از دام ماموران بگریزد اما سرانجام ۲ شهریور سال ۱۳۵۹ در خیابان تهران توسط مأموران پهلوی به شهادت رسید.

اندرزگو روحانی مبارز، مجاهد و خستگی‌ناپذیری بود که در طول مبارزات خود با رژیم پهلوی با گروه‌های مختلفی ارتباط داشت و همواره با نام‌های مختلف و تغییر لباس در تهران، قم، مشهد، لبنان، عراق، افغانستان به مبارزه ادامه می‌پرداخت. او را اطرافیانش با نام شیخ عباس تهرانی می شناختند. عبدالکریم سپهر نیا، دکتر حسینی، شیخ عباس تهرانی، ابوالحسن نحوی، سیّد ابوالقاسم واسعی و محمدحسین الجوهرچی نام های مستعار این چریک انقلاب است.

برشی از زندگی شهید اندرزگو

سید علی سال ۱۳۱۶ در یکی از محلات جنوب تهران دیده به جهان گشود. پدرش سید اسدالله اندرزگو در ابتدا شغل بنایی داشت و سپس به خرده فروشی در میدان شوش تهران روی آورد و زندگی فقیرانه ای را برای هفت فرزندش چهار پسر و سه دختر فراهم آورد. علی کوچکترین فرزند خانواده بود. وی پس از رسیدن به هفت سالگی، برای فراگیری علم و دانش قدم به مدرسه گذاشت و در دبستان فرخی که در نزدیکی محله شان بود، ثبت نام کرد. پس از گذراندن دوران ابتدایی به علت فقر خانوادگی و برای کمک به معیشت خانواده ترک تحصیل کرد و وارد بازار کار شد.

اندرزگو برای فراگیری دروس حوزوی به مسجد محل می رفت و نزد اساتیدی چون میرزا علی اصغرهرندی به آموختن دانش پرداخت و در طول این مدت، جامع المقدمات، تحف العقول، نهج البلاغه، فقه و اصول را فرا گرفت.

آغاز مبارزه

اندرزگو با وارد شدن به شاخه نظامی هیات‌های موتلفه اسلامی از شغل خود دست کشید و تا پایان عمر، مهم‌ترین کار او مبارزه و فعالیت برای سرنگونی رژیم پهلوی بود. وی نسبت به فدائیان اسلام و سیدمجتبی نواب صفوی ارادتی خاص داشت و در جریان مبارزات آنان قرار گرفته بود و از طرفی روحیه شدید مذهبی و ظلم ستیزی داشت. پس از شهادت صفوی برسر مزار او حاضر شد و با روح او پیمان بست تا از ادامه دهنگان راهش باشد.

چریک تنهای انقلاب با ۲۴ هویت
شهید سیدعلی اندرزگو

آشنا به طب اسلامی

علی اصغر چیذری همرزم شهید اندرزگو درباره خصوصیات اخلاقی و روحیه مبارز طلبی این چریک انقلاب گفت: شهید اندرزگو از طب اسلامی خیلی سر در می آورد. طب و الرضا(ع) و طب الصادق(ع) را خوانده بود و در مشهد به اسم مستعار دکتر حسینی مردم را معالجه می کرد. یک آقایی بود که دستش پر از زگیل شده بود. او را به حمام عمومی برد و مواد گیاهی بر روی دستش مالید بعد از چند روز دست آن فرد خوب شد. او جای خود را در دل مردم باز کرده بود. یک چهره امنیتی بود که ساده در میان مردم رفت و آمد می کرد.

نقش اندرزگو در ترور منصور

اعدام انقلابی حسنعلی منصور با همکاری شهیدان محمّد بخارایی، رضا صفار هرندی، مرتضی نیک‌نژاد و حاج صادق امانی جامعه عمل پوشید. شهید اندرزگو که ۱۹ سال بیشتر نداشت، در این عملیات مسئولیت کُند کردن اتومبیل منصور را در محدوده بهارستان بر عهده داشت تا شهید بخارایی بتواند با دقت عمل او را از پای در آورد. ساعت ۱۰ صبح اول بهمن سال ۱۳۴۳ هنگامی که منصور با غرور قصد پیاده شدن از اتومبیل در جلوی درب ورودی مجلس شورای ملی را داشت، هدف گلوله شهید بخارایی از اعضاء شاخه اجرایی حزب مؤتلفه اسلامی قرار گرفت و چند روز بعد به هلاکت رسید.

شهادت

کمیته مشترک ضد خرابکاری با دستگیری چند تن از افراد مرتبط با اندرزگو توانست تلفن یکی از افراد مرتبط با او پیدا کنند و با کنترل تلفن وی به آدرس اندرزگو در مشهد دست یابد. این بار اندرزگو با نام مستعار جوادی به فعالیت می کرد. کمیته اوین در این مرحله با استفاده از تمامی شیوه های اطلاعاتی و با بکارگیری خود فروختگانی تا کنار دست اندرزگو نفوذ کرد و از چگونگی فعالیت های او مطلع شد.

انقلاب اسلامی در حال رسیدن به نقطه های اوج و دستگاه امنیتی در سردرگمی شدید گرفتار بود، دامنه تظاهرات و پخش اعلامیه ها روز بروز گسترده تر می شد. کنترل پنهانی اندرزگو گویای این است که نقش او در سازماندهی گروه ها و پخش اعلامیه ها حیاتی و اساسی بود. ۲ نفر از منافذ نفوذی برای آموزش به لبنان رفته بودند، بنابر نظر کارشناسان ساواک، اگر آنها بازمی گشتند در گروه دارای مسئولیت های بالا می شدند و ساواک کنترل گروه را از طریق این منابع به دست می گرفت، گزارش تهیه می شود اما وقت گذشته است و دستور داده می شود: «تحقیقات کافی است، او را دستگیر کنید و از طریق او بقیه افراد را شناسایی کنید»، اندرزگو شب ۱۹ ماه رمضان برابر با ۲ شهریور سال ۱۳۵۷ را در منزل دوستش رجبعلی طاهر افشار احیاء گرفت. نزدیکی های افطار عازم منزل حاج اکبر شد، تیم های عملیاتی ساواک که در مسیر کمین کرده بودند با حرکتی موجبات تیراندازی مامورین را فراهم کردند، صدها تیر به طرف او شلیک شد و تعدادی زیادی گلوله در بدن او نشست تا با زبان روزه به دیدار حق بشتابد.

چریک تنهای انقلاب با ۲۴ هویت
شهید سیدعلی اندرزگو

آثار منتشر شده درباره شهید اندرزگو

گذری بر زندگی‌ شهید حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی اندرزگو نوشته محمدجواد هوشیارحاجیان‌یزدی، به کی می‌گن قهرمان روایتی داستانی از زندگی شهید اندرزگو نوشته نرگس آبیار، فضیلت‌های ماندگار نوشته محمدجواد هوشیارحاجیان‌یزدی، شهید اندرزگو نوشته رضا زنگی‌آبادی،ستاره شمال نوشته ناهید سلمانی، سفر صبح نوشته محمد عزیزی و حماسه شهید اندرزگو براساس اسناد و خاطرات از مرکز اسناد انقلاب اسلامی از جمله کتاب هایی است که درباره شهید اندزگو به رشته تحریر درآمده است.

چریک انقلاب

مستند «چریک انقلاب» به تهیه کنندگی شیرین بغدادی ساخته شده است. در این مستند فرازهایی از سخنان رهبر معظم انقلاب، صحبت‌های کبری سیل سپور همسر شهید اندرزگو و فرزندانش درباره شخصیت و زندگی این شهید روایت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha