قانون و استراتژی ملی مبارزه با تروریسم باید تدوین شود

تهران- ایرنا- سفیر سابق ایران در برزیل گفت: مبارزه با تروریسم مسئله‌ای فرادستگاهی است و باید قانون مبارزه با تروریسم یا استراتژی ملی مبارزه با تروریسم تدوین کنیم.

حسین قریبی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در برازیلیا پایتخت کشور برزیل و کارشناس مسائل تروریسم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا به مناسبت روز بین المللی یادبود و گرامیداشت قربانیان ترور (۲۱ اوت) در پاسخ به این‌ سوال که چه ظرفیت‌هایی در حوزه دیپلماسی عمومی می‌تواند به بحث مقابله با تروریسم و ترویج روایت‌های قربانیان تروریسم کمک کند؟ اظهار داشت: بسیاری از کشورها استراتژی ملی مبارزه با تروریسم دارند و بر این اساس مرجعی مشخص شده و این مرجع از تمامی سازمان‌ها نهادها و وزارتخانه‌های موجود در این حوزه کمک گرفته و خروجی آن مرجع می‌تواند ساماندهی و هدایت فعالیت‌ها در این حوزه باشد.

وی افزود: اکنون با ساختارهای موجود در کشور نمی‌شود گفت کدام نهاد و کدام ساختار مسئول ساماندهی است. در حوزه بین‌المللی بحث مقابله با تروریسم، وزارت خارجه نقش آفرینی می‌کند ولی در کنار وزارت خارجه باید یک پشتوانه قوی و بزرگی باشد که بتواند کمک کند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: با سازوکار فعلی، دیپلمات ها گرچه در نشست های مربوطه حضور و نقش آفرینی دارند ولی هنگامی که اطلاعات کافی و حمایت لازم صورت نگیرد، کارشناسان وزارت امورخارجه و دیپلمات ها نمی‌توانند موضع و روایت های موجود را ترویج و ارتقا دهند.

قریبی با اشاره به نقش سمن ها در حوزه مقابله با تروریسم و همچنین انتشار روایت های قربانیان تروریسم بیان داشت: یکی از ارکان بسیار مهم در حوزه مقابله با تروریسم و نشر روایت قربانیان تروریسم، سازمان‌های مردم نهاد هستند. به واسطه همین سازمان های مردم نهاد و همچنین فعالیت های عمومی مردم نهاد، خانواده‌های قربانیان ترور و فرزندان آنان می‌توانند با انتشار روایت های خود به زبان‌های پرتکلم نقش شایانی را در بیان صدمات تروریسم بر کشورمان داشته باشند، باید این‌ فعالیت های مردم نهاد سازماندهی و حمایت شوند و به واسطه سازمان های این چنینی تولید محتوا شود.

وی بیان داشت: حتی یک توییت به زبان های بین المللی می‌تواند بیننده‌ها و مخاطبین خود را داشته باشد و ما نیاز داریم که از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

سفیر سابق ایران در برزیل در پایان در خصوص نقش نهادهای دولتی همچون وزارت امورخارجه و نهاد قانونگذاری در موضوع مقابله با تروریسم، خاطرنشان کرد: مجلس گرچه در بحث تصویب قانون ملی مبارزه با تروریسم نقش مهمی دارد ولی شأنیت اجرایی ندارد، در حوزه اجرا نیز وزارت امور خارجه با وجود اینکه چندین کارشناس مسائل تروریسم دارد ولی نیاز به حمایت و پشتیبانی از سایر نهادها دارد. ما باید این مسئله را فرادستگاهی ببینیم و قانون مبارزه با تروریسم و استراتژی ملی مبارزه با تروریسم تدوین کنیم. قانون گذاری و تدوین استراتژی ملی مبارزه با تروریسم می‌تواند تکالیف و وظایف دستگاه‌ها را معلوم کند. ما گرچه تدوین و تهیه قانون و سیاستگذاری را در موضوعات دیگر داریم ولی در موضوع مبارزه و مقابله با تروریسم تا حدودی کم کاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha