مدینه الزائرین سامرا پذیرای مشتاقان اهل بیت (ع)/ اربعین متفاوتی را شاهدیم

بغداد - ایرنا - فرمانده قرارگاه اربعین سامرا با اعلام تکمیل مجموعه «مدینه الزائرین امامین عسکریین» در نزدیکی حرم مطهر امام محمد هادی (ع) و امام حسن عسکری(ع)، گفت: این مجموعه با امکانات مختلف روزانه پذیرای دهها کاروان و خیل عظیم زائرین امامین عسکرین و زائرین اربعین حسینی (ع) است.

سردار امین شریعتی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در عراق، درتشریح زیرساخت های فراهم آمده در مدینه الزائرین امامین عسکرین در سامرا، اظهار داشت: به یاری خدا و همت خادمان و خیرین اهل بیت علیهم السلام. این مجموعه در مساحتی ۱۰ هکتار با امکانات مختلف پذیرای زائرین و عاشقان اهل بیت علیهم السلام است.

وی با بیان اینکه به یاری خدا امسال شاهد افزایش و حضوری متفاوت از کاروانهای و زائران از ایران و دیگر کشورها به سامرا هستیم، ابراز امیدوار کرد که خادمین قرارگاه سامرا خدمتگزاران خوبی برای مهمانان زائران در مدینه الزائرین باشند.

وی در توضیح مراحل ساخت و تکمیل این مجموعه اقامتی و خدماتی ‌خاطرنشان کرد که شروع کار این مجموعه با تدبیر شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی و پس از پاکسازی این منطقه از وجود عناصر گروه تروریستی داعش آغاز شد، مردم همه آرزوی زیارت مرقد مطهرامامان مظلوم در سامرا داشتند اما دشمنان سعی و تلاش می کردند که این ارتباط قطع گردد.

شریعتی با بیان اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی همواره بدنبال رونق شهر سامرا و در پی آن رونق حرم مطهر بود، افزود: این شهید بزگوار گفته بود« ممکن است که عمر من کفاف ندهد ولی با تلاش و کوشش همه عزیزان آروزی من این است که سامرا را از غربت نجات بدهیم»

وی افزود: بر اساس این تدبیر، سعی شد در راستای ایجاد امنیت ، شیوخ واهالی منطقه را همراه کنیم و از آنها خواسته شد برای استقبال از زائرین فعال شوند و به یاری خدا براساس آمار موجود بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر در سال ۱۳۹۵ به سامرا آمدند و پس از آنها ادارات شهر سامرا هم به میدان آمدند و با شروع ساخت این مجموعه وضعیت شهرسامرا بیشتر رونق پیدا کرد.

وی تصریح کرد که با همراهی مردم سامرا و رونق پیدا کردن کسب و کار، امنیت پایدار نیز در این شهر ایجاد و شرایط بهتر شود و آنهایی که مانع از توسعه حرم مطهر می شدند، ناکام مانده و الحمداالله حرم مطهر توسعه یافت.

شریعتی ادامه داد با حضور زائران ایرانی در مناسبت های مختلف دینی و مذهبی و اعیاد شعبانیه و حتی ایام نوروز و سال تحویل، بسیاری از مردم در سامرا حضور می یابند. لذا ضرورت ایجاد مجموعه ای مناسب برای اسکان و ارائه خدمات به زائران در داخل و بیرون از حرم مطهر احساس شد زیرا حرم مطهر و شهر سامرا فاقد زیرساخت های مناسب بود و باید این زیر ساخت ها ایجاد می شد.

وی یادآور شد که به یاری خدا و با کمک خیرین صحن توسعه یافت و در مجموعه حرم مطهر درمانگاه،‌ سرویس های بهداشتی نیز ساخته شد و در بیرون از حرم نیز بدنبال ایجاد منطقه ای با امکانات مناسب برای ارائه خدمات به زائران در مرداد ماه ۱۴۰۲ ساخت مجموعه ای با نام مدینه الزائین امامین عسکریین آغاز شد.

مدینه الزائرین سامرا پذیرای مشتاقان اهل بیت (ع)/ اربعین متفاوتی را شاهدیم

آسفالت پارکینگ با ۱۰ هکتار مساحت

فرمانده قرارگاه سامرا، افزود: با بسیج امکانات در کمترین زمان پارکینگ این مجموعه را توسعه دادیم؛ پارسال پارکینگ محدوده حرم امامین عسگریین (ع) که درست کردیم نزدیک به ۴ هکتار آسفالت بود و امسال ۶ هکتار به آن اضافه‌ شد.

وی، یادآورشد که این مجموعه ۱۰ هکتاری اسفالت شده با روشنایی و حفر چشمه های و ساخت سرویس های بهداشتی و حمام با ۱۸۰ چشمه و تاسیسات به روز در حال حاضر در خدمت زائران است.

شریعتی ادامه داد که مدینه الزائرین دارای سه درب ورود و خروج است و سه سوله با فاصله کمتر از هزار و ۸۰۰ متر با حرم مطهر عسکریین قرار دارد.

فرمانده قرار گاه سامرا در ادامه افزود: علاوه بر موکب‌های ایرانی که در منطقه سامرا و بلد مستقر هستند حدود ۵۰ تا ۶۰ موکب عراقی نیز وجود دارد که فقط در حوزه حریم عتبه امامین عسگریین (ع) از ایرانی‌ها و همه زائران در اربعین حسینی پذیرایی می‌کنند.

شریعتی تصریح کرد: در طول مسیر هم از مقبره شیخ ابراهیم مالک اشتر تا بلد و سامرا، حسینیه‌ها و موکب‌های متعددی از عراقی‌ها مستقر هستند که در مسیر از زائران پذیرایی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد که در مسیر سه‌راهی بلد به مزار آقا سیدمحمدابن هادی در شهر بلد هم مواکبی از شهر سامرا پیش‌بینی شده که در آنجا مستقر هستند و از زائران ما پذیرایی می کنند لذا امیدواریم با هماهنگی ها و پیش‌بینی‌های صورت گرفته و اقداماتی که در طول یک سال گذشته انجام شده، بویژه در حوزه زیرساختی، زائران عزیز، اربعین متفاوتی را در سامرا تجربه کنند.

مدینه الزائرین سامرا پذیرای مشتاقان اهل بیت (ع)/ اربعین متفاوتی را شاهدیم

تقدیر از مدیریت عتبه امامین عسکریین

فرمانده قرارگاه سامرا در ادامه از همکاری و همراهی عتبه امامین عسکریین در همراهی مدیریت این عتبه در نصب استودیوی «خانه پدری» در پشت بام حرم امامین عسکریین(ع) که برای اولین بار در اربعین امسال راه اندازی و آغاز به کار کرد، تقدیر و تشکر کرد.

وی، افزود: در این استودیو، پوشش خبری و رسانه‌ای فعالیت های مربوط به مواکب و حضور زائرین اربعین در شهرهای سامرا و بلد را پوشش داده و اطلاعیه های جدید را در اختیار زائران قرار می دهد.

شریعتی تصریح کرد که عتبه امامین عسکریین در اربعین امسال ضمن ایجاد سوله هایی دراطراف حرم برای اسکان زائرین، سایه بانهان های متعددی نصب کرده اند که جای تقدیر دارد وهمچنین مضیف حرم مطهر در طول سال از تمامی زائران به رایگان در وعده های مختلف، پذیرایی می کند.

مدینه الزائرین سامرا پذیرای مشتاقان اهل بیت (ع)/ اربعین متفاوتی را شاهدیم

از ابتدای ماه صفر در حال پذیرایی هستیم

شریعتی با بیان اینکه در طول سال گذشته میزبان چهار میلیون و ۵۰۰ هزار زائر در سامرا بودیم، ادامه داد: از اول ماه صفر در حال میزبان از زائران اربعین حیسنی و امامین عسکریین هستیم و این میزبانی تا ۲۵ صفر به صورت پراکنده ادامه خواهد داشت زیرا بخشی از زائران از اوایل صفر، برخی از اواسط و تعدادی هم در ایام نزدیک به اربعین و بعد از آن در سامرا حضور پیدا می‌کنند.

وی، گفت پیش بینی ما حضور ۵ میلیون زائر در سامرا است در طول سال است که به یاری خدا خدمتگزار زائران عزیز خواهیم بود.

شهر سامرا در شرق رودخانه دجله و در۱۲۴ کیلومتری شمال بغداد واقع است. این شهر، مرکز استان صلاح الدین و در فاصله ۱۲۴ کیلومتری بغداد واقع شده است.

علاوه بر حرم مطهر امام محمدهادی(ع) و امام حسن عسکری (ع) امام دهم و یازدهم شیعیان (امامین عسکریین) پیکر مطهر حضرت نرجس خاتون مادر حضرت حجت بن الحسن عسکری(عج) و حکیمه خاتون دختر امام محمد تقی (ع) نیز در این مکان مقدس مدفون است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha