۱ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۲
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85575557
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۸ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع خراسان‌شمالی مهار شد

بجنورد-ایرنا- جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: ۱۸ فقره حریق از ابتدای امسال تاکنون در جنگل ها و مراتع استان مهار شد.

احسان کمالی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: بر این اساس ۳۱ هکتار از عرصه های طبیعی و جنگلی این استان در شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه، سملقان، فاروج و جاجرم دچار حریق شد.

وی با بیان اینکه هنوز میزان خسارت وارده به عرصه های طبیعی و جنگلی استان برآورد نشده افزود: بیشترین حریق در شهرستان بجنورد به مساحت ۲۰ هکتار و پس از آن اسفراین و جاجرم گزارش شده و علل تمام آن ها عوامل انسانی بوده است.

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی اضافه کرد: از مردم و گردشگران درخواست می شود با توجه به خشکسالی و گرمای بالای هوا در این ایام از سال از روشن کردن آتش در طبیعت جدا خودداری کنند.

وی با اشاره به برنامه ریزی لازم برای آمادگی و پیشگیری از بروز حریق در عرصه های منابع طبیعی ادامه داد: رویش گیاهان و ایجاد پوشش گیاهی مناسب در عرصه های طبیعی از ابتدای امسال و خشک شدن پوشش مراتع در این فصل، احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه های مناطق جنگلی و مرتعی افزایش داده و ضرورت دارد احتیاط لازم انجام شود

کمالی تاکید کرد: ۵۳۹ هزار و ۱۸۱ هکتار از اراضی استان مستعد آتش سوزی است که بیشترین مساحت آن در شهرستان های مانه و سملقان قرار دارد.

بر اساس آخرین اطلاعات جمع‌آوری شده از پهنه‌بندی منابع و عرصه‌های طبیعی، ۲۹ درصد از گستره خراسان شمالی در ریسک پر خطر آتش‌سوزی، ۴۱ درصد در ریسک متوسط و تنها ۳۰ درصد که بیابان است در ریسک کم خطر قرار دارد.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۴۱۲ هزار هکتار است که از این مساحت ۴۴۳ هزار هکتار اراضی جنگلی، ۱۸۳ هزار هکتار اراضی بیابانی و مابقی اراضی مرتعی را شامل می شود.

شهرستان سملقان، به عنوان گسترده ترین شهرستان خراسان شمالی، با توجه به همسایگی با پارک ملی گلستان، بیشترین گستره جنگل های استان را در خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha