استاندار گیلان: منطقه آزاد انزلی حلقه مفقوده اقتصاد دریا محور است

رشت- ایرنا - استاندار گیلان منطقه آزاد انزلی را حلقه مفقوده اقتصاد دریامحور دانست و خواستار پرهیز از تصمیمات جزیره‌ای و همکاری و تعامل بیشتر دستگاه‌های ذیربط در تحقق سند توسعه اقتصاد دریا محور شد.

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی روز پنجشنبه در جلسه کارگروه توسعه اقتصاد دریامحور گفت: برای دستیابی به توسعه اقتصاد دریامحور باید با تفکر جمعی به جمع‌بندی درستی برای تحقق اهداف توسعه‌ای اقتصاد دریا رسید و در این جلسات نکات، نظرات، نقدها، کاستی‌ها و نقاط قوت احصاء و مطرح شوند.

وی اضافه کرد: باید سهم مردم ساحل نشین استان گیلان از تولید ناخالص داخلی یا جی دی پی مشخص شود که چه میزان از اقتصاد دریا بهره‌مند می‌شوند؛ معیشت چهار هزار صیاد در استان به طور مستقیم به دریا متصل است لذا باید سهم گردشگری دریایی، محیط زیست و رژیم حقوقی و نقش چهار کشور حاشیه دریای خزر نیز باید در این بخش مشخص شود که براساس این داده‌ها بتوان برنامه‌ریزی درستی برای مسیر پیش رو داشت.

وی در ادامه با اشاره به رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت وفاق ملی چهاردهم، تصریح کرد: رای اعتماد مجلس به کابینه دولت چهاردهم باری دیگر نشان داد مجلس و دولت در کنار یکدیگر با انسجام بیشتر برای تحقق منویات رهبری، اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه تلاش می‌کنند و این بارقه امیدی که در مردم ایجاد شده بزودی محقق خواهد شد.

عباسی به آغاز هفته دولت نیز اشاره کرد و افزود : بیش از هشت همت پروژه در هفته دولت امسال افتتاح و به بهره برداری می رسد و فرمانداران، شهرداران ، دهیاران با تشریح عملکرد دولت سیزدهم باید آغاز دولت چهاردهم را برای مردم تبیین کنند تا به وظیفه خود در خصوص اعتلای نظام تحت لوای رهبر معظم انقلاب و اهداف از پیش تعیین شده عمل کنند تا به امور بویژه در بخش اقتصادی سرعت دهند.

وی اظهار کرد: در پیرامون ما استعدادهای اقتصادی بسیاری مانند وجود منابع نفت و گاز و معادن در قعر دریای خزر، توسعه آبزی پروری، گردشگری دریایی، تکنولوژی‌های تجدیدپذیر در روی دریا وجود دارد که باید کشف و به نفع مردم شکوفا شود.

استاندار گیلان تاکید کرد: چرا باید سهم جی دی پی ما از اقتصاد دریا کم باشد درحالی که در ازای هر شغلی که در بخش اقتصاد دریایی تعریف می‌شود می‌توان پنج تا هفت شغل غیر مستقیم ایجاد کرد؛ بنادر استان گیلان سالانه ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۱۵ میلیون تن کالا را دارد اما تنها ۲۰ درصد از این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد که این رقم باید به ۷۰ درصد برسد.

وی اضافه کرد: در بندر آستارا چقدر توانسته‌ایم زیرساختهای لازم را فراهم کنیم؟ و اینکه آیا وجود سه بندر تجاری و یک بندر گردشگری در استان گیلان کافی است ؟ این موارد باید در کمیته های مرتبط مورد بررسی قرار گیرد و مصوبات در این کارگروه اعلام شود.

وی گفت : باید ظرفیت‌ها در این بخش شناسایی و برای آن برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شود تا برای ظرفیت‌های قابل اجرا براساس آمایش سرزمینی بودجه درنظر بگیریم و میزان بهره‌برداری و نقش این استان در اقتصاد دریا مشخص شود.

عباسی با بیان اینکه هم اینک مقدمات اجرای راه آهن رشت- آستارا فراهم شده است ، اظهار کرد: این خط آهن که برای تکمیل حمل و نقل ترکیبی در دست اجرا است باید مورد بررسی و مطالعه دوباره قرار گیرد تا در صورت رعایت مسائل محیط زیستی مانعی نداشته باشد.

وی در مورد اتصال بندرانزلی به راه آهن رشت نیز گفت: نمی توان بندر انزلی را با ظرفیت بسیار تخلیه و بارگیری کالا از راه آهن محروم کرد؛ باید بخشی از حمل بار استان از طریق حمل و نقل ریلی انجام شود چرا که در بخش زیرساخت‌های جاده‌ای امکان استفاده از ۵۰ درصد از ظرفیت این بندر برای استان فراهم نیست؛لذا ، باید در این بخش چاره اندیشی کرد.

استاندار گیلان از معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری نیز خواست ساخت و ساز در محدوده فرودگاه سردار جنگل رشت را رصد کند و افزود: اکنون ظرفیت حمل و نقل هوایی و تعمیرات فرودگاهی در این فرودگاه افزایش یافته است؛ باید حریم فرودگاه در توسعه شهری مشخص شود.

وی گفت: کمتر از هفت استان کشور از دریا سهم دارند و استان گیلان بعنوان یکی از این استانها باید با برنامه‌ریزی مدون، جلسات منظمی را برای شکوفایی اقتصاد دریا محور برگزار کند.

تحقق سیاست اقتصاد دریا محور در گیلان با اتصال ریل به مجتمع بندری انزلی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در این جلسه ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بنادر استان گیلان را سه میلیون تن اعلام کرد و گفت: از این مقدار ۲ میلیون تن کالا از مجتمع بندری انزلی تخلیه و بارگیری می‌شود و این بندر فقط از ۲۰ درصد ظرفیت خود استفاده می‌کند و امکان استفاده از تمامی ظرفیت‌های بنادراستان به دلیل نبود زیرساختهای مناسب جاده‌ای و ریلی امکان‌پذیر نیست.
 حسین یونسی اظهار کرد: برای اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور و رونق و شکوفایی اقتصاد دریا محور باید ریل را به بندر متصل و کمربندی خمام به امام زاده هاشم را احداث کرد؛ اتصال ریل به این بندر نیازمند ۱۴ کیلومتر ریل گذاری است و با اجرای این ریل می توان سند سیاست‌های اقتصاد دریامحور را محقق کرد. 
وی با اشاره به بند سه سیاست کلی توسعه اقتصاد دریا محور (تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی و خارجی با ایجاد زیرساخت‌های لازم نرم افزاری و سخت افزاری (حقوقی، اقتصادی، زیربنایی و امنیتی))اشاره کرد و افزود: براساس این بند باید با رفع بروکراسی‌ اداری موانع را برطرف و روند سرمایه‌گذاری را تسهیل و توسعه داد و سرمایه گذاران این بخش را با پیمانکار اشتباه نگرفت؛ این مشکل باید در استان رفع شود.
 مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ادامه داد: بند ۶ سیاست کلی اقتصاد دریا (تأمین و ارتقاء سرمایه انسانی و مدیریت متعهد و کارآمد و ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی برای توسعه دریامحور و زیست بوم نوآوری و فناوری دریایی) بخش آموزش مورد تاکید قرار گرفته است و در این راستا طی دولت سیزدهم رشته علوم دریایی در دانشگاه گیلان راه اندازی شد اما با تغییر مدیریت دانشگاه گیلان این رشته از اولویت این دانشگاه خارج شده است.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha