برگزاری نشست بازنگری آئین‌نامه ارتقای مرتبه هیأت علمی دانشگاه‌ها

تهران- ایرنا- پنجمین نشست تخصصی بازنگری آئین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی  پژوهشی برگزار و مسائل خاص حوزه علوم انسانی - اجتماعی و هنر در آن بررسی شد. 

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنجمین نشست تخصصی بررسی بازنگری «آئین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری» به طور مجازی در آزمایشگاه سیاستی مؤسسه تحقیقات سیاست علمی کشور تشکیل شد.

در این نشست که جمع زیادی از اعضای هیأت ممیزه دانشگاه‌های دولتی سرتاسر کشور حضور داشتند، اقتضائات و مسائل خاص حوزه علوم انسانی-اجتماعی و هنر از منظر آن‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

برخی از آسیب‌ها و مسائل اشاره شده در این نشست شامل نحوه کاربست آئین‌نامه فعلی توسط اعضای هیأت ممیزه‌ها و رویه‌های دانشگاهی بود که موجب سلیقه‌ای شدن فرایند ارتقا شده است.

به‌رسمیت نشناختن پایگاه‌های استنادی داخلی مانند ISC در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، قرار گرفتن اعضای هیأت علمی در یک رقابت نامطلوب جهت تولید مقاله، جامع و اثربخش نبودن ماده فرهنگی در آئین‌نامه که بازتاب مناسبی از هویت و جنبه‌های فرهنگی ارائه نمی‌دهد و بی‌توجهی به اثربخشی و دامنه تأثیرات اجتماعی اعضای هیأت علمی در حوزه علوم انسانی، اجتماعی و هنر نیز از سوی شرکت‌کنندگان در این نشست تخصصی به عنوان دیگر چالش‌های ارتقای اعضای هیات علمی علوم انسانی و هنر عنوان شد.

حاضران در این نشست همچنین، پیشنهادهایی همچون توجه بیش‌تر به انجام پژوهش‌های عمیق‌ و بررسی تفاوت‌های ماهوی بین علوم انسانی و غیرانسانی و تمرکز بر تحولات اساسی به جای اصلاحات صوری در آئین‌نامه فعلی، توجه به تنوع برون‌دادهای رشته‌های مختلف حوزه علوم انسانی، اجتماعی و هنر، ارزشیابی شخصیت علمی و اخلاقی اعضای هیأت علمی در کنار برون‌دادهای علمی و استفاده از هیأت ممیزه‌هایی مختصّ حوزه علوم انسانی و اجتماعی و هنر ارائه دادند.

تمرکز بر دانش، فرهنگ و مسائل خاص بومی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، توجه به تأثیرگذاری اجتماعی استادان حوزه علوم انسانی و اجتماعی، تقویت جوانب انسانی آئین‌نامه با هدف تبدیل آن به پیشران مرجعیت علمی با هدف صادر کردن دستاوردهای این حوزه و تأکید بیش‌تر بر پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در حوزه علوم انسانی و اجتماعی نیز از دیگر پیشنهادات مطرح شده در این نشست بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha