۳ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۴
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85576290
T T
۱۳ نفر

برچسب‌ها

گام پنجم پایتخت مبلمانِ منبت جهان برای میزبانی ایرانیان

همدان- ایرنا- جهان شهر مبلمان منبت ملایر امروز در پنجمین سال جهانی شدنش قرار دارد و دروازه‌های گردشگری خود را در نیمه‌های ماه پایانی تموز به روی ایرانیان گشوده تا روزهای روشنی را بار دیگر در قاب جشنواره‌های ملی این هنرصنعت ثبت کند.

به گزارش ایرنا؛ ماه‌هاست که مسئولان پایتخت مبل و منبت جهان و فعالان این هنرصنعت در تدارک برگزاری جشنواره‌ای در قامت ملی هستند و تلاش می‌کنند هنر فاخر ایرانی و اسلامی خود را به تصویر بکشند و میزبان صدها و هزاران نفر از هموطنان خود در شهر ملی مُروار و شهر جهانی انگور.

شمارش معکوس برای برپایی جشن پنج سالگی جهانی شدن مبلمان منبت آغاز شده و تمامی زیرساخت‌ها، امکانات و ملزومات شهر جهانی مبلمان منبت بسیج شده تا برای پنجمین سال میزبانی شایسته برای هموطنان خود از دور و نزدیک باشند و با ارائه زیباترین و چشم‌نوازترین تولیدات صنایع دستی خود، مسافران و گردشگران را با ارمغان گرانبهایی از سفر به شهری با ۲ برند جهانی مبلمان منبت و انگور، بدرقه کنند.

ملایر شهری تاریخی در ۳۸۶ کیلومتری غرب پایتخت و ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان همدان واقع شده و وجود روستاها و زمین‌های وسیع کشاورزی، باغ‌های حاصلخیز انگور، فاصله کمتر از ۱۵۰ کیلومتری به سه مرکز استان، قرارگیری بر سر راه‌های مواصلاتی اصلی و همچنین گستردگی صنعت مبلمان منبت، زمینه‌های توسعه این شهرستان را فراهم کرده است.

ملایر در ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ به عنوان شهر ملی منبت به ثبت رسید و در نهم دی‌ماه ۱۳۹۸ با تایید شورای جهانی صنایع دستی، موفق به کسب عنوان "شهر جهانی مبلمان منبت" شد، شهری که امروز بیش از ۹ هزار منبت‌کار و استادکار ماهر، بیش از پنج هزار کارگاه مبلمان منبت، فعالیت تنها شهرک تخصصی مبلمان منبت و بیش از ۲۵ هزار نفر هنرمند دارد و با نقش‌آفرینی فعالان این هنرصنعت، بیش از ۶۵ درصد تولید مبلمان منبت کشور را به خود اختصاص داده است و بیش از پنج هزار واحد فروشگاهی در این شهرستان فعال است.

گام پنجم پایتخت مبلمانِ منبت جهان برای میزبانی ایرانیان

تولید بیش از ۶۵ درصد مبلمان منبت کشور در ملایر

قدمت شهر جهانی مبلمان منبت به سال‌های دور پیش برمی‌گردد، قدیمی‌ترین سند مربوط به منبت در شهرستان ملایر، درب‌های امامزاده سام و هام متعلق به سال ۱۲۹۷ هجری قمری است.

دست‌آفرینه‌های هنرمندان منبت‌کار ملایر بیشتر شامل سرویس‌های مبل است که در کنار عمده تولید مبلمان، به ساخت تولیدات دلخواه و سفارشی در قطعات کوچک همچون جعبه‌های تزئینی، تابلو منبت، ساعت، عصا و ظروف چوبی اقدام می‌کنند، حرفه‌های چوب‌بری، کلاف‌سازی، ابزارسازی، خراطی چوب، ابزارزنی، رنگ‌کاری و رویه‌کوبی مبلمان از جمله پیشه‌های وابسته به مبلمان منبت است که موجب اشتغالزایی و کارآفرینی بسیاری در این هنرصنعت شده است.

بازارهای مهم عرضه مبلمان منبت شامل بازار مبل واقع در بلوار ۳۲ متری شهید مطهری، کوچه کارآفرینی، بلوار شهید بهشتی، شهرک صنعتی و تخصصی مبلمان حاجی‌آباد، شهر جوکار و دهنو آورزمان است و در سراسر شهر فروشگاه‌ها و کارگاه‌های مبلمان منبت برای عرضه و فروش فعال است.

بازارهای مهم عرضه مبلمان منبت شامل بازار مبل واقع در بلوار ۳۲ متری شهید مطهری، کوچه کارآفرینی، بلوار شهید بهشتی، شهرک صنعتی و تخصصی مبلمان حاجی‌آباد، شهر جوکار و دهنو آورزمان است و در سراسر شهر فروشگاه‌ها و کارگاه‌های مبلمان منبت برای عرضه و فروش فعال است.

صنعت مبلمان منبت ملایر اگرچه مسیر پر فراز و نشیبی را برای رسیدن به هدفش طی کرد و با عبور از دروازه‌های تاریخ، بر بام منبت دنیا نشست، اما با مشکلاتی هم دست و پنجه نرم می‌کند، کم‌رمق بودن بازار فروش، گرانی مواد اولیه، افزایش قیمت تمام شده محصول، نبود بازار صادراتی، وجود دلالان و مشکلات چوب برخی از موانع و مشکلات این هنرصنعت است که پایتخت مبل و منبت جهان را آزار می‌دهد.

یکی از فعالان این هنرصنعت که بیش از ۳۰ سال است در این حرفه فعالیت می‌کند و امروز منبت‌کاری ماهر است، می‌گوید: در حال حاضر برخی از مواد اولیه ما در شهرستان یافت نمی‌شود و ناچاریم این مواد را از دیگر شهرها تامین کنیم که روی قیمت تمام شده ما اثرگذار است.

گام پنجم پایتخت مبلمانِ منبت جهان برای میزبانی ایرانیان

افزایش کیفیت مبلمان؛ ضامن رونق بازار

امیری قیمت بالای مواد اولیه را یکی از عوامل افزایش قیمت تمام شده محصول عنوان می‌کند که با توجه به افزایش قیمت تمام شده یک دست مبلمان، قدرت خرید هم پایین می‌آید و مشتری توان خرید ندارد و در نتیجه بازار ما کم‌رمق می‌شود.

وی با اشاره به ضعف در حوزه تبلیغات محیطی، ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان این هنرصنعت باید هر چه بیشتر در تولید محصولات باکیفیت و طرح‌های مورد پسند مشتریان تلاش کنند و با ارائه لیستی از تولیدکنندگان بر اساس کیفیت کار تولیدی توسط اتحادیه درودگران، بازار هم رونق بیشتری خواهد گرفت.

این منبت‌کار ملایری با بیان اینکه برای هر حرفه و شغلی مشکلاتی هم وجود دارد، در عین حال برگزاری جشنواره مبلمان منبت را گامی مهم در جهت معرفی هرچه بیشتر این صنعت و رونق بازار دانست که جلوه‌ای خاص از همدلی، وحدت و همراهی بخش دولتی و بخش خصوصی را نشان می‌دهد و از هیچ تلاشی برای برگزاری باشکوه این جشنواره دریغ نمی‌کنیم.

«مصطفی میرزایی» یکی از منبت‌کاران کهنه‌کار ملایری نیز معتقد است: هنر منبت در شهرستان ملایر جا افتاده و با کسب برند شهر جهانی مبلمان منبت، برگزاری جشنواره‌های متعدد و حضور در نمایشگاه‌های مختلف، این هنر در سطح کشور شناخته شده، با وجود اینکه در زمینه فروش، کمی ضعیف شده، اما نسبت به بسیاری از مشاغل باز هم پویایی خود را حفظ کرده است.

صادرات؛ دروازه ورود به بازار جهانی مبلمان منبت

او با اشاره به تنوع تولیدات مبلمان منبت، تاکید می‌کند: تعداد کار و تولید ما بستگی به تقاضای بازار دارد و نحوه بازاریابی فعلی بیشتر در بستر فضای مجازی انجام می‌شود و بخش اعظم تولیدات به مشتری‌های قدیمی و نمایشگاه‌هایی در شهرهای بزرگی همچون تهران و کرج عرضه می‌شود.

میرزایی برگزاری موفق جشنواره، رونق بازار و جذب هرچه بیشتر مشتری را در گرو تولید محصولات باکیفیت همراه با خدمات پس از فروش می‌داند که علاوه بر تبلیغات، باید بسترها و زیرساخت‌های لازم نیز برای تامین امکانات و رفاهیات خریداران به این شهرستان توسعه یابد.

رئیس اتحادیه درودگران و مبلمان منبت ملایر نیز در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به برگزاری پنجمین جشنواره مبل و منبت ملایر از ۱۵ شهریورماه، اظهار کرد: یکماه مردم جهان شهر ملایر میزبان هموطنان خود از سایر نقاط کشور هستند و باید در میزبانی شایسته بهترین باشیم.

گام پنجم پایتخت مبلمانِ منبت جهان برای میزبانی ایرانیان

نیمه شهریور آغاز پنجمین جشنواره مبل و منبت

«یدالله کریمی» با اشاره به اینکه طبق سال‌های گذشته تمامی تدابیر لازم برای برگزاری جشنواره اندیشیده شده و با حمایت بسیار خوب فرماندار ویژه ملایر در آستانه برگزاری جشنواره هستیم، افزود: با هماهنگی‌های انجام شده تیزر تبلیغاتی پنجمین جشنواره مبل و منبت ساخته شده و آماده پخش از رسانه ملی است.

کریمی؛ با توجه به اینکه مبلمان منبت یک کالای لوکس است و در مقاطعی از سال مردم قدرت خرید دارند، خدمات پس از فروش و اعطای تسهیلات مورد نیاز با اقساط بلندمدت برای خرید راحت‌تر مشتریان در نظر گرفته شده است.

به گفته او؛ با توجه به اینکه مبلمان منبت یک کالای لوکس است و در مقاطعی از سال مردم قدرت خرید دارند، خدمات پس از فروش و اعطای تسهیلات مورد نیاز با اقساط بلندمدت برای خرید راحت‌تر مشتریان در نظر گرفته شده است.

رئیس اتحادیه درودگران و مبلمان منبت ملایر با بیان اینکه نیمه دوم سال بازار فروش بهتر می‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی و فعالان این هنرصنعت همانند سال‌های قبل پای کار هستند و برنامه‌ریزی‌های خوب و متفاوتی برای برگزاری این جشنواره در شهر ملایر و سایر نقاط این شهرستان پیش‌بینی شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل و منبت استان همدان نیز با اشاره به تلاش برای رونق هرچه بیشتر این هنرصنعت، خاطرنشان کرد: تاکنون در راستای ارتقا و افزایش مبادلات تجاری مبلمان ملایر به اتفاق فعالان این هنرصنعت، چند سفر خارجی جدای از سفرهای تجاری اتاق بازرگانی، داشتیم و دی‌ماه سال گذشته به کشور ازبکستان رفتیم.

گام پنجم پایتخت مبلمانِ منبت جهان برای میزبانی ایرانیان

اعطای تسهیلات به خریداران مبل و منبت

«ناصر قنبری» افزود: همچنین در سفر سال گذشته همکارانم در شهرستان ملایر به روسیه، پس از بازدید از نمایشگاه‌های مسکو و دیدار با سفیر ایران در روسیه رایزنی‌هایی انجام گرفت که نتایج مثبت آن را در آینده می‌بینیم.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت تسهیلات مشکلات مبل ملایر را حل می‌کند، گفت: مبلمان منبت ملایر نسبت به شهرهای صاحب‌نام پیشی گرفته و این هنرصنعت را به اسم ملایر می‌شناسند و پس از جهانی ‎شدن و برگزاری جشنواره‌های پی‌درپی، افتتاح واحدهای تولیدی و نمایشگاه‌ها افزایش چشمگیری داشته و اشتغال‌زایی خوبی ایجاد شد.

قنبری؛ واحدهایی تولیدکننده مبلمان منبت قراردادهایی با بانک مهر ایران منعقد کردند و به هر خریدار مبل یک میلیارد ریال تسهیلات خرید داده می‌شود که می‌توانند در اقساط ۶، ۹ و ۱۲ ماهه پرداخت کنند.

به گفته قنبری؛ طی سال‌های اخیر با جهانی شدن مبلمان منبت، مهاجرت معکوس به این شهرستان شکل گرفت و حتی از شهرستان‌های دیگر در شهرک صنعتی مبلمان حاجی‌آباد سرمایه‌گذاری کردند، خیابان ۳۲ متری، خیابان کارآفرین، شهرک صنعتی حاجی‌آباد و بلوار شهید بهشتی به‌عنوان مراکز خرید مبلمان در ملایر شکل گرفته که تا پیش از جهانی‌شدن به این صورت نبود.

وی با بیان اینکه همزمان با برگزاری پنجمین جشنواره مبلمان منبت رایزنی‌هایی با بانک مهر ایران برای پرداخت تسهیلات به خریداران انجام شد، افزود: واحدهایی تولیدکننده مبلمان منبت قراردادهایی با بانک مهر ایران منعقد کردند و به هر خریدار مبل یک میلیارد ریال تسهیلات خرید داده می‌شود که می‌توانند در اقساط ۶، ۹ و ۱۲ ماهه پرداخت کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل و منبت استان همدان افزود: در صدد هستیم میزان بازپرداخت اقساط را افزایش دهیم تا خریداران بیشتری بتوانند از محصولات مبلمان منبت با قیمت باورنکردنی خریداری کنند.

مراکز اقامتی ملایر آماده اسکان خریداران مبل

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر نیز پنجمین جشنواره مبلمان منبت را یکی از مهمترین رویدادهای گردشگری تابستانی جهان شهر ملایر دانست با اشاره به ساخت تیزر تبلیغاتی این جشنواره، افزود: مبلمان منبت اولین هنرصنعت این شهرستان در صنایع دستی از نظر حجم مبادلات تجاری، صادرات، تعداد هنرمندان فعال و کسب برند است که در سطح ملی و جهانی باید بیشتر معرفی شود.

«ابراهیم جلیلی» گفت: در حال حاضر پنج هزار و ۳۰۰ کارگاه مبلمان منبت در این شهرستان فعال است و بیش از ۱۱ هزار نفر به‌طور مستقیم و بیش از ۳۰ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در این هنر مشغول به‌ کار هستند.

وی به برگزاری موفق جشنواره‌های مبل و منبت با حمایت بخش دولتی و همراهی خوب بخش خصوصی طی سال‌های، افزود: با توجه به تجربه سال‌های قبل، در تلاش برای رفع نقاط ضعف هستیم و آمادگی لازم برای حضور مسافران و خریداران و اسکان آنان را در مراکز اقامتی داریم.

به گزارش ایرنا؛ پنجمین جشنواره ملی مبلمان منبت ملایر از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه به مدت یکماه برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha