کره شمالی فروش بالگردهای آپاچی آمریکا به کره جنوبی را اقدامی تحریک‌آمیز خواند

تهران- ایرنا- کره شمالی به فروش بالگردهای آپاچی آمریکا به کره جنوبی اعتراض کرد و آن را اقدامی تحریک‌آمیز خواند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه کره شمالی بامداد جمعه در بیانیه‌ای گفت: ما قویا با انباشت تسلیحاتی آمریکا و نیروهای کارگزار آن مخالفیم و آن را رد می‌کنیم.

در این بیانیه که در خبرگزاری مرکزی کره منتشر شده، آمده است: این یک اقدام تحریک‌آمیز و عمدی برای افزایش بی‌ثباتی در منطقه است.

وزارت خارجه کره شمالی همچنین از فروش سلاح توسط آمریکا به ژاپن و دیگر متحدان واشنگتن در منطقه آسیاپاسیفیک انتقاد کرد.

این وزارتخانه تاکید کرد که فروش‌های تسلیحاتی آمریکا به کشورهای منطقه موجب خواهد شد که پیونگ یانگ در پاسخ به آن «بازدارندگی راهبردی» خود را بیش از پیش تقویت کند.

آمریکا دوشنبه اعلام کرد که فروش ۳۶ بالگرد آپاچی و تجهیزات مربوط از جمله موشک به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار به کره جنوبی را تایید کرده است.

آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا (DSCA) گفت کره جنوبی همچنین ۷۶ موتور بالگرد آپاچی و قطعات یدکی، سیستم های راداری کنترل آتش، سنسورهای دید در شب و سایر تجهیزات پشتیبانی را دریافت خواهد کرد.

آمریکا طی این قرارداد ۴۵۰ موشک هلفایر و بیش از ۱۵۰ موشک مشترک هوا به زمین را در اختیار متحد آسیایی خود قرار می‌دهد.

پیمانکاران اصلی این قرارداد شرکت‌های آپاچی بوئینگ و لاکهید مارتین هستند. مقامات آمریکایی گفتند که این توافق موازنه نظامی اساسی در منطقه را تغییر نخواهد داد.

سئول متحد امنیتی کلیدی واشنگتن است و حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی در کره جنوبی حضور دارند.

فروش محموله تسلیحاتی جدید به سئولی در حالی است که آمریکا و کره جنوبی از روز دوشنبه رزمایش مشترک گسترده‌ای را با هدف تقویت قابلیت‌های دفاعی خود در برابر کره شمالی آغاز کردند.

این رزمایش سالانه تابستانی در حالی آغاز شد که تنش‌ها در شبه‌جزیره کره همچنان در اوج قرار دارد و کره شمالی در ماه‌های گذشته سلاح‌های گوناگونی را آزمایش کرده است.

وزارت خارجه کره شمالی پیش از آغاز رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در بیانیه‌ای تاکید کرد که این «این رزمایش‌های نظامی اقدامی تحریک‌آمیز برای تهاجم» است.

رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی که «سپر آزادی اولچی» نامگذاری شده است، ۱۱ روز به طول خواهد انجامید و علاوه بر تمرینات جنگی شبیه‌سازی شده کامپیوتری بیش از چهل نوع تمرین میدانی را شامل می‌شود.

آمریکا و کره جنوبی اعلام کردند که این رزمایش بر افزایش آمادگی در مقابل تهدیدهای کره شمالی از جمله تهدیدهای موشکی، حملات سایبری و اختلال در سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی است.

حدود ۱۹ هزار پرسنل نظامی کره جنوبی در این رزمایش شرکت دارند اما آمریکا شمار نیروهای مشارکت‌کننده یا نوع تجهیزات خود در این تمرینات نظامی را اعلام نکرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha