رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نخستین روز کاری از ورجین بازدید کرد

تهران- ایرنا- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نخستین روز کاری خود با هدف دیدار با محیط بانان و اطلاع از آخرین وضعیت حفاظتی از منطقه حفاظت شده ورجین بازدید و تاکید کرد: ارتباط بین بخشی با نهادهای حاکمیتی را برای حل مشکلات محیط‌زیستی تقویت می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، شینا انصاری روز جمعه - دوم شهریور - از پاسگاه محیط بانی و مرکز بازدید کنندگان حیات وحش گلندوئک منطقه حفاظت شده ورجین بازدید کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این بازدید با بیان اینکه در محیط زیست کشور با معضلات اساسی روبرو هستیم که برخی از آنها به چالش ها و بحران های جدی ختم شده‌اند، گفت: تلاش ما بر این خواهد بود که وضعیت محیط بانان از حیث معیشت و امکانات زیر ساختی افزایش یابد و ارتباط بین بخشی با نهادهای حاکمیتی را برای حل مشکلات محیط‌زیستی تقویت خواهیم کرد.

انصاری در جمع محیط‌بانان اظهار داشت: حدود ۲۴ سال قبل فعالیتم را از اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران آغاز کردم و در جریان تلاش های همکارانم در این اداره کل هستم و در اولین روز کاری خود در جمع محیط بانان حضور یافتم تا در جریان تلاش ها و دغدغه های آنان قرار گیرم و به نوعی از زحمات آنها قدردانی کنم.

وی با تاکید بر اینکه قدردان زحمات همه محیط بانان هستم و یاد ۱۵۰ محیط بان شهید را گرامی می‌دارم، افزود: تمام تلاشم بر این خواهد بود که وضعیت محیط بانان از  حیث معیشت و امکانات زیر ساختی و لوجستیکی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: امیدوارم در این راه محیط بانان عزیز نیز دست یاری دهند تا به کمک همدیگر بتوانیم وضعیت حفاظتی مناطق تحت مدیریت را ارتقا دهیم.

در محیط زیست کشور با معضلات اساسی روبرو هستیم

انصاری با اشاره به اینکه در محیط زیست کشور با معضلات اساسی روبرو هستیم که برخی از آنها به چالش ها و بحران هایی نیز ختم شده‌اند، افزود: ارتقای ساختار و توانمندی کارکنان بویژه محیط بانان و داشتن ارتباطات بین بخشی موثر با نهادهای حاکمیتی و دستگاه های اجرایی ضرورت دارد.

معاون رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه تمام بخش ها و معاونت های سازمان محیط زیست حائز اهمیت بوده و در برنامه ریزی های انجام شده ارتقای همه بخش ها مد نظر است، گفت: اولویت این است که از تمام توان و ظرفیت تخصصی مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست استفاده شود تا انشالله بتوانیم بهبود وضعیت را در همه بخش ها و معاونت ها به موازات هم پیش ببریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به وضعیت زیست محیطی منطقه شمیرانات اشاره داشت و گفت: در منطقه شمیرانات موضوع منابع آب و جلوگیری از آلودگی ها و ساخت و سازها و مناطق حفاظت شده و موضوع حفاظت از تنوع زیستی از مسائلی است که نیازمند افزایش رویکرد محیط زیستی است.

انصاری در پایان ایجاد مرکز بازدید کنندگان حیات وحش توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران تلاش بسیار خوبی خواند و هدف از آن ها افزایش ارتباط و تعامل نزدیک تر بین مردم و حیات وحش عنوان کرد.

در این سفر یکروزه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست به استان تهران، سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور، علیرضا نورمحمدی مشاور و مدیرکل حوزه ریاست و علیرضا مزینانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران وی را همراهی کردند.

شینا انصاری که با حکم مسعود پزشکیان به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت چهاردهم منصوب شد، از مدیران این حوزه به شمار می رود که برخی از دوره های تخصصی محیط زیست را در کشورهایی چون ژاپن، اتریش و امارات گذرانده است. انصاری متولد ۱۳۵۲ و دارای دکتری رشته مدیریت محیط زیست است.

انصاری دو دوره تخصصی آلودگی هوا و پایش گازهای گلخانه‌ای را در کشور ژاپن در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۶ گذارنده است. دوره‌های تغییر اقلیم و ساختمان‌های سبز (سنگاپور)، محیط زیست دریایی منطقه راپمی (امارات)، حفاظت از لایه ازن (ژاپن) و همچنین فناوری‌های سبز (اتریش) از جمله دوره‌های آموزشی ضمن خدمت وی است.

با این انتصاب، انصاری هفتمین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور پس از ارتقای جایگاه اداری آن در سطح معاون رئیس جمهور به شمار می رود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در اولین روز کاری از ورجین بازدید کرد

منطقه حفاظت شده ورجین

منطقه حفاظت‌شده ورجین منطقه‌ای کوهستانی در بخش لواسانات از توابع شهرستان شمیرانات است. این منطقه در شمال‌ شرق تهران قرار دارد و از شمال با پارک ملی لار و از سمت شرق با منطقه حفاظت‌ شده البرز مرکزی هم‌مرز است.
منطقه ورجین قبل از پیروزی انقلاب یکی از شکارگاه‌های سلطنتی بود و به‌ صورت قرق سلطنتی حفاظت می‌شد.

این منطقه پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۸ به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار و در تاریخ ۱۳۶۱/۶/۲۱ بر اساس مصوبه شماره ۸۹ شورای عالی محیط زیست به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده ورجین معرفی و با مساحت ۲۶,۹۰۷ هکتار تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان تهران قرار گرفت.

بخش اعظم پوشش گیاهی منطقه حفاظت‌شده ورجین را گندمیان و گون‌ها تشکیل می‌دهند و در محدوده جغرافیایی ارتفاعات جنوب‌غرب و غرب آن نیز تک درخت‌های اُرس (سرو کوهی) و درختچه‌ای بادام تلخ (بادام کوهی) قابل‌مشاهده هستند. این منطقه در برگیرنده ۳۲ گونه از گیاهان انحصاری ایران است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به زرشک، گل گاوزبان، بومادران، درمنه کوهی، گل گندم، کنگر، شکر تیغال، شنگ بابویه، پیچک صحرایی، خاکشیر تلخ، ارمک (ریش بز)، پونه، مریم گلی، چای کوهی، لاله کوهی، جغجغک، ختمی و پنیرک اشاره کرد.
همچنین از لخاط گونه جانوری نیز بسیار غنی است به طوری که پرتراکم‌ترین جمعیت قوچ و میش را دارد، کل و بز، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گراز، گرگ، خرگوش، تشی، گربه وحشی، سیاه‌گوش، شغال، روباه، راسو، سمور، شنگ و کفتار از گونه‌های شاخص منطقه هستند.

انواع پرندگان شکاری مانند عقاب طلایی، قرقی، طرلان، کورکور سیاه، سنقر، سارگپه، انواع جغد از جمله جغد شاخ‌دار، انواع لاشخور مثل هما، دال و کرکس مصری و انواع شاهین از جمله بالابان، لیل، دلیجه، دلیجه کوچک و بحری در ورجین زندگی می‌کنند. انواع مار ، قورباغه و ماهی هم در این منطقه زیست می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha