۲ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۱۱
کد خبرنگار: 2862
کد خبر: 85576593
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه قم: شهیدان رجایی و باهنر نمونه بارز دولتمردان مردمی هستند

قم- ایرنا - امام جمعه قم با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: این ۲ یار دیرین امام راحل و آن مبارزان نستوه و اُسوه علم، اخلاق و تقوی نمونه‌ بارزی از دولت‌مردان مردمی محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه قم اظهار کرد: در هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ شهیدان محمدعلی رجایی رئیس جمهور و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد باهنر نخست‌وزیر به دست منافقان کینه‌توز و کوردل به شهادت رسیدند، از این رو دوم تا هشتم شهریور به عنوان هفته دولت نام‌گذاری شده‌است.

وی با بیان این نکته که مردم در هفته دولت با هدف‌ها و برنامه‌های دولت‌ها آشنا می‌شوند گفت: امسال در هفته دولت یاد و خاطره شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانش را در ذهن داریم، در عمل نیز باید رعایت کنیم، مردم قدرشناس خدمات آن عزیز سفر کرده و خستگی‌ناپذیر را فراموش نخواهند کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: دولت چهاردهم نیز که با همراهی مجلس دوازدهم و رای اعتماد آن به وزیران پیشنهادی کار خود را آغاز کرد، بتواند همان راه را با صلابت و جدیت و به طور جهادی ادامه دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه اظهار کرد: راهپیمایان اربعین برای هر گامی که به سوی حرم مطهر امام حسین‌(ع) بر می‌دارند، اجر و برکت‌های زیادی از خداوند متعال دریافت می‌کنند.

سعیدی با بیان این مطلب که راهپیمایی اربعین با حضور ملیت‌های مختلف به یک پدیده اجتماعی بزرگ و یک رزمایش فراملی و فرامذهبی عظیمی تبدیل شده است اضافه کرد: اکنون قبل از آنکه این دستاورد بزرگ حسینی دچار آسیب‌ها شود، باید برای حفظ و صیانت آن چاره‌ اندیشید.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه‌(س) با تبیین راه‌کارهای این چاره‌اندیشی خاطرنشان کرد: کمرنگ‌تر کردن نقش دولت در امور اجرایی راهپیمایی اربعین یکی از این راه‌کارهاست.

وی ادامه داد: دولت باید برای تامین امنیت و زیرساخت‌های مراسم اربعین، همت خود را متمرکز کند.

سعیدی مشخص کردن سهمیه برای زائران در راستای مدیریت بهتر، مانند آنچه در مراسم عظیم حج جریان دارد را از دیگر راه‌کارها ذکر کرد و افزود: آشنا کردن زائران ایرانی با فرهنگ مردم عراق به‌ویژه با فرهنگی که مردم این کشور در مراسم اربعین حسینی دارند نیز از دیگر راه‌کارها می‌باشد.

وی بیان کرد: آشنا کردن میزبانان عراقی با فرهنگ زائران ایرانی نیز اهمیت زیادی دارد.

امام جمعه قم گفت: برای بهتر برگزار شدن این مراسم، یاری جُستن از میانجی های فرهنگی همچون اقوام عربی نیز ضروری است.

وی اهمیت همکاری ایرانی‌ها و عراقی‌ها در برپایی موکب‌های مشترک را مورد توجه قرار داد و گفت: مراقب باشیم، کار مقدس موکب‌داری را به یک کار رقابتی به‌خصوص رقابت با موکب‌های عراقی تبدیل نکنیم.

وی همچنین افزود: باید الگوی سنتی اربعین عراقی‌ها را پاس بداریم.

سعیدی با بیان این نکته که در مراسم عظیم الهی اربعین از رعایت بقیه آداب الهی نیز غفلت نکنیم گفت: از انجام هر کاری که به وحدت میان راهپیمایان و زائران و به‌ویژه به ملت عزیز و میزبان عراق خدشه وارد می‌کند، با جدیت اجتناب کنیم.

وی یادآور شد: حماسه عاشورا در یک نیم روز اتفاق افتاد، اما این اربعین بود که عاشورا را همیشگی و جهانی کرد، مدیریت اربعین نیز با امام سجاد(ع)، حضرت زینب‌(س) و کاروان پیروز کربلا بود.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه آخرین روز مردادماه مصادف با به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی از سوی صهیونیست‌های غاصب و متجاوز در سال ۱۳۴۸ است افزود: این روز با ابتکار جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز جهانی مسجد در سازمان کنفرانس اسلامی نام‌گذاری شد.

وی تصریح کرد: روز مسجد اساسا یک روز انقلابی است، مسجد شامل هسته مقاومت نظامی و امنیتی و از همه مهم‌تر مقاومت فرهنگی است، شیوه کار بصیرت و هدایت فرهنگی را باید در مسجد آموخت.

خطیب جمعه قم ادامه داد: کسانی که اظهار می‌کنند، مسجد فقط محل اقامه نماز است، این‌ها همان جدا انگاری دین از سیاست را تبلیغ می‌نمایند.

وی بیان داشت: مسجد محل تجمع مردم بر محوریت نماز، قرآن، موعظه، دعا و مکان نشر معارف دینی و سیاسی است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام، مسجد تا حدود زیادی کارکرد خود را به دست آورد گفت: همچنان باید از کارکرد مسجد صیانت کرد و بر آن افزود.

وی گفت: اینکه دشمنان اسلام در مساجد کشورهای اسلامی بمب‌گذاری می‌کنند نیز به خاطر وحشت از کار مسجد است و می‌خواهند مردم را از حضور در مساجد بترسانند و منع کنند.

امام جمعه قم در بخش پایانی سخنان خود یاد و خاطره مجاهدت‌های روحانی شهید سید علی اندرزگو و جانباختگان حادثه دلخراش اتوبوس زائران پاکستانی اربعین را گرامیداشت و بیان کرد: این حادثه که به کشته شدن تعداد زیادی از این زائران منجر شد برای ما بسیار سخت بود، به خاندان این عزیزان تسلیت می‌گوییم، و آرزوی شفا و سلامتی مجروحان را داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha