هوش مصنوعی و پایان مشکلات شایع بیماران دارای محدودیت‌های حرکتی

تهران - ایرنا - مخترع تخت هوشمند با قابلیت جلوگیری از زخم بستر گفت: این تخت قابلیت ماساژ آرامش‌بخش، تنظیم نور و رنگ محیط، تنظیم دما و رطوبت بدن و تنفس سنجی است.

محمدحسین اسلامی مهر که نوعی تخت هوشمند را اختراع و در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره ویژگی های آن اظهار داشت: این اختراع جدید، یک دستگاه هوشمند خواب است که به طور فعال از بروز زخم بستر جلوگیری می‌کند و به بهبود کیفیت خواب و رفاه کلی بیماران کمک می‌کند.

وی ادامه داد: این تخت با استفاده از هوش مصنوعی فرآیند خواب را بدون دارو بهبود می‌بخشد.

این مخترع جوان ایرانی درباره اهمیت استفاده از این تخت هوشمند بیان کرد: زخم بستر یکی از مشکلات شایع در بیماران با محدودیت‌های حرکتی است. روش‌های فعلی جلوگیری از زخم بستر، مانند تغییر مداوم موقعیت بیمار، دارای محدودیت‌هایی است و اغلب نیاز به مراقبت مداوم توسط پرستاران دارد.

اسلامی مهر ادامه داد: این دستگاه هوشمند می‌تواند به صورت خودکار موقعیت بیمار را تغییر دهد و فشار روی نقاط حساس بدن را کاهش دهد، در حالی که خواب آرام و بدون وقفه‌ای را برای بیمار فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: پیشگیری از بروز زخم بستر با توزیع متعادل فشار روی بدن بیمار، بهبود کیفیت خواب بیماران از طریق تنظیمات بهینه موقعیت خواب و کاهش نیاز به مراقبت‌های مداوم پرستاری با اتوماسیون فرآیندهای جلوگیری از زخم بستر از جمله اهدافی بود که منجر به این دستاورد شد.

اسلامی‌مهر درباره ویژگی‌های این تخت هوشمند اظهار کرد: این دستگاه به حسگرهای فشار دقیق مجهز است که می‌تواند فشار روی نقاط مختلف بدن را اندازه‌گیری و تحلیل کرده و بر اساس داده‌های سنسورها، به طور خودکار موقعیت بیمار را تغییر دهد تا فشار به طور یکنواخت توزیع شود و حتی در صورت بروز مشکلات یا نیاز به مداخله دستی نیز به پرستاران یا مراقبان هشدار می‌دهد.

وی ادامه داد: این دستگاه قابلیت تنظیم دما و رطوبت محیط خواب را دارد تا از عرق کردن یا سرد شدن بیش از حد بدن جلوگیری کند. همچنین رابط کاربری آن ساده و کاربرپسند است که به پرستاران و کاربران امکان می‌دهد تنظیمات دستگاه را به راحتی انجام دهند.

اسلامی‌مهر با اشاره به اهمیت اصوات هنگام خواب، بیان کرد: این تخت هوشمند به سیستم صوتی مجهز است که صداهای آرامش‌بخش طبیعت مانند باران یا امواج دریا را پخش می‌کند و به تنظیم ریتم خواب کمک می‌کند. همچنین قابلیت پخش موسیقی‌های آرامش‌بخش با هماهنگی با الگوی تنفسی بیمار نیز وجود دارد. تخت با پایش الگوی تنفس بیمار و ارائه تحریک‌های ملایم، الگوی تنفس بهینه‌ای ایجاد می‌کند که به تسهیل خواب کمک می‌کند.

وی گفت: این تخت هوشمند می‌تواند داده‌های مربوط به الگوی خواب بیمار را جمع‌آوری و تحلیل کند و گزارشی از کیفیت خواب، مدت زمان خواب عمیق و دوره‌های بیداری ارائه دهد. همچنین با ارائه توصیه‌هایی، به بهبود خواب شب بعد کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا، این اختراع با عنوان «تختخواب همیار معلولین و بیماران با قابلیت ارسال دیتا از طریق پیام کوتاه به پزشک و شبیه ساز نرمش» در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha