نخست وزیر انگلیس همکاری و گفت‌وگوهای صریح با پکن را خواستار شد

تهران– ایرنا- نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی که به درخواست لندن و پس از دو سال سردی روابط با پکن برقرار شد، ضمن ابراز تمایل به بهبود روابط و همکاری در سطوح مختلف، گفت‌وگوهای صریح در زمینه مسائل پیچیده و موارد اختلاف نظر را خواستار شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، کایر استارمر نخست وزیر انگلیس روز جمعه (امروز) در جریان مکالمه تلفنی با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین گفت که دو کشور باید بتوانند در مورد موضاعاتی که بایکدیگر اختلاف نظر دارند بی پرده و صریح گفت وگو و همچنین همکاری های اقتصادی را از نزدیک دنبال و در زمینه مسائل جهانی بایکدیگر کار کنند.

رویترز که از دو مبدا پکن و لندن به مخابره این خبر پرداخت، افزود: رئیس جمهوری چین نیز در جریان این تماس تلفنی با استارمر ابراز امیدواری کرد که انگلیس نیز به چین نگاهی عینی و منطقی داشته باشد.

دفتر نخست وزیری انگلیس با صدور بیانیه ای در مورد این تماس گفت که دو رهبر در زمینه‌های همکاری همچون تجارت، اقتصاد و آموزش گفت‌وگو و توافق کردند که به‌عنوان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل از نزدیک در مورد امنیت جهانی و تغییرات آب‌وهوایی کار کنند.

در بیانیه استارمر آمده است: نخست‌وزیر (انگلیس) ابراز امیدواری کرد که رهبران دو کشور بتوانند در مواقع لزوم گفت‌وگوهای آزاد، صریح و صادقانه برای رسیدگی به زمینه‌های اختلاف نظر مانند مساله هنگ کنگ، جنگ روسیه در اوکراین و حقوق بشر با یکدیگر داشته باشند.

رویترز همچنین به نقل  از رسانه دولتی چین (شینهوا) اعلام کرد که این تماس تلفنی به در خواست طرف انگلیسی بوده و شی و استارمر در مورد افزایش همکاری در امور مالی، اقتصاد سبز و هوش مصنوعی گفتگو کردند. شینهوا همچنین به نقل از شی اعلام کرد که چین آماده است تا با گفت‌وگو در شرایط برابر، بر اساس احترام متقابل در جهت افزایش تفاهم و اعتماد متقابل، وارد گفت‌وگو شود.

شینهوا افزود که رئیس جمهوری چین به استارمر برای پیروزی وی در حزب کارگر انگلیس در ماه ژوئیه گذشته، تبریک گفت.

رویترز در ادامه گزارش داد: روابط بین چین و انگلیس طی سال های اخیر بر سر هنگ کنگ، اتهاماتی علیه پکن از قبیل نقض حقوق بشر و نگرانی در مورد دخالت شرکت‌های چینی در تامین زیرساخت های حیاتی، تیره شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز ضمن پوشش این خبر افزود: این نخستین تماس رسمی بین رهبران دو کشور از سال ۲۰۲۲ بدین سو به شمار می رود؛ طبق آمار دولت انگلیس، چین تا سال ۲۰۲۳ پنجمین شریک تجاری بزرگ این کشور به شمار می رفت، اما روابط دیپلماتیک لندن و پکن در دوران ریشی سوناک نخست وزیر سابق انگلیس سرد ده بود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha