نروژ فناوری تولید گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری توپخانه را به اوکراین منتقل می‌کند

تهران- ایرنا- شرکت تسلیحاتی نروژی «نامو» مجوز انتقال فناوری تولید گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری توپخانه به کی‌یف و تولید این گلوله‌ها در اوکراین را صادر کرد.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از اوکراین اینفو، بر اساس قراردادی که شرکت تسلیحاتی نروژی «نامو» با یک شرکت دفاعی نامشخص اوکراینی منعقد کرده است، قرار شد که این شرکت نروژی تولید گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری توپخانه را در اوکراین تسهیل کند.

مسئولان شرکت نامو در بیانیه‌ای اعلام کردند که دولت نروژ بودجه‌ای را در ازای انتقال فناوری تولید گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری توپخانه به طرف اوکراینی، به این شرکت اختصاص خواهد داد.

در همین ارتباط اسپن بارت ایدی وزیر خارجه نروژ نیز با بیان اینکه برای حفظ امنیت هر ۲ کشور بسیار مهم است که نروژ به حمایت از نبرد دفاعی کی‌یف ادامه دهد، اظهار کرد: همکاری با صنایع دفاعی اوکراین یک راه عاقلانه و موثر برای حمایت از نیروهای مسلح این کشور است.

تصمیم شرکت نامو در عمل به این معنی است که اوکراین از این پس می‌تواند تولید گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری را که با استفاده از فناوری این شرکت که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مهمات در اروپا است، در خاک خود انجام دهد.

دولت نروژ در ماه مارس سال جاری اعلام کرده بود که شرکت‌های دفاعی این کشور می‌توانند درخواست خود برای دریافت مجوز انتقال فناوری تسلیحاتی به اوکراین را به وزارت خارجه این کشور ارائه دهند.

به نوشته اوکراین اینفو، انتقال تکنولوژی و تسهیل تولید گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلیمتری در خاک اوکراین در قالب برنامه «نانسن» و به عنوان بخشی از کمک نظامی نروژ به اوکراین انجام می‌شود، کمکی به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار که قرار است در طول سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ از سوی اسلو به کی‌یف اهدا شود.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha