۸ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۵۱
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 85577044
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ورزش گیلان در انتظار کسب سه مدال پارالمپیک

۸ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۵۱
کد خبر: 85577044
ورزش گیلان در انتظار کسب سه مدال پارالمپیک

رشت - ایرنا - مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۴ فرانسه از هفتم شهریورماه آغاز شد که ورزش گیلان چشم انتظار کسب سه مدال توسط سه ورزشکار خود در این رقابتها است.

به گزارش ایرنا، در مسابقات پارالمپیک فرانسه حدود چهار هزار و ۴۰۰ ورزشکار از سراسر جهان حضور می‌یابند که از این تعداد ۶۵ ورزشکار از ایران در ۱۰ رشته ورزشی جواز حضور در این دوره از رقابت‌ها را کسب کردند که از این تعداد سه نفر از گیلان است.

مریم عبدالله‌پور در پاراتکواندو، محسن بختیار در وزنه‌برداری قدرتی و میثم علیپور در والیبال نشسته سه ورزشکار گیلانی حاضر در مسابقات پارالمپیک فرانسه هستند که جامعه ورزش استان امیدوار است هر سه ورزشکار موفق به کسب مدال شوند.

در مسابقات المپیک نیز علی آقامیرزایی در رشته قایقرانی آبهای آرام در رشته کایاک یک نفره هزار متر و محمد رهبری در بخش انفرادی و تیمی رشته شمشیربازی اسلحه سابر از گیلان حضور داشتند که هر دو ورزشکار از گردونه این رقابت‌ها حذف شدند.

با توجه به حذف این ۲ ورزشکار، عدم کسب مدال المپیک توسط ورزشکاران گیلانی به حدود هفت دهه افزایش یافته و به همین دلیل هم‌اینک نگاه ورزش گیلان به بازی‌های پارالمپیک است تا همانند دوره گذشته ورزشکاران گیلانی بتوانند از این آوردگاه مدال کسب کنند.

وزنه‌برداران گیلانی شانس کسب مدال المپیک آتی را دارند

تور خالی ورزش گیلان از صید مدال المپیک

البته ورزشکاران جانباز و توان‌یاب گیلان همانند ورزشکاران سایر استانهای کشور در مسابقات پارالمپیک همواره موفق ظاهر شده‌اند و تاکنون نیز مدال های رنگارنگی را برای کشور به ارمغان آورده اند به همین دلیل گیلانیان امیدوارند که سه ورزشکار گیلانی حداقل یک مدال طلا در بازی‌های پارالمپیک کسب کنند.

میثم علیپور ورزشکار باسابقه گیلانی تیم ملی والیبال نشسته در مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۴ فرانسه نیز حضور خواهد یافت و با وجود اینکه تیم ملی والیبال نشسته ایران شانس نخست کسب مقام قهرمانی این مسابقات بشمار می رود، انتظار است که میثم علیپور مدال خوشرنگ طلا را به همراه تیم ملی والیبال نشسته برای ورزش گیلان به ارمغان آورد.

البته محسن بختیار در رشته وزنه‌برداری قدرتی و مریم عبدالله پور در رشته پاراتکواندو هم شانس کسب مدال دارند و با توجه به آمادگی مناسب این ۲ ورزشکار امید است که هر سه نماینده ورزش گیلان در پارالمپیک ۲۰۲۴ فرانسه با کسب مدال به استان خود بازگردند.

با توجه به اینکه مسابقات پارالمپیک از سال ۱۹۶۰ بین ورزشکاران دارای نقص عضو و یا معلولیت آغاز شده است اما ورزشکاران ایرانی پس از هفت دوره غیبت برای نخستین بار در مسابقات ۱۹۸۸ سئول کره جنوبی حضور یافتند که حضور ورزشکاران ایرانی در رقابتهای پارالمپیک با توجه به ظرفیت هایشان ارزش این مسابقات را افزایش داده زیرا این ورزشکاران تاکنون در رقابت‌های پارالمپیک موفق به کسب ۶۷ مدال طلا، ۴۸ مدال نقره و ۴۵ مدال برنز شده‌اند.

ورزشکاران گیلانی نیز همانند سایر ورزشکاران دیگر استان‌های کشور به همراه کاروان ورزشی ایران موفقیت‌های ارزشمندی در ادوار مختلف پارالمپیک داشتند و تاکنون نیز مدال‌های رنگارنگی را در رشته‌های مختلف کسب کردند که رقابت‌های پارالمپیک توکیو نمونه بارز آن است.

ورزشکاران گیلانی نیز همانند سایر ورزشکاران دیگر استانهای کشور، به همراه کاروان ورزشی ایران موفقیت های ارزشمندی در ادوار مختلف پارالمپیک داشتند و تاکنون نیز مدال های رنگارنگی را در رشته های مختلف کسب کردند که رقابت های پارالمپیک توکیو، نمونه بارز آن است

رسول آتش افروز، صادق حسنی، سامان رضی، میثم علیپور، مهری فلاحی و مهدی پوررهنما ورزشکاران گیلانی هستند که در ادوار مختلف مسابقات پارالمپیک حضور یافتند که این ورزشکاران به همراه تیم‌های ملی والیبال نشسته و فوتبال هفت نفره و همچنین در رقابت‌های انفرادی وزنه‌برداری قدرتی و پاراتکواندو در دوره های مختلف رقابت های پارالمپیک ۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۲ مدال برنز کسب کردند.

ورزش گیلان برای نخستین بار در رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن با یک نماینده پا به عرصه پارالمپیک گذاشت و رسول آتش افروز ورزشکار شایسته گیلانی که تجربه حضور در سه دوره متوالی رقابت های پارالمپیک دارد به عنوان نخستین ورزشکار گیلانی در این مسابقات حضور یافت و به همراه تیم ملی فوتبال هفت نفره ایران در رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن موفق به کسب مقام سوم شد.

در رقابت های پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن، رسول آتش افروز به همراه صادق حسنی دیگر ورزشکار شایسته گیلانی در تیم ملی فوتبال هفت نفره ایران حضور داشتند که به همراه این تیم توانستند مقام سوم را تصاحب و مدال برنز این رقابت ها را برگردن بیاویزند.

اما در رقابت های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل، پنج ورزشکار از گیلان توانستند در این مسابقات حضور یابند تا این استان بیشترین حضور ورزشکارانش را در رقابت های پارالمپیک تجربه کند که از این تعداد سه ورزشکار موفق به کسب مدال شدند.

رسول آتش افروز به همراه صادق حسنی در رشته فوتبال هفت نفره، میثم علیپور در رشته والیبال نشسته مردان، مهری فلاحی در والیبال نشسته بانوان و سامان رضی در رشته وزنه برداری قدرتی، ورزشکاران گیلانی حاضر در رقابت های پارالمپیک ۲۰۱۶ برزیل بودند که میثم علیپور به همراه تیم ملی والیبال نشسته ایران موفق به کسب عنوان قهرمانی و مدال طلای رقابت های پارالمپیک ۲۰۱۶ برزیل شد تا ورزش گیلان اولین مدال طلای مسابقات پارالمپیک را تجربه کند.

همچنین رسول آتش افروز و صادق حسنی به همراه تیم ملی فوتبال هفت نفره ایران صاحب مدال ارزشمند نقره شدند تا این ۲ ورزشکار گیلانی نیز با مدالی ارزشمند به استان خود بازگردند، ضمن اینکه سامان رضی دیگر ورزشکار گیلانی حاضر در رقابت های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل نیز در رشته وزنه‌برداری قدرتی درخشید و در نهایت مقام چهارم را کسب کرد.

مهری فلاحی تنها بانوی گیلانی حاضر در رقابت های پارالمپیک ۲۰۱۶ در رشته والیبال نشسته به همراه تیم ملی نتایج قابل قبولی را کسب کردند و گرچه دست این تیم از کسب مدال بازماند اما در نهایت در رتبه پنجم این رقابت ها قرار گرفتند.

ورزش گیلان در انتظار کسب سه مدال پارالمپیک

در مسابقات پارالمپیک توکیو نیز میثم علیپور در رشته والیبال نشسته، مهدی پوررهنما در رشته پاراتکواندو و سامان رضی در رشته وزنه‌برداری قدرتی از استان گیلان به همراه کاروان ورزشی ایران حضور یافتند که هر سه ورزشکار با مدال به گیلان بازگشتند.

علیپور پرافتخارترین ورزشکار گیلان در مسابقات پارالمپیک

میثم علیپور به همراه تیم ملی والیبال نشسته ایران در رقابت های پارالمپیک توکیو خوش درخشید و با برتری برابر تمام رقبای خود عنوان قهرمانی و مدال طلا را کسب کردند تا علیپور به دومین مدال طلای رقابت های پارالمپیک دست یابد.

با توجه به حضور و نتایج کسب شده توسط ورزشکاران گیلانی در رقابت های المپیک و پارالمپیک، وضعیت ورزشکاران پارالمپیکی گیلان بسیار بهتر از ورزشکاران المپیکی است چون تاکنون ۶ ورزشکار این استان موفق به کسب ۱۱ سهمیه در رقابت های پارالمپیک شدند که حاصل تلاش این ورزشکاران، کسب ۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۲ مدال برنز در رشته تیمی و همچنین یک مدال نقره و یک مدال برنز در رشته های انفرادی بود

مهدی پوررهنما دیگر ورزشکار گیلانی حاضر در رقابت‌های پارالمپیک توکیو بود که برای نخستین بار حضور در این مسابقات را تجربه می کرد در نهایت با درخشش در رقابت های پارالمپیک موفق به کسب مدال نقره و مقام نایب قهرمانی وزن خود شد.

سامان رضی نیز در رشته وزنه‌برداری قدرتی در رقابت‌های پارالمپیک توکیو حضور یافت، برای دومین بار این مسابقات را تجربه کرد و در پایان نیز با یک پله صعود نسبت به پارالمپیک گذشته در رتبه سوم قرار گرفت تا این ورزشکار نیز با گردن آویز برنز به گیلان بازگردد.

با توجه به عملکرد ورزشکاران گیلانی در ادوار مختلف پارالمپیک، میثم علیپور که یکی از بازیکنان ارزنده و تاثیرگذار تیم ملی والیبال نشسته ایران است در ۲ دوره این مسابقات حضور یافت که در هر ۲ دوره به همراه تیم ملی موفق به کسب مقام قهرمانی و مدال طلا شد تا با کسب ۲ مدال طلا، موفق ترین ورزشکار گیلان در رقابت‌های پارالمپیک باشد که اگر این ورزشکار بتواند به همره تیم ملی والبیبال نشسته در مسابقات پارالمپیک فرانسه هم قهرمان شود، سومین مدال طلای پارالمپیک را برای گیلان به ارمغان خواهد آورد.

رسول آتش افروز دیگر ورزشکار پارالمپیکی گیلان که عضو تیم ملی فوتبال هفت نفره بود با حضور در سه دوره متوالی در رقابت‌های پارالمپیک، کسب یک مدال نقره و ۲ مدال برنز یکی از موفق ترین ورزشکاران این استان در ادوار مختلف رقابت‌های پارالمپیک است.

با توجه به حضور و نتایج کسب شده توسط ورزشکاران گیلانی در رقابت های المپیک و پارالمپیک، وضعیت ورزشکاران پارالمپیکی گیلان بسیار بهتر از المپیکی‌هاست چون تاکنون ۶ ورزشکار این استان موفق به کسب ۱۱ سهمیه در رقابت های پارالمپیک شدند که حاصل تلاش این ورزشکاران، کسب ۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۲ مدال برنز در رشته تیمی و همچنین یک مدال نقره و یک مدال برنز در رشته های انفرادی بود.

این در حالی است که تاکنون ۲۴ ورزشکار گیلانی ۳۱ سهمیه در رقابت های المپیک کسب کردند که به جز ۲ مدال نقره و برنز محمود نامجو، اسطوره وزنه برداری ایران و جهان که در مسابقات المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی و ۱۹۵۶ ملبورن بدست آمده تاکنون هیچ ورزشکار دیگر این استان، موفق به کسب مدال در رقابت های المپیک نشدند.

با توجه به حضور سه ورزشکار گیلانی در بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۴ فرانسه، این انتظار می‌رود که تعداد مدال‌های کسب شده توسط ورزشکاران گیلانی در ادوار مختلف پارالمپیک افزایش یافته و دو رقمی شود که البته با شرایط و آمادگی این ورزشکاران، این امر دور از دسترس نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha