یافته‌های جدید پژوهشگران قزوین درباره انگل توکسوپلاسما گوندی

قزوین - ایرنا - پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین پس از بررسی‌های علمی به این نتیجه رسیدند که کنترل انگل توکسوپلاسما گوندی در پرندگان بسیار مهم است، چرا که این انگل می تواند عوارض جدی برای انسان ها داشته باشد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، بر اساس یافته‌های علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین، کنترل توکسوپلاسما گوندی در پرندگان بسیار اهمیت دارد، زیرا این انگل می‌تواند علاوه بر پیامدهایی بر سلامت پرندگان، به عنوان یک منبع اصلی عفونت برای دیگر حیوانات و انسان‌ها عمل کند.

توکسوپلاسما گوندی می‌تواند به صورت طبیعی در بدن پرندگان وجود داشته باشد، اما مشکلات جدی را زمانی ایجاد می‌کند که به انسان‌ها منتقل شود و راه‌های انتقال این انگل به انسان‌ها شامل مصرف گوشت نیمه پخت یا نپخته حیوانات آلوده، تماس مستقیم با مدفوع حیوانات آلوده، مصرف مواد غذایی و آب آلوده است.

این انگل می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند عفونت‌های عصبی و چشمی در انسان‌ها، به‌ویژه در افراد با سیستم ایمنی ضعیف مانند زنان باردار شود و از میان مخزن‌های حیوانی بالقوه برای انتقال این عفونت، پرندگان اهلی و وحشی به نسبت کمتری در مقایسه با سایر حیوانات مورد بررسی قرار گرفته است.

بدین سبب پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین بررسی نظام مند و فراتحلیل با هدف ارزیابی وضعیت جهانی و ارائه دیدگاهی اجمالی از اپیدمیولوژی عفونت توکسوپلاسما گوندی در پرندگان را انجام دادند.

کنترل و پیشگیری از انتقال این بیماری بسیار مهم است

به گفته دکتر میلاد بدری دکترای تخصصی انگل‌شناسی پزشکی و مجری اصلی این طرح، بر اساس یافته‌های این مطالعه، کنترل توکسوپلاسما گوندی در پرندگان بسیار اهمیت دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: با توجه به اینکه برخی از پرندگان می‌توانند میزبانان اصلی یا میزبانان فرعی برای توکسوپلاسما گوندی باشند، کنترل و پیشگیری از این عفونت در آنها، می‌تواند در کاهش شانس خطر انتقال عفونت به حیوانات دیگر و حتی به انسان‌ها تأثیرگذار باشد.

دکتر بدری ادامه داد: بنابراین تحقیقات و برنامه‌های کنترلی برای مدیریت و کاهش شیوع توکسوپلاسما گوندی در جمعیت پرندگان بسیار حیاتی هستند.

این مسوول یادآور شد: به منظور جلوگیری از انتقال این بیماری به انسان‌ها، آگاهی از شانس خطر مرتبط و انجام دادن موارد بهداشتی مناسب بسیار دارای اهمیت است و مواد غذایی باید به طور کامل پخته و بهداشت دست‌ها به‌طور کامل رعایت شود و تماس مستقیم با حیوانات و محیط زیست آن‌ها باید با احتیاط و بهداشت مناسب انجام شود.

وی افزود:برخی می‌توانند به کنترل و پیشگیری از انتقال توکسوپلاسما گوندی به انسان‌ها کمک و سلامتی جامعه را تقویت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود دستاورد نتایج این پژوهش در اختیار پژوهشگران حوزه بهداشت سلامت قرار گیرد تا با دید بهتری نسبت به اجرای برنامه های پیشگیری از شیوع این عفونت تک یاخته ای مهم داشته باشند.

گفتنی است، در انجام این پژوهش دکتر آیدا وفای اصلاحی، دکتر لیلا زکی و دکتر امیر کریمی پور دکترای انگل شناسی پزشکی مشارکت داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha