تسلای دل‌های بی‌قرار کربلایی در مشهدالرضا

مشهد- ایرنا- خیل عظیمی از دلدادگان حسینی که از پیاده‌روی اربعین جا مانده‌اند، با به راه‌ انداختن دسته‌های پیاده‌روی از خیابان امام رضا(ع) به حرم مطهر رضوی روانه شده‌اند و می‌روند تا با حضور در حرم امام هشتم، د,وری از کربلا را مرهمی بر دل حسرت‌زده گذارده و زخمی را که غیبت حضور در بین‌الحرمین بر جانشان نشانده، التیام دهند.

به گزارش ایرنا، پیاده‌روی اربعین حماسه‌ای کم‌نظیر است که در روز چهلم شهادت سرور و سالار شهیدان، عاشقان حضرتش را به بارگاه منورش در کربلای عشق می‌کشاند اما آنان که موفق به حضور در این سفر معنوی نشده اند، با پای پیاده راه حرم شمس الشموس را در پیش گرفته و جلوه دیگری از عشق به اهل بیت پیامبر (ص) را در قالب جاماندگان اربعین به تصویر می‌کشند.

در اربعین حسینی، در گوشه‌گوشه حریم حرم عشق، گروه‌هایی از شیفتگان اهل بیت پیامبر بیرق عزای امام حسین (ع) را بر دوش کشیده و فوج فوج راه حرم مطهر رضوی را در پیش گرفته اند و بدین ترتیب همه خیابانها و معابر مشهدالرضا (ع) به پیاده‌راه عشق و دلدادگی تبدیل شده است.

عزاداران حسینی با حرکت به سمت حرم منور رضوی، ضمن عرض تسلیت به امام مهربانی‌ها، ارادت خود را به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) نشان داده و از فرسنگها راه، دل خود را در سفری کشف و شهودی روانه کربلا می‌کنند.

بغض در گلو و اشک در چشم‌، حکایت جاماندگان حسینی است، جا ماندگان از مسیر عاشقی، همنوا با زائران امام حسین (ع) آمده اند. آمده اند تا ثابت کنند خون ریخته شده حسین تا قیامت تازه است و درد آوار شده بر دلهای اولاد، اصحاب و دوست‌دارانش فراموش ناشدنی است. جامانده ها، کیلومترها دورتر از مسیر پیاده روی از حسرت قدم زدن در مسیر عشق حسینی می گویند.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی پارسال از حضور ۱۴ میلیون نفر، در آیین راهپیمایی جاماندگان اربعین در شهرهای مختلف کشور خبر داده و گفته بود که راهپیمایی جاماندگان در بیش از ۶۰۰ شهر و ۶ هزار و ۳۰۰ روستا به طول بیش از پنج هزار کیلومتر و با حضور بیش از هشت هزار و ۵۰۰ موکب برگزار شده است.

در مشهد همانند سالهای گذشته، همایش پیاده‌روی "جاماندگان اربعین" امروز از میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

تسلای دل‌های بی‌قرار کربلایی در مشهدالرضا

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در این خصوص گفت: مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی از ساعت هشت صبح تا ساعت ۲۰ روز چهارم شهریورماه همزمان با اربعین حسینی با حضور مجاوران و زائران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج (ع) برپا خواهد شد.

حجت‌الاسلام امیرحسین احمدنیا افزود: فضاسازی ویژه‌ای در خیابان امام رضا(ع) برای تداعی حال و هوای پیاده روی اربعین در کشور عراق توسط مساجد و هیات های مذهبی با همکاری شهرداری مشهد برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: در این روز بیش از ۲۰ موکب توسط مساجد و هیات های منتخب مشهد مقدس برای پذیرایی از زائران و مجاوران امام رئوف(ع) برپا می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان افزود: در این موکب ها خدمات مختلف فرهنگی از جمله قرائت زیارت اربعین، پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی، اجرای گروه‌ سرودهای آیینی مسجدی، پرده‌خوانی، تعزیه‌خوانی و چهارپایه‌خوانی نیز ارایه خواهد شد.

وی گفت: برای فضاآرایی نیز از ۵۰ قاب داربستی، ۵۰۰ بیرق، ۵۰ پرچم بزرگ، ۵۰۰ پرچم سردرب و ستونی و ۱۰ هزار متر ریسه‌بندی استفاده خواهد شد.

حرم مطهر رضوی نیز با ویژه‌برنامه‌های مختلف با محوریت رواق امام خمینی (ره) به استقبال اربعین رفته است. این برنامه ها از دیشب مصادف با شب اربعین با قرائت زیارت امین‌الله آغاز شد. مرثیه‌سرایی و عزاداری ذاکران آل الله، در سوگ اربعین شهدای کربلا، از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی با بیان اینکه ویژه‌برنامه‌های روز اربعین حسینی نیز از ساعت ۹ صبح امروز آغاز می‌شود، اظهار کرد: قرائت زیارت اربعین، سخنرانی نماینده ولی‌فقیه در خراسان و اقامه نماز ظهر اربعین از دیگر برنامه های امروز است.

هدف نهایی در سفر زیارتی، رسیدن به ثواب و تعالی روحی و معنوی است که هم زیارت کردن و هم شیوه سفر زیارتی و آداب آن، دررسیدن به این هدف مؤثر است

حجت الاسلام حسین شریعتی‌نژاد افزود: عصر امروز نیز از ساعت ۱۶ صحن پیامبر اعظم (ص) میزبان زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی خواهد بود. مراسم شام اربعین حسینی نیز بعد از اقامه نماز مغرب و عشا با قرائت زیارت امین‌الله و سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری، امام‌جمعه موقت قم، انجام می‌شود.

یکی از کارشناسان مذهبی در پاسخ به چرایی پیاده‌روی و موضوعیت زیارت به این شیوه، گفت: هدف نهایی در سفر زیارتی، رسیدن به ثواب و تعالی روحی و معنوی است که هم زیارت کردن و هم شیوه سفر زیارتی و آداب آن، در رسیدن به این هدف والا مؤثر است.

تسلای دل‌های بی‌قرار کربلایی در مشهدالرضا

حجت الاسلام سیدرضا حسینی افزود: در کتاب کامل الزّیارات آمده است که امام صادق(ع) به یکی از اصحاب خود فرمودند «کسی که به‌ قصد زیارت امام حسین(ع) از منزل خارج شود، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت برمی‌دارد، یک حسنه برایش می‌نویسد و یک گناه از او را محو می‌کند. وقتی‌که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزو صالحین برگزیده می‌نویسد و وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزو فائزین می‌نویسد.

وی ادامه داد: این تاکید بزرگان دین بر پیاده رفتن به زیارت سیدالشهدا(ع) به‌اندازه‌ای بود که در طول تاریخ حتی افرادی که قدرت بر رفتن به زیارت به‌صورت سواره را داشتند، بازهم سعی می‌کردند حتی‌الامکان این مسیر را پیاده طی کنند تا از ثواب فراوان آن بهره‌مند شوند.

این کارشناس مذهبی گفت: برخی نیز تاکید بر پیاده‌روی برای زیارت، به خصوص زیارت امام حسین(ع) را بابت «أفضل الأعمال أحمزها» می‌دانند. به این معنی که بهترین کارها دشوارترین آن‌هاست. یعنی اگر یک عمل عبادی به ۲ صورت ساده و سخت قابل انجام باشد، اگر فرد راه سخت را انتخاب کند، ثواب بیشتری خواهد برد. در مورد زیارت امام حسین(ع) نیز از آنجاکه پیاده رفتن به‌طور مشخص مشکلات و سختی‌های زیادی را به همراه دارد ثواب آن بیشتر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha