۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۲۲
کد خبرنگار: 2668
کد خبر: 85577089
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اینجا مهران، در این نقطه از جغرافیا قیامتی برپا شده است

ایلام - ایرنا - تنها یک روز تا خلق حماسه بزرگ دیگری مانده است، حرکت میلیونی زائران از چندین کشور جهان از طریق مرز مهران برای بزرگداشت اربعین حسینی و شرکت در بزرگ‌ترین همایش جهانی در حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) از هفته‌ها قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به مرز مهران، کنگره بزرگ اربعین حسینی(ع)، فرصتی برای انتقال پیام انقلاب اسلامی به اقصی نقاط کره خاکی است، در واقع این حماسه بزرگ فرصت مناسبی برای گردهمایی مسلمانان جهان است که که راهبردشناسان بین‌المللی به ویژه در شرق، از آن به عنوان مانور شیعه نام می‌برند.

این پیاده‌روی و کنگره میلیونی نشانه قدرت اسلام و تشیع در عصر کنونی و جاذبه مغناطیسی حضرت سیدالشهدا(ع) است که تمامی مرزها را در نوردیده است.

در آستانه اربعین حسینی و تنها یک روز مانده به خلق یک حماسه بزرگ دیگر، موج خروشان زائران حسینی به عشق زیارت سرور و سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین(ع) از شهر، خانه و کاشانه‌اش با وجود همه مخاطرات و گرمای هوا، قدم در این وادی نهاده تا ذره‌ای از عشق و علاقه وافر خود را به نمایش بگذارند و این حضور حماسه حسینی، هر لحظه در حال افزایش است.

زائران اربعین حسینی(ع) بار دیگر آماده می‌شوند تا همچون سال‌های گذشته با حضوری باشکوه یک حماسه بزرگ دیگری را رقم بزنند و ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های سرور و سالار شهیدان که گذر تاریخ نتوانسته است از شور و حرارت آن کم کند به زیارت سالار شهیدان بروند و فریاد رسای لبیک یا حسین(ع) را به گوش همه جهانیان برسانند.

تنها یک روز تا خلق این حماسه بزرگ مانده و اینک همه عاشقان حسینی و زائران اربعین از زن و مرد، کوچک و بزرگ، با هر نژاد و ملیتی همه سیاه پوش و عزادار برای رسیدن به حرم سیدالشهدا(ع) و کربلا لحظه‌ شماری می‌کنند و هرکس به نوعی این شور و شوق خود را به نمایش گذاشته و از دلدادگی به معشوق غروری وصف‌ناپذیر در اعماق وجودشان دارند.

استقبال زائران از مرز بین‌المللی مهران بر اساس آمار اعلامی از سوی مسئولان و منابع رسمی دلیل این ادعا است که این روزها ایلام را به دروازه عتبات عالیات و شاهراه کربلا مبدل کرده است.

اتخاذ تدابیر مناسب از سوی ستاد اربعین استان ایلام و همکاری‌های مناسب بین بخشی میان تمامی سازمان‌ها و نهادهای دخیل، کنترل و رصد لحظه‌ای وضعیت مرز، تلاش برای بازگشت زودهنگام زائران پیش از روز اربعین، ارائه خدمات مناسب رفاهی از سوی موکب‌ها و هماهنگی خوب بین موکب‌های مستقر در خاک عراق و نقاط مرزی کشورمان به ویژه مرز مهران و نیز برگزاری جلسات مستمر برای پایش وضعیت تردد زائران، مشکلات تردد در این مرز بین المللی را به حداقل ممکن رسانده است.

استقرار تیم‌های پزشکی و بهداشتی، اورژانس، موکب‌های پذیرایی، ارائه خدمات مشاوره‌ای، خدمات‌دهی بسیار مناسب و سریع گذرنامه‌ای و ایجاد گیت‌های متعدد و نیز راهنمایی مطلوب نیروهای انتظامی، مرزبانی و امنیتی زمینه تردد زائران در مرز مهران را آسان‌تر و با مشکلات کمتر نسبت به سال‌های گذشته همراه کرده است.

تردد ۱۹۹ هزار نفر در شبانه روز گذشته از مرز مهران

اینجا مهران، در این نقطه از جغرافیا قیامتی برپا شده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام با اشاره به موجب بازگشت زوار اربعین در چند روز گذشته، گفت: ۱۹۹ هزار و ۸۸ نفر در شبانه روز گذشته از مرز مهران( ورود و خروج ) تردد کردند.

"سیدزاهدین چشمه خاور" اظهار کرد: از این تعداد ۲۴ هزار و ۳۵۲ زائر و تبعه ایرانی از طریق مرز مهران از کشور خارج و ۱۷۳ هزار و ۱۱۵ نفر نیز وارد کشور شده‌ است.

وی افزود: در این بازه زمانی ۹۰۷ نفر تبعه خارجی نیز از طریق مرز مهران از کشور خارج و ۷۱۴ نفر نیز وارد کشور شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام با اشاره به اینکه موج بازگشت زوار به کشور افزایش یافته است، یادآور شد: سازمان راهداری تمامی تمهیدات لازم برای تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی در همه مرزهای کشور به خصوص مرز مهران فراهم کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اتوبوس به میزان کافی در پایانه برکت مستقر و آماده جابه‌جایی زائران اربعین حسینی از پایانه برکت به سایر نقاط مختلف کشور است.

جابجایی ۲۰۰ هزار زائر توسط ناوگان اتوبوسی در ایلام

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام گفت: از ابتدای ماه صفر تاکنون ۲۰۰ هزار نفر مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل اتوبوسی از پایانه برکت در مرز مهران به نقاط مختلف کشور جابه‌جا شدند.

چشمه خاور اظهار کرد: بیش از ۶ هزار و ۸۷۴ سفر از اول ماه صفر لغایت ۱۷ صفر در پایانه برکت مرز مهران انجام شده است.

وی تصریح کرد: در این بازه زمانی ۲۰۰ هزار و ۸۰۲ نفر مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل اتوبوسی به نقاط مختلف کشور جابه‌جا شده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام اظهار کرد: در این بازه زمانی بیش از هفت هزار و ۴۵۵ اتوبوس به مرز مهران وارد و ۶ هزار و ۷۰۶ دستگاه اتوبوس از مرز مهران خارج شده است.

چشمه خاور یادآور شد: سازمان راهداری تمامی تمهیدات لازم برای تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی در همه مرزهای کشور به خصوص مرز مهران فراهم کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۷۵۰ دستگاه اتوبوس در پایانه برکت مستقر و آماده جابه‌جایی زائران اربعین حسینی از پایانه برکت به سایر نقاط مختلف کشور هستند.

بیش از ۸۵۰ اتوبوس در پایانه مرزی مهران قرار دارد

اینجا مهران، در این نقطه از جغرافیا قیامتی برپا شده است

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری گفت: خرید بلیت برای زائران اربعین از پایانه مرزی مهران و در سکوهای فروش بلیت امکان پذیر است.

"داریوش باقر جوان" با بیان اینکه ناوگان مورد نیاز برای جابه‌جایی زائران در تمامی پایانه‌های مرزی تامین شده و مشکلی از لحاظ کمبود ناوگان وجود ندارد، گفت: خوشبختانه تمهیدات لازم برای تامین اتوبوس انجام شده و در حال حاضر بیش از ۸۵۰ ناوگان اتوبوس در پایانه مرزی مهران آماده جابه‌جایی زائران است.

وی افزود: از تمامی ظرفیت‌های خود برای جابه‌جایی زائران استفاده و اتوبوس‌ها را به سمت پایانه‌های مرزی به ویژه مهران هدایت کرده‌ایم تا در بازگشت زائران خللی ایجاد نشود.

باقر جوان یادآور شد: موج بازگشت زائران شروع شده و تا کنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر از پایانه مرزی مهران جابه‌جا شده‌اند و همچنان پایانه مرزی مهران به عنوان پرترددترین مرز به شمار می‌رود.

مدیر دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری یادآور شد: هم اکنون روند تهیه بلیت برای زائران بسیار تسهیل شده و زائران از پایانه مرزی مهران و در سکوهای فروش بلیت به راحتی می‌توانند اقدام به خرید بلیت کنند و مشکلی در این بخش برای زائران وجود ندارد.

وی افزود: تا روز یکشنبه همزمان با افزایش میزان بازگشت زائران، تعداد سرویس‌های روزانه به پایانه‌های مرزی به ویژه مهران تا ۲ هزار سرویس افزایش خواهد یافت.

ترافیک سفر مسئولان به مرز مهران در آستانه اربعین

همزمان با نزدیک تر شدن به اربعین حسینی و موج خروشان زائران از مرز مهران این روزها این مرز بین المللی شاهد ترافیک و تعدد سفر و حضور مسئولان برای نظارت بر تردد زائران حسینی هستیم.

بنا به گفته مسئولان مستقر در مرز بین المللی مهران بیش از ۵۰ درصد زائران تاکنون از مرز مهران تردد کرده اند، در حالی که یک روز مانده به ایین بزرگ اربعین حسینی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کرده اند.

با توجه به حضور چشمگیر زائران در روزهای منتهی به اربعین در مرز مهران مسئولان و مقامات کشوری و لشکری برای نظارت بر روند تردد و پیگیری مسائل و مشکلات در این خطه مرزی هر روز به استان ایلام و پایانه مرزی مهران سفر می کنند و از نزدیک جریان تردد زوار را مورد ارزیابی قرار می دهند.

در این بین علاوه بر مقامات و مسئولان کشوری خیرین و مردم مهمان نوازی از مناطق مختلف کشور پا به پای مردم ایلام در حال خدمتگزاری به زائران در ایستگاه های صلواتی هستند و هر لحظه در طول شبانه روز برای اسکان و پذیرایی از زائران خدمات دهی به نحو احسن انجام می دهند.

حضور وزرای کشور، راه و شهرسازی، بهداشت، معاونان وزرا، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی، هلال احمر و سایر مسئولان همگی مبین تلاش مجموعه دولت تدبیر و امید برای پیگیری رفاه حال زائران و رسیدگی به مسائل و مشکلات و دستور رفع نواقص و کمبودها است.

امروز شنبه نیز فرمانده نیروی انتظامی به همراه چند تن از مسوولان دیگر از مرز بین اللملی مهران و نحوه تردد زائران بازدید خواهند کرد.

اینجا مهران، در این نقطه از جغرافیا قیامتی برپا شده است

وزیر کشور: اربعینی‌ها از همان مرزی که خارج شده اند به کشور برگردند

وزیر کشور در مرز مهران، گفت: به زائران توصیه می شود که از همان مرزی که به زیارت عتبات عالیات مشرف شده اند، به کشور بازگردند.

"اسکندر مومنی" روز گذشته در جریان بازدید از پایانه مرزی شهید سلیمانی مهران با بیان اینکه موج بازگشت زوار اربعین حسینی به کشور آغاز شده است، بیان کرد: زوار اربعین حسینی خوشبختانه بازگشت خود را به کشور مدیریت کرده و خوشبختانه مشکلی در زمینه تردد و بازگشت زوار به کشور در مرزهای کشور به ویژه مرز مهران وجود ندارد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه بیشترین ترددزوار اربعین حسینی از طریق مرز مهران انجام شده است، یادآور شد: همه دست اندرکاران اربعین در تلاش هستند که شرایط به بهرتین نحو ممکن برای تردد( ورود و خروج زوار) فراهم شود.

مومنی با توصیه به زوار مبنی بر اینکه از همان مرزی که از کشور خارج شده اند از همان مرز نیز به کشور برگردند، گفت: همکاری و تعامل بسیار خوبی با مسئولان عراقی وجود دارد و از دولت و ملت عراق برای مهمان نوازی از زوار اربعین بسیار قدردانی می شود.

وی با اشاره به اینکه ایستایی زوار و گره ترافیکی در مرز مهران نیز وجود ندارد و مشکلات تردد زوار نسبت به سال گذشته بسیار کمتر است، خاطرنشان کرد: زوار اربعین، بازگشت خود را روزهای باقی مانده مدیریت کنند و ساعت های خنک شبانه روز را برای تردد از مرزها انتخاب کنند.

یک روز به اربعین حسینی(ع)، لحظه به لحظه سیل خروشان جمعیت زائران برای رفتن به عتبات عالیات افزوده می‌شود، همه چیز برای خلق حماسه ماندگار دیگری در رابعین حسینی آماده است.

مرز مهران کانون اصلی تردد زوار اربعین حسینی و عتبات عالیات در طول سال است.

اربعین پارسال بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha