۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۳۳
کد خبر: 85577325
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مونسون در جنوب و شرق آسیا همچنان قربانی می‌گیرد

۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۳۳
کد خبر: 85577325
مونسون در جنوب و شرق آسیا همچنان قربانی می‌گیرد

تهران- ایرنا- بارش‌های موسمی تابستانی (مونسون) همچنان در کشورهای جنوب و شرق آسیا قربانی می‌گیرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این پدیده طبیعی جوی که بنابر تازه‌ترین تحقیقات به دلیل تغییرات اقلیمی ناشی از مداخله انسان، نسبت به سال‌های گذشته شدت بیشتری یافته است همچنان در مناطق حاره‌ای به‌ویژه در جنوب و شرق آسیا قربانی گرفته و خسارات قابل توجه به بار می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از ابتدای ماه ژوئن (اواسط خرداد) و آغاز این پدیده جوی تا هفته گذشته، دست‌کم ۶۵۰ نفر در جنوب آسیا و به طور مشخص در پاکستان، هند و نپال قربانی این پدیده شدند که علاوه بر جاری شدن سیل با رانش زمین نیز همراه بود.

این وضعیت در روزهای گذشته نیز ادامه یافت و پایگاه خبری کاتماندو پست امروز (شنبه) در مورد تلفات و خسارات مونسون در نپال گزارش داد: مونسون امسال در حدود دو ماه گذشته، ۱۹۵ نفر را به کام مرگ کشاند و دست‌کم پنج هزار و ۸۰۰ نفر را نیز آواره کرد.

روزنامه ایندیا اکسپرس نیز در آخرین گزارش خود از وضعیت، نوشت: در بدترین سیل سه دهه گذشته در ایالت تریپورا، دست‌کم ۱۰ نفر جان باخته ۳۴ هزار نفر نیز آواره شدند.

مونسون در جنوب و شرق آسیا همچنان قربانی می‌گیرد

رسانه‌ها با انتشار اخباری از وضعیت بنگلادش از مرگ دست‌کم ۱۵ نفر در پی بارش‌های روز گذشته خبر می‌دهند. خبرگزاری فرانسه همچنین اعلام کرد: که ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم این کشور هم آواره یا متحمل خسارت شده اند.

خبرگزاری شینهوآ نیز از تداوم بارش‌های سیل‌آسا در شمال شرق چین خبر داد؛ به گفته مقامات محلی استان لیائونینگ، جاری شدن سیل ۱۱ کشته و ۱۴ مفقود در تنها یک شهر هولودائو بر جای گذاشته و ۱۸۸ نفر نیز آواره شده اند.

پدیده مونسون برگرفته از واژه عربی «موسم» به معنای فصل، سامانه بارشی تابستانی با مدت فعالیت تقریبا سه ماهه اواسط خرداد تا اواسط شهریور است.

علت اصلی شکل گیری مونسون، تغییر سالانه بسیار زیاد دما در مناطق بزرگ خشکی در مقایسه با سطوح اقیانوس‌های همسایه است.

ناحیه اقیانوسی حاره‌ای، به ویژه دریای عمان، خلیج بنگال و اقیانوس هند مهمترین منبع دمایی و رطوبتی هستند که انرژی لازم برای ادامه گردش بزرگ مقیاس مونسون و فعالیت پیوسته آن برروی شبه قاره هند را فراهم می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha