گزیده «در طلب عیش مدام» منتشر شد

تهران- ایرنا- کتاب «در مدرسه سالار شهیدان، گزیده‌ای از درس‌های عاشورا برای روزگار ما»گزیده‌ای از کتاب «در طلب عیش مدام: بازاندیشی و تحلیل درس‌های عاشورا برای روزگار ما» است که در سال ۱۴۰۱ منتشر شد اما به دلیل برخی از مسائل ناشر و همچنین شرایط اقتصادی جامعه و درخواست دوستداران کتاب، در سال ۱۴۰۳ به شکل گزیده منتشر شد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نویسنده در مقدمه کتاب «در مدرسه سالار شهیدان، گزیده‌ای از درس‌های عاشورا برای روزگار ما» نوشته است که این کتاب گزیده‌ای از کتاب «در طلب عیش مدام: بازاندیشی و تحلیل درس‌های عاشورا برای روزگار ما» است.

به گفته او کتاب با عنوان در طلب عیش مدام، در آستانه محرم ۱۴۰۱منتشر شده است اما شوربختانه مشکلات متعددی درباره آن برای ناشر شکل گرفته است و در نتیجه وضعیت اقتصادی جامعه و درخواست دوستداران کتاب، گزیده آن با عنوان در مدرسه سالار شهیدان توسط همان ناشر منتشر شد.

در معرفی کتاب در طلب عیش مدام، نوشته شده است: «هدف این کتاب آن است که از طریق «بازاندیشی و تحلیل درس‌های عاشورا برای روزگار ما»، به رمز و راز نوعی از زندگی دست یابد که حسین(ع) برای ما می‌خواهد؛ و این است همان زندگی پاک، شیرین و جاودانی که بشر همواره در جست‌وجوی آن بوده و هست. در طلب عیش مدام حاوی دوازده گفتار تحلیلی و کاربردی در حوزه عاشورا پژوهی است تا در زندگی امروز و فردای ما به کار آید.»

این کتاب از ۱۲ فصل با عنوان‌های «عاشورا به مثابه یک الگو و مکتب»، «فضیلت عزاداری و گریه بر سالار شهیدان»، «فلسفه عزاداری و حکمت لزوم آن»، «اصلاح امت و جامعه‌سازی در مکتب عاشورا»، «عزت نفس و کرامت انسان در مکتب عاشورا»، «ذلت و خواری؛ خط قرمز مکتب عاشورا»، «زمینه‌سازان قتال؛ قاتلان پنهان حسین (ع)»، «نقش سکوت نخبگان در انحراف مردم و جامعه»، «شقشقیه‌ای دیگر؛ در سرزمین منا»، «حفظ اصالت حادثه کربلا و مبارزه با تحریف» ، «احکام و آداب روضه‌خوانی؛ گزارشی از کتاب لولو و مرجان» و «زیارت اربعین و اسرار آن» تشکیل شده است.

درباره نویسنده

محسن اسماعیلی (زاده ۱۳۴۴، تهران) حقوقدان، استاد و عضو هیات‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، رئیس هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان است.

وی مدرک دکترای خود را در سال ۱۳۷۸ در رشته‌ حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرده و پیش از این استاد و رئیس دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق بوده است.

اسماعیلی سه دوره (از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۸) عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. وی همچنین در مقطع خارج فقه و اصول تحصیل کرده و اجتهاد دارد.

وی از شاگردان مجتبی تهرانی است و در دروس سید علی خامنه‌ای، بجنوردی و محمد فاضل لنکرانی نیز شرکت داشته‌است. اسماعیلی در انتخابات ۷ اسفند ۱۳۹۴ مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از استان تهران انتخاب شد. او اولین و تنها عضو غیر معمم این مجلس است. او از همرزمان سردار شهید علیرضا عاصمی فرمانده تخریب قرارگاه نجف وکربلا نیز بوده است.

گزیده «در طلب عیش مدام» منتشر شد
محسن اسماعیلی نویسنده

قسمتی از متن کتاب

تحلیل قرآن از نقش سکوت نخبگان در پیدایش انحراف‌ها

از میان همه مواردی که کتاب خدا به این موضوع پرداخته است، بازخوانی آیات ۶۲ تا ۸۱ سورۀ مائده جذاب و درس‌آموزتر است. آیات مذکور از قرآن کریم، در مقام مذمت و سرزنش انحراف «اهل کتاب» است؛ یعنی همان امت‌ها و ملت‌هایی که راه درست را شناخته و انتخاب کرده بودند، اما به دلایلی که خواهد آمد منحرف گشتند. این امت‌های راه‌یافته، به تدریج چنان منحرف شده ودر راه اثم(گناه) و عدوان(ستم) گام برمی‌دارند که گویا به سوی اهداف افتخارآمیزی پیش می‌روند و بدون هیچ‌گونه شرم و حیا سعی می‌کنند در این راه از یکدیگر پیشی بگیرند.

آیه‌های بعد در مقام تبیین علت این انحرافات، یا حداقل یکی از اصلی‌ترین علت‌های آن، سرزنش خود را متوجه دانشمندان اهل کتاب می‌کند که با سکوت بی‌دلیل خود مانع انحراف نشده اند. قرآن، سپس تاکید می‌کند که پایبندی به ارزش‌ها و احکام الهی مایۀ برکت آسمان و زمین است، نه مسابقه بر سر حرام‌خواری!

در هر حال، توبیخ توامان عوام و خواص، همچنان ادامه می‌یابد و سپس مومنان واقعی در هر زمان را کسانی معرفی می‌کند که به احکام الهی عملاً پایبند مانده‌اند؛ اما اگر بخواهند تابع هواهای نفسانی خویش باشند، به دام تکذیب و قتل انبیای خدا خواهند افتاد.

قرآن کریم در چند آیۀ بعد به پاره‌ای دیگر از انحراف‌های فکری و عملی اهل کتاب اشاره و آنان را دعوت به توبه می‌کند که فعلاً مورد بحث ما نیست، و در پایان تکان‌دهنده‌ترین تعبیر را درباره چنین کسانی به کار برده و آن‌ها را ملعون نامیدند.

قرآن کریم در پایانِ این تحلیل، به نکتۀ ظریف دیگری هم اشاره می‌کند؛ نکته‌ای که خود باب وسیعی را برای فهم و تحلیل انحرافات تاریخی ملت‌ها می‌گشاید و آن اینکه، بسیاری از انحرافات، ناشی از درهم‌ریختن مرزبندی‌ها با دشمنان و گرفتار آمدنِ آگاهانه و ناآگاهانه، در دام بیگانگان است. (صفحه ۵۲و ۵۳)

کتاب در مدرسه سالار شهیدان، گزیده‌ای از درس‌های عاشورا برای روزگار ما، نوشته محسن اسماعیلی در قطع رقعی، در ۹۶ صفحه، با شمارگان هزار نسخه، با کاغذ تحریر، جلد شومیز، در سال ۱۴۰۳ توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است. این کتاب با کاغذ حمایتی منتشر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha