۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۵۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85577551
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

۲ پایگاه انتقال خون گیلان در اربعین حسینی فعال است

۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۵۰
کد خبر: 85577551
۲ پایگاه انتقال خون گیلان در اربعین حسینی فعال است

رشت - ایرنا - مدیر دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری انتقال خون گیلان گفت: پایگاه‌های انتقال خون رشت و لاهیجان فردا (یکشنبه) روز اربعین حسینی از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳ برای اهداء خون مردم نوعدوست استان فعال است.

دکتر گیتی ایزدی‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مرکز انتقال خون لاهیجان واقع در خیابان امام خمینی (ره) جنب بیمارستان ۲۲ بهمن ۰۱۳۴۲۲۲۷۰۹۰ - ۰۱۳۴۲۲۳۱۰۲۲ و مرکز انتقال خون گیلان در رشت میدان فرهنگ خیابان آزادگان جنب مرکز بهداشت کوچه اهداء خون با شماره تماس ۰۱۳۳۳۳۳۲۶۷۹ و ۰۱۳۳۳۳۲۶۰۰۶ آماده خونگیری است.

وی اضافه کرد: ۴۳ هزار و ۹۳۸ نفر در پنج ماه امسال برای اهداء خون به پایگاه‌های انتقال خون گیلان مراجعه کردند که از این تعداد ۳۸ هزار و ۸۶۵ نفر موفق به اهداء خون شدند که از این تعداد ۳۷ هزار و ۵۸۸ نفر نفر مرد و هزار و ۲۷۷ نفر زن هستند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری انتقال خون گیلان بیان کرد: از مجموع اهداکنندگان خون استان در این مدت ۲۱ هزار و ۹۶۳ نفر اهداءکننده مستمر، ۱۱ هزار و ۲۶۷ نفر با سابقه بوده و پنج هزار و ۶۳۵ نفر برای نخستین بار خون اهداء کردند.

وی اظهار کرد: پویش نذر خون حسینی نیز به مناسبت ماه محرم و صفر در گیلان به اجرا درآمد که علاقمندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون استان در این پویش مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است اظهار کرد: افرادی از جمله هموفیلی‌ها و تالاسمی‌ها از مصرف کنندگان همیشگی خون و فرآورده‌های آن هستند از اینرو اهداء خون باید به طور مستمر باشد.

با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد؛ از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت گرفته می‌شود که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می‌شود.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال "اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال"، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهداء خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

استان گیلان به علت گردشگرپذیربودن و آمار بالای تصادفات، جراحی‌های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان‌های نخست کشور به لحاظ مصرف فرآورده‌های خونی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha