۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۳۳
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85577562
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ایجاد حس کتاب‌دوستی در کودکان با بازی‌های کربلایی

تهران- ایرنا- همزمان با فعالیت موکب‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایام اربعین حضرت سیدالشهدا(ع)، بازی فکری «طریق» ویژه گروه سنی ۸ سال به بالا توسط این نهاد تولید و توزیع شد.

محمدرضا هراتی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، با اشاره به فعالیت مواکب این نهاد در ایام اربعین حسینی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با راه‌اندازی مواکب در مرزهای کشور عزیزمان ایران و کشور عراق، و همین‌طور در مرز شرقی ایران، به زوار حضرت اباعبدالله(ع) خدمات فرهنگی ارائه می‌کند. بازوی اجرایی و مدیریتی این ۸ موکب که در ۶ استان آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، کردستان ،کرمانشاه وسیستان و بلوچستان برقرار است، کتابداران دلسوز و عاشقان اهل بیت(ع) هستند.

بازوی اجرایی این ۸ موکب در ۶ استان، کتابداران هستند

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به برنامه‌های فرهنگی مواکب نهاد افزود: در این مواکب، برنامه‌های متعدد و متنوع فرهنگی کتاب‌محور طراحی شده است تا زوار حضرت سیدالشهداء(ع) بتوانند توشه معنوی مسیر خود را پر بارتر کنند.

وی ادامه داد: یکی از این برنامه‌های فرهنگی، بازی صفحه‌ایِ «طریق» است که به تازگی به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تولید شده است.

ایجاد حس کتاب‌دوستی در کودکان با بازی‌های کربلایی
محمدرضا هراتی - معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

بازی‌ها در حوزه های مختلف زندگی نفوذ کرده است

هراتی با بیان اینکه بازی‌ها در حوزه های مختلف زندگی نفوذ کرده است که اثرگذاری کم نظیری دارد، افزود: ایران فرهنگی ما میراث بزرگی را در بخش های مختلف دارد که استفاده دقیق از این ظرفیت برای ما دستاوردهای فرهنگی را به دنبال خواهد داشت. بازی‌ در زمینه فرهنگ‌سازی، رشد و تکوین شخصیت فرهنگی و علمی و ایفای نقش‌های آموزشی و کمک آموزشی و همچنین پرکردن بخشی از اوقات فراغت گروه‌های سنی مختلف جامعه، از جایگاه ویژه‌ای و مهمی برخوردار است. بنابر این نهاد کتابخانه های عمومی کشور با توجه بیش از پیش به برنامه‌ریزی برای تولید محصولات فرهنگی جدید و اهتمام ویژه به امر نخبگان و گروه های دانش بنیان به منظور بهره‌گیری بهتر از ظرفیت این قشر، اقدام به برنامه‌ریزی و تولید بازی‌ها در قالب های رایانه ای و رومیزی کرده است.

نهاد کتابخانه های عمومی اقدام به برنامه‌ریزی و تولید بازی‌ها در قالب های رایانه ای و رومیزی کرده است

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد افزود: کودکان و نوجوانان یکی از گروه های اصلی مخاطبین ما هستند. از آنجا که هدف ما این است که کودکان از همان ابتدا به کتاب خواندن عادت کنند و از آن لذت ببرند، بر آن شدیم از بازی‌ها در جهت ترویج کتاب و فرهنگ کتابخوانی در این قشر استفاده کنیم. این بازی‌ها برای گروه‌های همسال و با همراهی خانواده طراحی شده اند.

او ادامه داد: پیش تر نیز برای تولید بازی های رایانه ای اقداماتی انجام دادیم و هکاری هایی در بحث تولید بازی های جدی رایانه ای با برگزاری هکاتون (Hackathon رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان رایانه و افراد دیگری که درگیر توسعه نرم‌افزار هستند، از جمله طراحان گرافیکی، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه گرد هم می‌آیند و در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری و گاهی سخت‌افزاری با یکدیگر همکاری می‌کنند)، افزودن موضوع کتاب و کتابخوانی به سه دوره از جشنواره و حمایت از آن صورت گرفت. با تجریه یاد شده، سراغ تولید بازی های رومیزی و رایانه ای رفتیم. بازی هایی با مضمون اتاق فرار و طراحی بازی با محوریت تاریخ ایران در دست تولید است که بخشی از آن ها نیاز به کار پژوهشی دارد که در حال مطالعه و اقدام است.

ایجاد حس کتاب‌دوستی در کودکان با بازی‌های کربلایی
بازی صفحه‌ایِ «طریق»

ایجاد حس کتاب‌دوستی در کودکان با بازی رومیزی

هراتی با بیان این که این بازی یک پیشینه تاریخی دارد، تصریح کرد: داستان بازی در دوره استقرار رژیم بعثی صدام در عراق اتفاق می‌افتد. در این دوره، شیعیان در تنگنای شدید بودند و حتی به صورت مخفیانه راهی زیارت اربعین می‌شدند.

وی ادامه داد: داستان بازی «طریق» از این قرار است که سربازان صدام به روستایی در عراق حمله کرده و ضمن آزار و اذیت شیعیان، می‌خواهند کتاب‌های مربوط به امام حسین(ع) و نهضت عاشورا را از بین ببرند. در این بین تعدادی از روستاییان تصمیم می‌گیرند هم سنت پیاده‌روی اربعین را زنده نگه دارند و هم کتاب‌ها را از گزند نابودی حفظ کنند. بازیکنان باید در نقش این روستائیان، از تیررس ماموران رژیم صدام در امان بمانند و با استفاده از امکاناتی که دارند، از موانع و ایست- بازرسی‌ها عبور کرده و کتاب ها را به حرم حضرت سیدالشهداء(ع) برسانند. ماموریت مهم آن ها در این مسیر سخت، حفاظت از کتاب‌ها است. ضمن این که در این طریق می‌توانند به یکدیگر نیز کمک کنند. انتخاب مسیر مناسب، کمک گرفتن از موکب‌ها، مدیریت مشک‌های آب، رهایی از دست سربازان بعثی، حراست از کتاب‌ها و ... عواملی است که به بازیکنان کمک می‌کند تا در این بازی امتیاز کسب کنند و برنده شوند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد یادآور شد: این بازی ضمن این که می‌خواهد برای علاقمندان ایجاد سرگرمی کند، با انتخاب یک موضوع تاریخی- مذهبی و البته کتاب‌محور، می‌کوشد حس کتاب‌دوستی کودکان را تقویت کند.

بازی «طریق» ۲ تا ۶ نفره و مناسب سنین ۸ سال به بالا است. زمان بازی حدودا ۳۵ دقیقه طول می‌کشد و هم اکنون در مواکب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مستقر در مرزهای شرقی و غربی کشور در دسترس علاقمندان است. به زودی محتوای جدید این بازی در کتابخانه‌ها نیز در دسترس اعضا قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha