بررسی چشم‌انداز همکاری‌های تجاری متقابل بین ایران و خاور دور روسیه

مسکو- ایرنا- چشم‌انداز سرمایه‌گذاری و همکاری‌های تجاری و اقتصادی متقابل بین جمهوری اسلامی ایران و خاور دور فدراسیون روسیه در نشستی برخط با حضور برخی مسئولان و فعالان بخش خصوصی دو کشور بررسی شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت توسعه خاور دور و قطب شمال فدراسیون روسیه،‌ معاون بخش توسعه سرمایه گذاری و همکاری های بین المللی این وزارتخانه در این نشست، آمادگی مسکو برای همکاری با تهران در برنامه‌های توسعه صنعتی، معدنی،‌گردشگری و حمل و نقل را اعلام کرد.
پاول لوژکین افزود: ایران برنامه‌هایی در راستای نوسازی بخش‌های صنعتی اقتصاد، توسعه بهره‌برداری از منابع معدنی، گسترش سهم از بازار گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل در دستور کار دارد که مناطق واقع در خاور دور و قطب شمال روسیه نیز دستورکار مشابهی را فراروی خود دارند.
وی اظهار داشت:‌ ما می توانیم تجربیات را به اشتراک بگذاریم و به طور مشترک وظایف محول شده را حل کنیم.
این مقام وزارت توسعه خاور دور و قطب شمال فدراسیون روسیه ادامه داد:‌ برای شروع سریع روند ایجاد روابط متقابل، انجام یک سری رفت‌وآمدهای تجاری هم در خاور دور روسیه و هم در ایران ضروری است؛ این موضوع به اطلاع طرفین از طرح‌های در حال اجرا و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر در تحقق اهداف منجر خواهد شد.

بنا بر این گزارش، شرکت‌کنندگان در این نشست به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران نیز تمایل خود را برای توسعه همکاری های تجاری دوجانبه اعلام کردند و از آمادگی خود برای گسترش مبادلات تجاری و همچنین سرمایه گذاری در تولیدات با فناوری پیشرفته سخن گفتند.
کامبیز میرکریمی عضو هیأت مدیره انجمن بازرگانی ایران و روسیه در سخنانی در این نشست گفت: دو کشور در توسعه روابط دوجانبه در ۱۵ سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و بسیاری از مشکلات فراروی روابط تجاری بین کشورها ما از میان برداشته شده است.
وی از امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به عنوان یکی از رخدادهای بسیار مهم در مناسبات تهران و مسکو و دیگر کشورهای همسایه یاد کرد و گفت:‌ ما از تجارت سنتی کالاها به سمت اجرای طرح‌ها با فناوری پیشرفته حرکت کرده‌ایم.
میرکریمی خاطرنشان کرد:‌امروز با دو مأموریت در مسیر توسعه مبادلات تجاری روبرو هستیم،‌نخست آنکه با چشم‌اندازها و فرصت‌های همکاری صنعتی از طریق رویدادهای دوجانبه بیشتر آشنا شویم و دومین مأموریت، شتاب‌بخشی به مبادلات تجاری با ارزهای ملی و راه‌اندازی زیرساخت‌های فعالیت کارت شبکه بانکی روسیه موسوم به میر در ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha