پیاده روی اربعین تمرینی سخت برای پاسداری از نهضت امام حسین(ع) است

تبریز- ایرنا- یک کارشناس مذهبی با بیان این‌که پیاده روی اربعین تمرینی سخت برای پاسداری از نهضت امام حسین(ع) است، اظهار کرد: پاسداری از نهضت امام حسین(ع) نخستین درسی است که پیاده روی اربعین برای ما دارد و تمرینی برای روزهای سخت و دشوار است. 

حجت الاسلام محمود هادی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص سنت پیاده روی اربعین امام حسین(ع)، اظهار کرد: یکی از ایام خاص و مختص سیدالشهدا(ع)، زیارت اربعین است که حتی برای پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع) و سایر معصومان(ع) چنین فریضه‌ای وجود ندارد.

زیارت اربعین از سوی امام صادق(ع) وارد شده و علمای بزرگی چون شیخ طوسی نقل می‌کنند

وی افزود: این زیارت از سوی امام صادق(ع) وارد شده و علمای بزرگی چون شیخ طوسی نقل می‌کنند در تاریخ ۲۰ صفر بعد از واقعه کربلا، اهل بیت (ع) پس از اسارت به کربلا می‌روند و سه روز در آنجا مانده و با گریه و ماتم به ساحت امام حسین(ع) عرض ادب می‌کنند.

وی ادامه داد: فریضه پیاده روی اربعین بنا به گفته علما از دوران گذشته ادامه دار بوده و به عنوان یکی از سنت‌های حسنه اهل بیت(ع) امروز دل‌های میلیون‌ها انسان عاشق را به سمت کربلا می‌کشاند.

هادی گفت: پیاده روی اربعین یکی از راه‌هایی است که می‌تواند مظلومیت امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) و احیاگر اهداف ایشان باشد هرچند مراسمات خاص دیگری نیز با روش‌های مختلف از جمله روضه خانگی به زنده ماندن این سنت کمک کرده است.

وی افزود: عرض ارادت به سیدالشهدا(ع) از طریق پیاده روی اربعین در واقع نمود و جلوه‌ بسیار بالایی داشته و بسیاری را در سراسر دنیا به تعجب وا داشته است که البته نمادی از سختی‌ها و پیاده روی‌های اسرای کربلا بوده و انسان‌های عاشق با قدم گذاشتن در این مسیر، خود را به جای اسرای کربلا می‌گذارند.

وی تاکید کرد: هر قدمی که برای زیارت سیدالشهدا(ع) برداشته شود یک گناه پاک شده و به جای آن یک حسنه نوشته می‌شود و حتی به تعبیری، هر گام در این مسیر به اندازه ثواب حج عمره است.

جابر ابن عبدالله انصاری نخستین زائر حرم امام حسین(ع) بود که پس از واقعه عاشورای سال ۶۱ هجری از مدینه رهسپار عراق شد روز بیستم صفر به کربلا رسید که از پیامبر اکرم(ص) نقل می‌کند که نیت این کار، اهمیت بسیار بالایی دارد، کسی که توفیق پیاده روی اربعین را نداشته باشد اما نیت و خواسته‌اش رفتن به آن باشد،بی بهره از این ثواب نخواهد بود.

این کارشناس مذهبی درباره فلسفه جاماندگان اربعین نیز افزود: جابر ابن عبدالله انصاری نخستین زائر حرم امام حسین(ع) بود که پس از واقعه عاشورای سال ۶۱ هجری از مدینه رهسپار عراق شد و روز بیستم صفر به کربلا رسید که از پیامبر اکرم(ص) نقل می‌کند که نیت این کار، اهمیت بسیار بالایی دارد و بر اساس آن، هر کسی که توفیق رفتن به پیاده روی اربعین را نداشته باشد اما نیت و خواسته‌اش رفتن به آن باشد، قطعا بی بهره از این ثواب نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در پیاده روی جاماندگان اربعین شرکت می‌کنند در واقع نیت رفتن به کربلا دارند و می‌خواستند که بروند اما بنا به هر دلیلی نتوانستند بنابراین از توفیقات و ثواب پیاده روی اربعین بهره مند خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha