شور اربعین حسینی ؛ قدم‌هایی استوار در مسیری عاشورایی

شهرکرد – ایرنا – اربعین حسینی یک حماسه معنوی بزرگ است و هر قدم آن با پای دل و جان گام‌هایی استوار در مسیر عاشورایی کربلا است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زیارت پیاده‌روی اربعین هر چند از دیرباز به‌ عنوان یکی از اعمال مهم در میان شیعیان جهان مرسوم بوده است اما عشق به امام حسین (ع) شیعه و سنی، مسلمان و غیرمسلمان نمی‌شناسد همه با هر دین و مذهبی همزمان با اربعین حسینی برای عرض ارادت به سید و سالار شهیدان عاشقانه خود را به سرزمین نینوا می‌رسانند.

پیاده‌روی اربعین عشق و ارادتی جاودانه است که حتی در فصلی گرم نیز افراد بی‌شماری را با پای پیاده به سمت خود کشانده است.

شور اربعین حسینی ؛ قدم‌هایی استوار در مسیری عاشورایی

این عشق به امام حسین (ع) است که موجب شده هر سال همزمان با اربعین حسینی چندین میلیون نفر از سراسر دنیا از سرشوق مسیر۸۰ کیلومتری نجف به کربلای معلی را با پای پیاده به سمت خود بکشاند.

۲۶ هزار نفر از چهارمحال و بختیاری راهی پیاده‌روی اربعین شدند

مدیر حج و زیارت چهارمحال و بختیاری گفت: امسال بیش از ۲۶ هزار از نفر ثبت‌نام کنندگان اربعین حسینی در پیاده‌روی نجف تا کربلا حضور داشتند.

سعید محمدی فارسانی افزود: این تعداد زائر اربعین حسینی در قالب ۱۸ هزار و ۳۹۱ گروه به کربلای معلی اعزام شدند.

شور اربعین حسینی ؛ قدم‌هایی استوار در مسیری عاشورایی

مسیر هوایی چهارمحال و بختیاری به نجف اشرف

برای رساندن زائرین حسینی از چهارمحال و بختیاری به کربلا و شرکت در مراسم اربعین، امسال برای نخستین بار یک پرواز از شهرکرد به نجف اختصاص یافت.

البته در کنار فراهم کردن این زیرساخت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ایی چهارمحال و بختیاری شرایط انتقال زائرین اربعین با ناوگان حمل و نقل مسافری به صورت زمینی را نیز فراهم کردند.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: ناوگان حمل و نقل و اتوبوس‌ها از استان برای شرکت در مراسم اربعین حسینی از مرز شلمچه و مهران اعزام شدند.

حسین مالکی به خبرنگار ایرنا افزود: برای بازگشت زائرین اربعین نیز از ۳۰ مرداد ماه تاکنون ۴۷ دستگاه اتوبوس در مرزهای شلمچه و مهران اعزام شده‌اند.

شور اربعین حسینی ؛ قدم‌هایی استوار در مسیری عاشورایی

او یادآور شد: افزون بر این ۱۰ دستگاه کامیون و ۹ دستگاه ماشین‌آلات سبک مجهز به سایبان، موکت، نردبان، تانکر آب و سایر تجهیزات برای خدمات رسانی به زایران نیز به مرز مهران اعزام شد.

استقرار ۲۴ موکب از چهارمحال و بختیاری

دلدادگان حسینی استان به عنوان خادم اربعین از جمله راننده، آشپز، پزشک، پرستار، امدادگر و سایر امور خدماتی با هر نیتی برای خدمت به زائرین حسینی فعال شدند.

امسال ۲۴ موکب چهارمحال و بختیاری که از ۱۹ مرداد برای خدمت به زایران در آن سوی مرزها مستقر هستند.

مسئول کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین چهارمحال و بختیاری گفت: نخستین موکب این استان که مجوز ارائه خدمات به زائران را داشت در محور لردگان به خوزستان مستقر شد.

علی کیانی با اشاره به صدور مجوز حقوقی و دریافت شناسه برای موکب‌ها برای نخستین افزود: ۲ موکب در مرز شلمچه، ۲ موکب در طریق‌العلما (جاده قدیم و در مسیر نخلستان‌ها)، پنج موکب در کربلا و مابقی در مسیر اصلی کربلا به نجف مستقر هستند و به زایران آستان حضرت دوست خدمت‌رسانی می‌کنند.

شور اربعین حسینی ؛ قدم‌هایی استوار در مسیری عاشورایی

او ادامه داد: با همت مردم امسال تلاش شد امکانات بهتری در موکب‌ها پیش‌بینی شود از جمله ماشین‌های یخچالی برای تامین یخ، تانکرهای آبرسانی، ژنراتورهای برق، اعزام ۵۰ دستگاه ماشین‌های سنگین از سوی خیران برای حمل بار موکب‌ها، استقرار دستگاه پخت نان، حضور حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ خادم و پخت روزانه هزار و ۵۰۰ تا ۲ دست غذا از جمله خدمات موکب‌های این استان است که به زایران اربعین ارائه می‌شود.

کیانی اضافه کرد: از این تعداد موکب‌های استان سه موکب ویژه بانوان پیش‌بینی شده و مابقی موکب‌ها نیز مربوط به اسکان و تغذیه است.

استقرار سه موکب درمانی

یکی از خدمات موکب‌ها ارائه خدمات درمانی زائرین اربعین حسینی است موکب سلامت است و پزشکان و پرستارانی که می‌توانستند به دور از دغدغه و گرمای شدید تابستان در شهر و دیار خود به مردم خدمت‌رسانی کنند برای خدمت به دلدادگان حسینی در حماسه اربعین حضور دارند.

به گفته مسئول روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری امسال ۱۴ کارشناس عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی، سه دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زایران پیاده‌روی اربعین حسینی به مرز شلمچه اعزام و در حال خدمت‌رسانی هستند.

شور اربعین حسینی ؛ قدم‌هایی استوار در مسیری عاشورایی

مسئول کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین چهارمحال و بختیاری یادآور شد: موکب‌های درمانی این استان روزانه بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار زایر و تا روز گذشته بیش از ۱۰ هزار زائر را ویزیت کردند.

استقرار سه موکب مردمی سلامت

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سه موکب مردمی سلامت از ۲۵ مردادماه از بروجن، فارسان و شهرکرد در طریق الحسین عمود ۱۳۰۰ تا ۱۳۷۰ مستقر شدند.

مسعود مثنوی اضافه کرد: همچنین ۱۶۰ نفر از امدادگران چهارمحال و بختیاری در قالب ۲۴ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای، کوهستان و واکنش سریع در محورهای ارتباطی استان در حالت آماده‌باش قرار دارند.

او اعزام ۲ خودرو باری و یک آمبولانس به نجف و کربلا و یک دستگاه خودرو نجات به مرز تمرچین را از دیگر خدمات جمعیت هلال احمر به زایران اربعین عنوان کرد.

شور اربعین حسینی ؛ قدم‌هایی استوار در مسیری عاشورایی

مثنوی اعزام ۹ نفر از عوامل امدادی به کربلا و نجف، ارائه خدمات آموزشی در خصوص تجمعات انبوه ویژه اربعین از طریق برشورهای آموزشی، ارائه خدمات داوطلبانه از سوی ۸۴ داوطب و عضو خانه‌های هلال را از دیگر خدمات ارایه شده از سوی جمعیت هلال احمر به زایران اربعین معرفی کرد.

در این مدت دیگر دستگاه‌های مرتبط مانند اداره کل پست و ثبت احوال نیز با افزایش زمان کاری خود حتی در روزهای تعطیل تلاش کردند تا با تحویل به موقع مدارک باری از دوش زائرین حسین بردارند.

خدمات رسانی موکب‌های چهارمحال و بختیاری تا یک روز بعد از اربعین

مسئول کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین چهارمحال و بختیاری یادآور شد: موکب‌های استان تا یک روز بعد از اربعین حسینی به زائرین خدمات‌رسانی می‌کنند.

کیانی اضافه کرد: تمام خدماتی که از ایران برای زائرین اربعین آورده می‌شود درصد کمی شاید معادل ۲۰ درصد از نیاز زائرین را تامین می‌کند و بیشتر خدمات از سوی عراقی‌ها به زائرین ارائه می‌شود.

شور اربعین حسینی ؛ قدم‌هایی استوار در مسیری عاشورایی

راهپیمایی اربعین پرشورتر از قبل

کیانی اظهار داشت: امسال نیز مانند سال‌های گذشته دشمن در تلاش بود که به شیوه‌های مختلف از جمله گرمای هوا و تهدیدهای سخت از حضور پررنگ عاشقان امام حسین (ع) در مراسم اربعین بکاهد اما این حربه‌ها کارساز نبود و زائران عاشق بیش از گذشته در این اجتماع بزرگ حاضر شدند.

شور اربعین حسینی ؛ قدم‌هایی استوار در مسیری عاشورایی

همچنین نذرهای مردمی در اربعین عاشورای حسینی در بین مردم توزیع شد.

به گزارش ایرنا، همه ساله جمعیت چند میلیونی از سراسر جهان در ایام اربعین شهادت سید و سالار شهیدان به عراق عزیمت می‌کنند و مسیر نجف تا کربلا را به صورت پیاده طی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha