طعم شیرین خدمت در خراسان‌شمالی؛ از صادرات ۱۶۰ میلیون دلاری تا سدسازی

بجنورد-ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: فعالان اقتصادی استان ۱۶۰ میلیون دلار کالا در سال ۱۴۰۲ صادرات داشتند که نسبت به سهم استان ۶۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا حسین نژاد روز یکشنبه با بیان دستاورد های مهم دولت در استان افزود: سهم صادرات تجار استان در سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار هدفگذاری شده بود.

وی اظهار کرد: امسال در مجموع ۵۷۰ طرح به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در استان با اعتباری افزون بر ۳۱ هزار میلیارد ریال افتتاح و یا کلنگ زنی می شود که از مجموع این طرح ها ۵۲۷ طرح بهره برداری و ۴۳ طرح نیز کلنگ زنی می شود.

استاندار خراسان شمالی بر اتمام طرح های نیمه تمام تاکید کرد و گفت: سعی شده تا کلنگ زنی ها با توجه به ضرورت، انجام شود و طرح هایی کلنگ زنی خواهد شد که طبق زمان بندی افتتاح می شود.

وی اعتبار طرح هایی که در هفته دولت به بهره برداری می رسد را ۲۲ هزار میلیارد ریال و اعتبار طرح های که کلنگ زنی را ۹ هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

نصب اسکله شناور در سد شیرین دره

حسین نژاد افزود: برخی از طرح ها نظیر آبرسانی، نصب اسکله شناور بر روی سد شیرین دره برای برداشت آب از سطح سد و در بحث شهرک های صنعتی، شیروان، گرمه و جاجرم افتتاح پست برق براساس ضرورت پیش بینی شده است.

روکش ۷۵۰ کیلومتر آسفالت

وی به اقدامات حوزه عمرانی نیز اشاره کرد و گفت: ۷۵۰ کیلومتر روکش آسفالت راه ها انجام شده و بسیاری از روستاهای استان از راه آسفالته برخوردار شدند.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه ۱۳۵ کیلومتر از محور بجنورد به گلستان در آغاز دولت سیزدهم دوطرفه بود تصریح کرد: اکنون با کسر ۲۰ کیلومتری که آماده آسفالت است، تنها ۱۵ کیلومتر آن باقی مانده است.

وی در ادامه؛ تخصیص اعتبار ۶ هزار میلیارد ریال به سد گلمندره و یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به سد بیدواز اسفراین که از طرح های مصوبه سفر مقام معظم رهبری و رسیدن به مرحله آبگیری و تکمیل این سدها را مورد توجه قرار داد و گفت: انتقال آب های زیرزمینی به داخل استان که مقدمات اجرای آن شروع شده است، در آینده تحول بزرگی در تولید و کشاورزی و اقتصاد استان خواهد داشت.

ساحت ۳۳ هزار واحد مسکونی

حسین نژاد افزود: ۳۳ هزار واحد مسکونی در استان با پیشرفت حدود ۴۰ درصد در حال اجرا است که در این زمینه رتبه دهم کشوری را داریم و اخیرا نیز ۱۴۰ آسانسور رایگان از دولت به طرح های مسکن مهر تحویل شده است.

وی به ساخت و اصلاح ۷۴۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه آب در استان اشاره ای کرد و گفت: ۳۵۰ کیلومتر خطوط فرسوده قبلی انتقال آب اصلاح و ۴۱۰ کیلومتر نیز ساخته شده است.

استاندار خراسان شمالی افزود: چهار مجتمع آبرسانی برای تامین آب پایدار و رفع تنش آبی استان در حال اجرا است که مجتمع کهنه جلگه افتتاح و مابقی مجتمع ها نیز با پیشرفت خوبی در حال آماده سازی است.

وی اظهار کرد: اجرای تصفیه خانه‌ شیروان و انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی نیز از دیگر طرح های مهم استان هستند.

خراسان شمالی سومین استان در تکمیل فیبرنوری

حسین نژاد تصریح کرد: خراسان شمالی سومین استانی بود که فیبر نوری به تمام شهر های استان را تکمیل کرد.

وی ایجاد ۲ شهرستان جدید را از اقدامات مهم حوزه سیاسی عنوان کرد و افزود: مجوز ۵۹ دفتر حزب در استان صادر شد که رشد ۶۰۰ درصدی دارد و سبب مشارکت بیشتر مردم در موضوعات سیاسی و اجتماعی خواهد شد.

استاندار خراسان شمالی گفت: در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ۵۰.۳۲ درصدی و رتبه پنجم کشوری و در انتخابات ریاست جمهوری درصد مشارکت استان ۴۹.۸ و بالاتر از میانگین کشوری بود.

وی تخصیص ۱۱۵ میلیارد ریال به تشکل های مردم نهاد و دستگاه های فرهنگی اجتماعی، ساخت ۸۵ کیلومتر راه های مرزی، پیگیری و مکاتبه و مهیا شدن نخستین پرواز برای انتقال زائران اربعین از خراسان شمالی به نجف، کاهش نرخ بیکاری، فعال سازی ۱۴۷ واحد تولیدی راکد با سرمایه گذاری هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغال بیش از یکهزار نفر، افزایش مشارکت اقتصادی به ۴۶ درصد در بهار ۱۴۰۳، تحقق اشتغال ۱۶ هزار و ۵۹۷ نفر در سال گذشته ، کسب رتبه سوم در زمینه امنیت سرمایه گذاری، اجرای بیش از ۲ هزار میلیارد ریال طرح در شهرک صنعتی گرمه بخشی از دستاورد ها در حوزه های مختلف عنوان کرد.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha