مردم آذربایجان غربی در اربعین حسینی سوگوار شهدای کربلا شدند

ارومیه- ایرنا- مردم آذربایجان غربی با فرا رسیدن اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در رثای شهدای کربلا و مظلومیت آنان سوگوار شده و به عزاداری پرداختند.

به گزارش ایرنا همزمان با سراسر کشور عاشقان امام حسین (ع) و رهروان آن امام همام در این خطه از کشور همراه با زائرانی که هم اکنون از پیاده روی اربعین در حال بازگشت به کشورشان از مرز تمرچین هستند، به سوگ نشسته اند.

آیین های مختلفی در سراسر استان در این روز در حال برگزاری است که سررشته و سرآغاز این آیین ها از شب و روز گذشته در محلات و خیابانها و مساجد و تکایا و آستان مقدس امام زادگان این استان تنیده شده و امروز به اوج خود رسیده است.

اغلب نقاط استان از جمله کوچه ها و خیابانهای فرعی و اصلی ارومیه سیاه پوش فرزندان پیامبر اکرم (ص) و خاندان نبوت و امامت هستند و هرکس به طریقی خواهان عرض ارادت به این خاندان است.

دسته های عزاداری در خیابان های مرکزی شهرهای مختلف از جمله ارومیه مشغول عزاداری هستند و برجمع عزاداران در این دسته ها و هیاتها افزوده می شود.

در این روز خانواده های عاشق خاندان عصمت و طهارت نیز یا همراه فرزندان در این عزاداری ها شرکت می کنند و یا در صورت تهیه نذری از نان و پنیر گرفته تا انواع آش و قیمه های مخصوص امام حسینی آن را به دست نیازمندان و همشهریان خود می رسانند.

مردم آذربایجان غربی در اربعین حسینی سوگوار شهدای کربلا شدند

در کنار تمامی این اقدامات و مراسم، موکبهای فراوانی هم در ارومیه و شهرستانها برای پذیرایی از عزاداران تدارک دیده شده است که شهروندان با نذرهای خود به این موکب ها در پذیرایی از دلدادگان عزادار برای شهیدان کربلا سهیم می شوند.

همچنین در جای جای شهر ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان غربی، موکب های جاماندگان از پیاده روی اربعین راه اندازی شده و خیّران و مشتاقان زیارت امام حسین (ع) در پیاده روی اربعین، به پخش نذری از جمله چای و غذای نذری می پردازند و این موکب ها تا بعد از ظهر امروز یکشنبه که پیاده روی جاماندگان اربعین در برخی شهرستان ها از جمله ارومیه برگزار می شود، فعال هستند.

آیین پیاده روی جاماندگان از اربعین نیز به همت سازمان تبلیغات اسلامی و هیات های عزاداری امروز بعد از ظهر در ارومیه برگزار خواهد شد؛ این مراسم همه ساله با شکوه زیادی برگزار شده و مردم با حضور در آن، عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت و شهدای کربلا ابراز می کنند.

به گزارش ایرنا روز اربعین حسینی، همه ساله در چهلمین روز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ۷۲ یار باوفای ایشان، در روز ۲۰ صفر برگزار می شود.

در این روز، مردم عزادار به یاد بازگشت حضرت زینب کبری و اسرای دشت کربلا بر سر مزار حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، مصائب شیرزن دشت کربلا را بیان کرده، نوحه سرایی و سینه زنی می کنند.

بنا به روایتی، در این روز در سال ۶۱ هجری قمری، امام زین العابدین (ع)، حضرت زینب کبری و دیگر یاران ایشان پس از ۴۰ روز اسارت، به کربلا رسیده و با مزار شریف حضرت امام حسین (ع) درد دل می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha