برجام کارایی لازم را برای ایران ندارد/ اروپا باید حسن نیت خود را به صورت عملی نشان دهد

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگرچه در تماس های تلفنی اخیر مقامات اروپا با رئیس جمهور و وزیر خارجه جدید کشورمان سعی دارند بر آمادگی برای توسعه روابط با ایران تاکید کنند، اما ضروری است در عمل حُسن نیتی دیده شود و اقدام عملی در این خصوص انجام شود.

عابد اکبری کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص تبیین اهداف و اولویت‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم توسط وزیر امور خارجه و بیان این مطلب که نخستین اولویت دستگاه دیپلماسی در دوره فعلی همسایگان و کشورهای منطقه هستند، اظهارداشت: وزیر امور خارجه جدید ایران طی روزهای گذشته بویژه در مصاحبه با رسانه ملی و مصاحبه خود با خبرگزاری کیودو ژاپن در تبیین سیاست خارجی خودبر هدف حیاتیِ لغو تحریم‌ها، به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه، از طریق مذاکراتِ جدی، متمرکز و زمان‌مند در عین پایبندی به اصول بنیادین کشور تأکید کرد و بر دو پایه «تقویت سیاست همسایگی» و «انجام گفت‌وگوهای سازنده با کشورهای غربی» منوط به تغییر رویه‌های تخریبی پیشین به عنوان برنامه‌های اجرایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران طی دوره چهار ساله آتی تاکید داشت.

وی گفت: در طول سه سال گذشته که دولت سیزدهم سکاندار سیاست خارجی در عرصه منطقه‌ای بود، روند تنش‌زدایی با همسایگان عرب خلیج فارس و همچنین سایر بازیگران عربی بهبود پیدا کرد. توافق ایران و عربستان سعودی به میزبانی چین را شاید بتوان «مهم‌ترین دستاورد دستگاه دیپلماسی دولت قبل» دانست که زمینه را برای احیای روابط دیپلماتیک با سایر کشورها از جمله امارات، سودان، لیبی و تونس فراهم کرد و منجر به گفت‌وگوهای دیپلماتیک با مصر و بحرین نیز شد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در «حوزه محور مقاومت» هم شاهد تقویت هر چه بیشتر روابط بودیم و «در اواخر دولت سیزدهم گفت‌وگوهای سطح بالایی نیز با مقامات اقلیم کردستان عراق برقرار شد» که تا پیش از این، چنین سیاستی از سوی هر دو طرف مشاهده نشده بود.

اکبری تصریح کرد: به نظر می رسد همانگونه که آقای عراقچی نیز تاکید داشت تامین منافع ملی، امنیت ملی، عزت ملی سه ماموریت عمده وزارت امور خارحه در دولت جدید است که در ادامه سیاست همسایگی و توسعه آن به گسترش تعامل با جهان غیر غربی پس از کشورهای همسایه و منطقه، حوزه های آفریقا، آمریکای لاتین و شرق آسیا در اولویت های بعدی دستگاه دیپلماسی ایران قرار دارند.

وی افزود: روابط جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم با اتحادیه اروپا همواره روابط پرفراز و نشیبی بوده است. جمهوری اسلامی ایران در طی سه سال گذشته از توسعه روابط با اتحادیه اروپا و همچنین با کشورهای اروپایی استقبال کرده، اما اروپا حُسن نیت خود را در توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران نشان نداد و همین موضوع نیز همواره به روابط دوجانبه آسیب زیادی وارد کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: به همین دلیل به نظر می‌رسد مهم‌ترین مسئله در روابط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا و همچنین برخی از کشورهای اروپایی «حاکم بودن بی‌اعتمادی بر روابط» و به طور خاص عدم اعتماد جمهوری اسلامی ایران به این اتحادیه است.

اکبری بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که اتحادیه اروپا سیاست خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را در عمل در روابط با تهران پیگیری می‌کند. در واقع اگرچه اتحادیه اروپا بویژه طی تماس های تلفنی اخیر مقامات اروپایی با رئیس جمهور و وزیر خارجه جدید کشورمان سعی دارند بر آمادگی برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی تاکید کنند، اما ضروری است در عمل حُسن نیتی دیده شود و اقدام عملی در این خصوص انجام شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته پایانی در این خصوص اینکه برجام چه مُرده و چه زنده آن به پایان تاریخ انقضای خود رسیده است و کارایی لازم را برای جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت، لذا به نظر می رسد توسعه روابط با غرب و اروپا به گفت‌وگوها در قالب جدیدی نیازمند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha