جاماندگان کربلا در شهر حسینی مراغه پیاده‌روی کردند

مراغه- ایرنا- جمعی از دلدادگان حسینی و جاماندگان کربلای معلی همزمان با اربعین شهادت سرور و سالار شهیدان از امامزاده سیدمحمد(ع) در خیابان امام خمینی(ره) شهر حسینی مراغه تا امامزاده سیدابراهیم(ع) در روستای «چکان» این شهرستان پیاده‌روی کردند. 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه روز دوشنبه در حاشیه این آیین که هرساله با عنوان «حرم تا حرم» برگزاری می‌شود، به خبرنگار ایرنا بیان کرد: این آیین با قرائت زیارت اربعین در امامزاده سیدمحمد (ع) و سخنرانی نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی در خصوص اهداف قیام عاشورا آغاز شد.

«محمود توکلی» افزود: در پیاده‌روی جاماندگان کربلا، زن و مرد و کوچک و بزرگ مسیر ۱۱ کیلومتری حرم تا حرم را به صورت پیاده طی کرده و برخی دیگر از حسینیان نیز در ۲۴ موکب و ایستگاه صلواتی برپا شده در مسیر این پیاده‌روی به زایران خدمت کردند.

جاماندگان کربلا در شهر حسینی مراغه پیاده‌روی کردند
۲۴ موکب در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین مراغه برپاست

به گفته وی ۱۲ موکب از این تعداد توسط هیات‌های حسینی و ۱۲ مورد دیگر توسط بسیجیان شهرستان دایر شده است و اداره اوقاف و امور خیریه نیز از محل درآمد موقوفات، پشتیبانی مالی این موکب را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه در امامزاده سیدابراهیم(ع) هم سه موکب برپاست، ادامه داد: ۲ هزار و ۵۰۰ پرس غذای گرم در این موکب‌ها توزیع می‌شود تا زایران «حرم تا حرم» مراغه در همان محل پذیرایی شوند.

جاماندگان کربلا در شهر حسینی مراغه پیاده‌روی کردند
زن و مرد و کوچک و بزرگ مسیر ۱۱ کیلومتری «حرم تا حرم» مراغه را به صورت پیاده طی کردند

به گزارش ایرنا آستان مقدس امامزاده سیدابراهیم (ع) در اربعین حسینی پذیرای هزاران زائر و عزادار حسینی از سراسر کشور به ویژه استان‌های شمالغرب کشور است.

جاماندگان کربلا در شهر حسینی مراغه پیاده‌روی کردند
آستان مقدس امامزاده سیدابراهیم (ع) در ورودی روستای «چکان»
و در ۶ کیلومتری شرق شهرستان مراغه قرار دارد

عزاداری دسته‌جات و هیات‌های حسینی بومی و غیربومی در این امامزاده و برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در مسیر این پیاده‌روی، بخشی از ارادت مردم این خطه به امام حسین (ع) و یاران باوفایش را به تصویر می‌کشد.

گفتنی است امامزاده سیدابراهیم (ع) نوه سوم امام موسی بن جعفر علیه‌السلام هستند که هنگام هجرت از سوی مدینه به مشهد مقدس به دست مخالفان و دشمنان امامت و ولایت به شهادت ‌رسیدند و در این مکان دفن شدند.

تاریخ کشف مزار امامزاده سید ابراهیم (ع) به حدود ۱۷۰ سال پیش بر می‌گردد و این محل معنوی از آن زمان به بعد به «اولیای چکان» شهرت یافت؛ البته قدمای محل نیز ایشان را با همین عنوان می‌شناختند.

این بقعه در زمینی به مساحت تقریبی چهار هکتار واقع، و بنای آن در دوره‌های مختلف بازسازی شده است و هم‌اکنون یکی از مهمترین مراکز عبادی و معنوی آذربایجان به شمار می‌رود.

بنای اولیه بقعه بسیار ساده و دارای گنبد گلی بود و در دوره‌های مختلف به کوشش مردم مرمت و بازسازی شد.

به گفته منابع آگاه، این امامزاده در سال ۱۳۵۵ شمسی و به همت آیت‌الله حاج شیخ علی ارومیان و با همکاری مردم خیر منطقه گسترش یافت.

روی لوح سنگی که به دیوار غربی گنبدخانه نصب شده نیز درباره شخصیت امامزاده سید ابراهیم (ع) و نقش آیت‌الله ارومیان در بازسازی و توسعه آستان امامزاده سید ابراهیم (ع) مطالبی آمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha