۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۴۶
کد خبر: 85578228
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

برگزاری آیین های ویژه اربعین حسینی در قشم

۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۴۶
کد خبر: 85578228
برگزاری آیین های ویژه اربعین حسینی در قشم

قشم - ایرنا - آیین های ویژه سوگ اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که از شنبه شب در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس آغاز شده امروز(یکشنبه) نیز با حرکت دسته های عزاداری و تجمع هیات های مذهبی در امام زاده سید مظفر(ع) شهر قشم تداوم دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با سراسر میهن اسلامی، مردم ولایت مدار جزیره قشم امروز یکشنبه با برپایی مجالس و محافل عزاداری و سوگواری، اربعین شهدای مظلوم دشت نینوا را گرامی داشتند.

در این مجالس، دسته های عزادار و هیات های مختلف مذهبی در سطح مساجد و معابر و همچنین با تجمع در امامزاده سید مظفر(ع) این جزیره به سوگواری پرداختند.

در این تجمع بزرگ که با مداحی مداحان اهل بیت(ع) همراه بود حاضران با ندای لبیک یا حسین(ع) با ام المصائب حضرت زینب کبری(س) همنوا شدند.

همچنین در محافل و مجالس اربعین حسینی جزیره قشم، مبلغان و کارشناسان مذهبی در سخنان خود، حادثه کربلا و حرکت عظیم شیعیان در اربعین حسینی در عتبات عالیات را تبیین کردند.

قرائت دعای اربعین، دمام زنی، سینه زنی محلی، اجتماع هیات های مذهبی در امامزاده سید مظفر(ع)، پخت غذای نذری در مناطق مختلف جزیره و برگزاری مجالس مراسم تعزیه و روضه خوانی از آیین های ویژه روز اربعین در جزیره قشم نگین خلیج فارس است.

بزگزاری مراسم عزاداری ویژه اربعین حسینی به مدت سه شب در مهدیه شهدای گمنام قشم از شنبه سوم تا دوشنبه پنجم شهریورماه جاری، اجرای نمایش «زنانی در میان میدان» در گلزار شهدای خوش نام شهرک امام حسن مجتبی(ع) طولا و برگزاری همایش پیاده روی جاماندگان دیار عشق همگام با عاشقان حسینی اربعین از دیگر ویژه برنامه های امروز در جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس است.

به گزارش ایرنا، اربعین به عنوان چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا در میان آزادیخواهان جهان و بخصوص شیعیان از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است و بنا بر روایات اربعین حسینی در واقع به عنوان سالروز بازگشت اسرای کربلا از شام به عراق بمناسبت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) در ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری قمری است.

اربعین به عنوان تنها بزرگداشت چهلمین روز شهادت امام معصوم در تقویم شمسی و قمری به ثبت رسیده و بر اساس یافته های پژوهشگران اسلامی و دینی این نخستین و تنها مراسم اربعین در دنیای اسلام است.

مطابق تقویم ۱۴۰۳، امروز یکشنبه چهارم شهریور ماه برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۶، اربعین حسینی است.

برای گرامیداشت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران ایشان هر سال آیین مذهبی راهپیمایی اربعین حسینی (ع) از نجف به مقصد کربلا با حضور گروه های مردمی از کشورهای مختلف برگزار می شود.

پیاده‌ روی اربعین، یکی از بزرگ‌ ترین، باشکوه‌ ترین، پرشور ترین و گسترده‌ ترین مناسک و مراسم عزاداری مسلمانان و شیعیان و در زمره عظیم‌ ترین اجتماعات مذهبی جهان است که رکوردی بیش از ۴۵ میلیون زائر کربلا را به نام خود ثبت کرده است.

در این راهپیمایی بی نظیر؛ زیباترین جلوه های ایمان، عشق، شور، معنویت، انفاق، ایثار، همدلی، همراهی و صمیمیت ترسیم شده است و در حال تبدیل شدن به بزرگ ترین و باشکوه ترین نماد فرهنگی و هویت ساز جهان تشیع و اسلام ناب محمدی (ص) است.

وظیفه اصلی پذیرایی از این سیل عظیم عاشقان حسینی و پیاده روندگان اربعین، بر دوش ملت مومن و عزیز ایران و عراق است که با استقرار موکب های گسترده و زیبا و بهره گیری از هدایای با برکت مردمی، از زائرین و عاشقان امام عاشورا و شیفتگان شهدای کربلا استقبال می کنند.

این حماسه بی مانند و جاودان و حرکت توام با شور و شعور، نشان دهنده اوج معرفت، محبت و عشق ملت های مسلمان و شیعه به خاندان رسالت و امامت و خانواده حضرت سیدالشهدا (ع) است که از آن فضایی سراسر شوق و شکوه و صفا بوجود می آید و پیوند عاطفی امت های اسلامی، خصوصا دو ملت ایران و عراق را عمق می بخشد.

جمعیت حاضر در این راهپیمایی همه ساله میلیون‌ ها نفر تخمین زده می شود و زائران ایرانی مسیر ۸۰ کیلومتری نجف اشرف تا کربلای معلی را برای پیاده‌ روی انتخاب می کنند؛ این مسیر شامل یکهزار و ۴۵۲ ستون (عمود) است که برای راهپیمایی پیش بینی شده و فاصله بین هر ستون با دیگری ۵۰ متر است.

با متوسط پیاده روی هفت تا هشت ساعت در هر روز، مسیر نجف تا کربلا سه تا چهار روز طول می کشد.

ستاد فرهنگی اربعین با پیشنهاد و مشورت برادران ایرانی و عراقی و موافقت مسئولان ستادهای اربعین در کشور و جمهوری عراق، شعار «کربلا طریق الاقصی» را به عنوان شعار اربعینی امسال انتخاب کرده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha