۵ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۰۱
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85578244
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خاکِ دامن‌گیر خادمی+ فیلم

۵ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۰۱
کد خبر: 85578244
خاکِ دامن‌گیر خادمی+ فیلم

همدان- ایرنا- حکایت خادمی برای سردارِ عشق هرگز خستگی ندارد، تکراری نمی‌شود و هر بار که در این قرارگاه عاشقی وارد می‌شوی؛ سر تا پا شور، شوق و شعور وجودت را برای خدمت به زائران اربعین حسینی فرا می‌گیرد.

به گزارش ایرنا؛ وجب به وجب ملایر موکب‌های اربعین حسینی دایر است، موکب‌هایی که با وجود خادمان اباعبدالله الحسین(ع) بیش از ۲۰ روز است که زندگی و کسب و کارشان را رها کرده‌اند تا اگر از پیاده‌روی و پابوسی ارباب‌شان جا مانده‌اند، اما در این وادی عشق اجر و ثوابی ببرند.

«مصطفی حیدری» یک جوان دهه شصتی و مسئول موکب قمر بنی‌هاشم(ع) است، بیش از هشت سال است که خادم زائران اربعین حسینی است و آرزویش رفتن به بارگاه مقدس اربابش امام حسین(ع) است، می‌گوید: «مسئول این موکب، امام حسین(ع) است».

خودش و خانواده‌اش که اهل و ساکن روستای توچغاز از توابع بخش سامن ملایر هستند، از جان و دل برای خادمی زائران حسینی تلاش می‌کنند و حتی منزل خود را هم در اختیار زائران قرار داده‌اند، به گفته خودش فرزندش که نوزادی کوچک بود، در این موکب رشد کرده و امروز هشت ساله شده است، او روایت‌های نابی از خادمی خود در موکب قمر بنی‌هاشم(ع) دارد که همه برایش درس است و تکرارنشدنی.

حیدری که خود از بنیانگذاران موکب حسینی است، معتقد است: «اینجا برای دیده شدن نیامدیم و اگر هم کسی برای دیده شدن بیاید همان بهتر که نیاید!».

او که بانی موکب "جوانان قمر بنی هاشم" است دنیایی حرف از موکب دارد، سال‌هاست قدم در این راه بی‌پایان گذاشته تا امروز که یک به یک جوانان و خادمان را زیر بیرق امام حسین(ع) جمع کرده و از کرم صاحبش، حتی یک لحظه برای تامین مواد غذایی و ملزومات، درمانده نمانده است.

خاکِ دامن‌گیر خادمی+ فیلم

به گفته حیدری؛ خادمان ثابت این موکب ۶۰ نفر هستند، اما روزهای شلوغ تعداد آنها به ۱۲۰ نفر هم می‌رسد؛ از خانواده مرحوم فعلی گرفته که ۵۵ نفر عضو این خانواده همواره خادم موکب هستند تا آوین ۲ ساله که به‌عنوان کوچکترین عضو این خانواده، خادمی می‌کنند و بیشتر خادمان از اهالی روستا و برخی ساکن شهرستان ملایر یا شهرهای دیگر هستند و در ایام اربعین خود را برای خدمت‌رسانی به موکب می‌رسانند.

وی ادامه می‌دهد: تمامی کمک‌های موکب مردمی است و همه هزینه‌ها را با جان و دل می‌پذیریم تا چرخ موکب بچرخد، چراکه بذل و کرم امام حسین(ع) اینجا زیاد است، حسینیه سیدالشهدا(ع) در داخل روستای توچغاز ظرفیت اسکان بیش از ۷۰۰ نفر را دارد و اگر زائری بخواهد شب را اینجا استراحت کند در حسینیه از او پذیرایی می‌کنیم و اهالی روستا نیز منازل خود را برای پذیرایی از زائران آماده کرده‌اند و این مسأله سال‌هاست که در روستا فرهنگسازی شده است.

حیدری که خادمی در کنار برادران فعلی را افتخاری برای خود می‌داند، به جای خالی مرحوم «حاج‌علی فعلی» که ۲ سال است در بین خادمان نیست، جوان خادمی که، اشاره می‌کند و می‌گوید: شادروان «حاج علی فعلی» از بنیانگذاران اصلی موکب قمر بنی‌هاشم(ع) بود که بسیار ساده و بی‌ریا خادمی می‌کرد و هر وقت به مشکلی برمی‌خوردیم، می‌گفت به امام حسین(ع) بسپارید و بلند شوید و یک ماشاءالله بگویید، همین حرف‌هایش نیروی عجیبی به ما برای ادامه کار می‌داد.

حاج علی که از جانبازان دوران دفاع مقدس بود و بر اثر بیماری به رحمت ایزدی پیوست، سال‌هاست پیرغلام امام حسین(ع) بود و همواره به فرزندان و خادمان اباعبدالله الحسین(ع) توصیه می‌کرد: «به زوار حسین(ع) تا جایی که توان دارید، خدمت کنید و وصیت کرده بود روی سنگ قبرش این قطعه شعر را بنویسند: «بنویسید به روی لحدم/ من فقط عشق حسین‌بن‌علی را بلدم/ننویسید که او خادم بد عهدی بود/ بنویسید که او منتظر مهدی(عج) بود».

خاکِ دامن‌گیر خادمی+ فیلم

او حاج علی را الگوی تمام‌نمای یک خادم‌الحسین(ع) برای همه خادمان موکب می‌داند که در زمان حیاتش وصیت‌ کرده بود خانواده‌اش تا وقتی می‌توانند بیرق و علم حسین(ع) را بالا نگه‌دارند و طبق وصیتش، امروز ۹ فرزندش به همراه خانواده، از علیرضای ۴۸ ساله پسر بزرگش گرفته تا آوین ۲ ساله از نوه‌های مرحوم حاج‌علی، در این موکب خدمت‌رسانی می‌کنند.

حیدری خوشحال است که در موکب کسی خود را مسئول نمی‌داند و هیچ کس به کسی دستور نمی‌دهد، البته اختلاف سلیقه همه جا وجود دارد و در موکب ما هم هست، اما هدف یکی است و اگر کسی هم به هر علتی از دیگری دلخور شود، با یک لبخند رفع می‌شود.

به گفته حیدری؛ «بهروز عاشوری» از دیگر خادمان این موکب بود که امسال به دیدار اربابش شتافت و هر سال اینجا کنار این آتش چای می‌ریخت و حرارت شعله‌ها اصلاً برایش معنا نداشت و تنها عشقش خدمت به زوار اربعین بود.

این خادم امام حسین(ع) معتقد است: در این وادی عشق باید لباست خاکی باشد و خالص باشی و خالصانه گام بگذاری تا مدال نوکریت را بر گردنت بیاویزید؛ این موکب حسینی می‌طلبد و بس، بیشتر خادمان این موکب مستأجر هستند، اما این چند روز کار و زندگی‌شان را به عشق خادمی سردار عشق تعطیل کرده‌اند.

دوست دارم در خادمی حسین(ع) هر روز اضافه خدمت بخورم

خادم موکب جوانان قمر بنی‌هاشم(ع) سربازی در این سربازخانه را افتخار می‌داند و می‌گوید: دوست دارم همیشه سرباز این قرارگاه باشم و هر روز اضافه خدمت بخورم و هرگز خدمتم تمام نشود؛ وقتی از من می‌پرسند از امام حسین(ع) چه می‌خواهی؟ می‌گویم آرزوهایم را تنها به ارباب می‌گویم و اگر روزی مرگم فرا رسید در خدمت و نوکری امام حسین(ع) باشد، این مرگ برایم زیباترین است.

حیدری می‌گوید: اینجا خادمی داریم که در ساندویجی کار می‌کند، اجاره‌بهای منزلش را ندارد و صاحبخانه هم جوابش کرده؛ اما به عشق مولا آمده و اینجا خادمی زُوّار حسین(ع) را می‌کند، مراسمی را هم به نام «مجمع اربعین» داریم که در یکی از روزهای فعالیت موکب، یک سینی میوه توسط خادمان بین زائران تقسیم می‌شود و گرداننده سینی براساس نیتش حاجتش را می‌طلبد و سال بعد، کسی که حاجتش را گرفته، نذری میوه برای موکب می‌آورد.

خاکِ دامن‌گیر خادمی+ فیلم

به لطف و کرم امام حسین (ع) و کمک خیرین و مردم، روزانه بین ۲ تا پنج هزار پُرس غذا شامل سه وعده کامل و میان‌وعده در موکب قمر بنی‌هاشم(ع) بین زائران توزیع می‌شود و خدماتی همچون تعمیرات خودرو، پارکینگ و اسکان زائران، استحمام، سرویس‌های بهداشتی، خیاطی، واکس کفش و هر نیازی که زائران داشته باشند، ارائه می‌شود.

وی ضمن قدردانی از همراهی خیرین و اداره اوقاف و امور خیریه در یاری رساندن به این موکب؛ ادامه می‌دهد: امسال هم بخشی از امکانات موکب همچون کولر و پتوشور از سوی خیرین (حیدری و اصلاحی) که ساکن تهران هستند، تأمین شد و هر کسی اینجا یک جور با اربابش عشق‌بازی می‌کند و خادمی و نوکریش را نشان می‌دهد.

"علیرضا فعلی" از دیگر خادمان موکب جوانان قمر بنی‌هاشم(ع) است، او ۴۸ سال دارد و از ابتدای صحبتش، اشک در چشمانش جاری می‌شود و مدام با دستش صورتش را پاک می‌کند و از عاشقی امام حسین(ع) و خادمی به زائرانش می‌گوید، از اینکه همیشه دلتنگ پدرش و خای خالی اوست است، اما خوشحال است که راه روشنی را برای او و دیگر برادرانش هموار کرده است.

او خوشحال است که هر سال وضعیت موکب بهتر از سال قبل می‌شود و به عشق حسین(ع) شبانه‌روز خادم زائرانش است.

علیرضا که دوست دارد این روزها در حمع زائران اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا باشد، اما خانه و زندگیش را در تهران رها کرده و اینجا خادمی می‌کند و می‌گوید: اینجا برای من بین‌الحرمین است، وقتی یک لیوان آب به دست زائری می‌دهم، این برایم بهترین نعمت است.

وی معتقد است: امام حسین(ع) همیشه هوایم ما را دارد و کسی را دست خالی رها نمی‌کند.

خاکِ دامن‌گیر خادمی+ فیلم

همه جای موکب جوانان قمر بنی‌هاشم(ع) عشق و دلدادگی است، از آشپزخانه موکب گرفته تا محل پذیرایی، اقامه نماز و اسکان زائران که خادمان هر لحظه در تلاش هستند چیزی برای‌شان کم و کسر نباشد، چای ذغالی که سینی به سینی برای زائران همراه با نقل و نبات آماده می‌شود و فلاسک آب که لب تشنه زائران را با یک یاحسین(ع) سیراب می‌کنند.

بانوان نیز در خادمی دست کمی از مردان ندارند، دیگ برنج و خورشت قورمه سبزی که برای شام زائران مهیاست، هنر دست بانوان روستای توچغاز و خادمان این موکب است که با عشق آن را آماده کرده‌اند و سینی به سینی و دست به دست بین زائران توزیع می‌کنند تا کسی گرسنه نماند.

مسیر دلدادگی اربعین حسینی اگرچه به روزهای پایانی خود رسیده، اما قرار عاشقان سیدالشهدا(ع) در شهر یک‌هزار و ۱۰۰ شهید سرافراز همیشه برپاست و موکب‌داران ملایری برای خادمی حسین(ع) سر از پا نمی‌شناسند و آرام و قرار ندارند.

خاکِ دامن‌گیر خادمی+ فیلم

در حرکت عظیم پیاده‌روی اربعین حسینی ۱۵ موکب در تمامی مسیر رفت و برگشت زائران اربعین دایر است و تا چند روز پس از برگشت زوّار از کربلای معلی نیز برخی از این موکب‌ها برای خادمی برپا هستند، از موکب فاطمةالزهرا(س) در ورودی آرامستان بهشت هاجر ملایر گرفته تا موکب علی‌بن‌موسی الرضا(ع) در شهر زنگنه، موکب امامزاده عبدالله(ع) و سعید(ع) روستای آورزمان در گلزار شهدای این روستا، موکب جوانان قمر بنی‌هاشم(ع) روستای توچغار، موکب امام رضا(ع) در مسیر برگشت تالار الماس، موکب حضرت رقیه(س) روستای دهنو آورزمان، موکب العباس(ع) روستای حسین‌آباد ناظم، موکب خدام الحسین روستای کرتیل‌آباد، موکب امام حسن مجتبی(ع) روستای نمازگاه، موکب حضرت ابوالفضل(ع) روستای انوج و موکب ام‌البنین(س) روستای پری، موکب شهید صیاد شیرازی روستای نازول و موکب امام حسن عسگری(ع) سامن، قرارگاه عاشقی و معامله موکب‌دوران ملایری با اباعبدالله الحسین(ع) است.

به گزارش ایرنا؛ «سلمان اسماعیلی» معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر عصر یکشنبه از موکب‌های اربعین حسینی و روند خدمت‌رسانی و اسکان زائران اربعین حسینی در این شهرستان بازدید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha