۷۵ درصد حیوان گزیدگی ها در همدان مربوط به حیوانات خانگی است

همدان- ایرنا- رییس گروه پیشگیری و مبارزه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۷۵ درصد حیوان گزیدگی ها در این استان از سوی سگ و گربه های خانگی و دارای صاحب رخ می دهد.

یعقوب اندامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیماری هاری به علت گاز گرفتن انسان توسط حیوانات اهلی یا وحشی اتفاق می افتد و بیشترین میزان حیوان گزیدگی در این استان مربوط به سگ است.

وی اضافه کرد: گزش انسان توسط حیوانات و ابتلا فرد به هاری نگران کننده است چرا که بیماری هاری در هیچ جاری جهان درمانی ندارد و فرد مبتلا به هاری در نهایت می میرد.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بر اساس آخرین آمارهای موجود در این استان حدود ۷۵ درصد حیوان گزیدگی ها توسط سگ، ۲۳ درصد توسط گربه و مابقی توسط سایر حیوانات رخ داده است.

اندامی اضافه کرد: آمار حیوان گزیدگی در چند سال گذشته در کشور و استان همدان روند افزایشی داشته است و سال گذشته هشت هزار و ۲۰۰ مورد حیوان گزیدگی داشتیم.

وی گفت: بیشترین میزان حیوان گزیدگی در مقطع نوجوانی رخ می دهد بنابراین باید این طیف از افراد از بازی و اذیت حیوانات و نزدیک شدن به آنها خودداری کنند.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: همچنین کودکان از حضور در محل های که احتمال حیوان گزیدگی است پرهیز کنند تا مورد گزش واقع نشوند.

اندامی، بهترین راه برای کاهش حیوان گزیدگی را خودداری از نگهداری حیوانات در منزل دانست و گفت: ۷۵ درصد حیوان گزیدگی در همدان توسط حیوانات خانگی و ۲۵ درصد توسط حیوانات بلاصاحب اتفاق می افتد.

وی بیان کرد: در صورت ابتلای فرد به هاری باید سه دُز واکسن در اولین روز ابتلا، سومین روز و هفتمین روز تزریق کند چنانچه فردی برای دومین بار به هاری مبتلا می شود و واکسن های دور نخست را به موقع تزریق کرده، در نوبت دوم تزریق ۲ دُز واکسن کافی است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: در هر شهرستان یک مرکز برای درمان و پیشگیری از بیماری هاری پیش بینی شده است که به صورت شبانه روزی فعال است.

اندامی یادآوری کرد: میانگین بروز حیوان گزیدگی در کشور سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰۵ در ۱۰۰ هزار و در استان همدان ۴۹۲ در ۱۰۰ هزار بود که نیازمند ساماندهی سگ های بلاصاحب و جمع آوری آنها هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha