حفاظت و مرمت آخرین بازمانده سلسله کیانیان «ارگ جلال آباد» سیستان آغاز شد

زاهدان - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از آغاز طرح حفاظت و مرمت ارگ جلال آباد به عنوان آخرین بازمانده سلسله کیانیان در سیستان خبر داد.

مجتبی سعادتیان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ارگ جلال آباد سیستان در فاصله ۱۸ کیلومتری شمال شرقی زابل و با فاصله‌ای حدود ۵۰۰ متر از جاده زابل - دوست محمد قرار داشته و با حدود ۱۰۰ سال قدمت مربوط به اواخر دوره قاجار است.

وی افزود: این ارگ توسط محمدعلی خان کیانی مشهور به خان ملک، آخرین بازمانده سلسله کیانیان ساخته شده و همان طور که از شواهد و قرائن موجود برداشت شده و در نقشه این بنا نیز دیده می شود، حالت تدافعی داشته و دارای برج هایی بلند و محکم به منظور نگهبانی و حفاظت از ارگ است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تعداد این برج ها به چهار عدد می‌رسد که در چهار گوشه اصلی ارگ که بر روی یک تپه واقع شده، قرار دارند.

وی ادامه داد: این ارگ امسال با اعتباری بیش از ۲ میلیارد ریال توسط استادکاران سنتی مرمت می شود.

سعادتیان اظهار کرد: این بنا به عنوان یک یادمان تاریخی از ارزش معنوی بسیاری برخوردار است و امیدواریم در آینده با اجرای طرح های مرمت و احیا شرایط مناسبی در ارتباط با آن رقم بخورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha