کره جنوبی و نیوزیلند روابط منطقه‌ای را تحکیم می‌بخشند

تهران- ایرنا- منطقه هند و اقیانوسیه که چندی است با تلاش آمریکا و با اسم رمز توسعه آسیایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) آبستن چالش‌ها و التهابات سیاسی است، به نزدیکی رهبران کشورهای این منطقه انجامیده و باعث شده کره جنوبی و نیوزیلند بر تحکیم روابط منطقه‌ای با یکدیگر تلاش کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی روز دوشنبه (امروز به وقت محلی) اعلام کرد که یون سوک یول رئیس جمهوری این کشور هفته آینده با کریستوفر لوکسون نخست وزیر نیوزیلند در سئول ملاقات و در زمینه مسائل دو جانبه و منطقه ای گفت و گو می کند.

بر اساس این گزارش، سفر رسمی نخست وزیر نیوزیلند به کره جنوبی ۲ روزه و از چهارم تا پنجم سپتامبر (۱۴ تا ۱۵ شهریور جاری) خواهد بود و مذاکرات بر هدف تحکیم روابط دو جانبه منطقه ای و همکاری های بین المللی متمرکز خواهد بود.

یونهاپ افزود: این دو رهبر ماه گذشته و در حاشیه نشست سران ناتو در واشنگتن با یکدیگر ملاقات و در جریان این نشست و در کنار رهبران ژاپن و استرلیا با صدور بیانیه ای مشترک، افزایش همکاری های نظامی بین روسیه و کره شمالی را محکوم کردند.

به گزارش ایرنا، از منظر تحلیلگران بین المللی، منطقه هند و اقیانوسیه چندی است که به دلیل حساسیت پکن بر تنگه تایوان و به دلیل همکاری های نزدیک نظامی واشگتن با سئول و توکیو، به منطقه ای ملتهب بدل شده است و چین نسبت به تحرکات هرچه بیشتر نظامی آمریکا در این منطقه هشدار می دهد.

ناظران و کارشناسان بین المللی تحرکات دیپلماتیک و نظامی آمریکا در این منطقه و ایجاد پیمان های نظامی چند جانبه با کشورهای این حوزه را تلاشی برای ایجاد نمونه ای از نسخه آسیایی ناتو ارزیابی می کنند و نسبت به عواقب این رویکرد هشدار می دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha