توافق ۱۵ میلیاردی با معاونت عتف نیروهای مسلح/ افزایش ۹برابری قرارداد ارتباط‌باصنعت

تهران- ایرنا- معاون ارتباط با صنعت و تجاری‌سازی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: میزان قراردادهای ارتباط با صنعت در این سازمان در سال ۱۴۰۱، حدود ۳ میلیارد و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۷ میلیارد بوده است و انتظار داریم تا پایان سال جاری به بیش از ۴۰ میلیارد برسد.

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در سال ۱۳۵۹ با تصویب شورای انقلاب اسلامی تاسیس شد و تا کنون ماموریت‌های مختلفی را در حوزه‌های گوناگون مرتبط با توسعه علوم و فناوری کشور برعهده داشته است.

این سازمان از یک پژوهشگاه به نام پژوهشگاه فناوری‌های نوین و ۹ پژوهشکده مکانیک، کشاورزی، فناوری‌های نوین، زیست‌فناوری، فناوری اطلاعات و فناوری‌های شیمیایی و مواد پیشرفته و انرژی های نو، پژوهشکده شیمی دارویی و پژوهشکده استحصال عناصر راهبرد مشتمل بر گروه‌ های تخصصی مربوطه تشکیل شده و اکنون بیش از ۱۵۰ عضو هیات علمی و کارشناس پژوهشی در آنها مشغول فعالیت‌های تحقیقاتی و فناورانه هستند.

همچنین پارک علم و فناوری بین المللی جمهوری اسلامی ایران در سازمان محل استقرار ۴۰۰ شرکت است که از این تعداد ۱۵۰ شرکت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های مختلف هستند. سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با توجه به داشتن نمایندگی یا مرکزیت تماس و ارتباط با بیش از ۱۰ سازمان بین المللی و منطقه‌ای یکی از نهادهای فعال در خصوص گسترش ارتباطات بین المللی علمی و پژوهشی در سطح کشور محسوب می‌شود.

توافق ۱۵ میلیارد تومانی با معاونت عتف ستاد کل نیروهای مسلح

مجید جوانمرد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد فعالیت‌های این سازمان در حوزه ارتباط با صنعت گفت: هدایت و راهبردی طرح های ارتباط با صنعت در معاونت دیگری انجام می‌شد، ولی از سال جاری به حوزه ارتباط با صنعت و تجاری‌سازی منتقل شد. مزیت این کار کاهش زمان رسیدن به انعقاد قرارداد بود، میانگین زمان معرفی طرح‌ها تا رسیدن به قرارداد پیش از این حدود ۴ ماه طول بود، ولی با این تغییر مدیریت و بر اساس شیوه‌نامه اجرای طرح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یک هفته تا ۱۰ روز کاهش یافت.

وی در مورد مجموع مالی قراردادهای ارتباط با صنعت نیز توضیح داد: این مبلغ در سال ۱۴۰۱ سه و نیم میلیارد بود و سال ۱۴۰۲ با افزایش بیش از ۹ برابری به ۲۷ میلیارد رسید. براورد ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از۴۰ میلیارد برسد.

معاون ارتباط با صنعت و تجاری‌سازی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اظهار داشت: تفاهم نامه‌ای با معاونت علوم تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح برای ۴۵ دانشگاه و مراکز تحقیقاتی بزرگ بودجه‌ای اختصاص داد و از این میزان ۱۵ میلیارد به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی اختصاص یافته است که ۲۵ درصد آن واریز شده است.

افزایش ۹ برابری قراردادهای ارتباط با صنعت در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی
مجید جوانمرد، نفر سمت چپ

منابع مالی یادشده برای طرح‌های شالوده‌شکن (breakthrough) و نوظهور در حوزه دفاعی است. البته وقتی در مورد حوزه دفاعی صحبت می‌کنیم منظور فقط سلاح نیست، امنیت غذایی، مسائل اجتماعی، گیاهان دارویی، شیمی، کشاورزی، مخواد پیشرفته و انرژی های نو تونل باد و غیره را شروع کرده ایم. روند همکاری به این شکل است که فرم‌هایی داریم، پیشنهاد را بر اساس آن ارائه می‌دهیم و به محض اینکه تصویب شد قرارداد چهارجانبه‌ای بین سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی، یک عضو هیات علمی به عنوان مجری، موسسه علوم دفاعی به عنوان ناظر و مصرف‌کننده در نیروهای مسلح که در حوزه دفاعی یا امنیتی است، منعقد و طرح انجام می‌شود.

وی با اشاره به یکی دیگر از دستاوردهای سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اظهار داشت: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از سال ها قبل به عنوان مرجع علمی ارزیاب فناوری مطرح بود، ولی به صورتی بود که حتما شرکت ها باید به ما مراجعه می‌کردند.

جوانمرد ادامه داد: برای بهبود این روند از اواسط سال قبل در دو حوزه با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت را آغاز کردیم و در نهایت برای اولین بار بعد از سال‌ها که قرار بود عمق ساخت محصولات تولید داخل برای حمایت از کالای ایرانی تعیین شود، این کار به ما محول شد و به این شکل عمق ساخت محصولات را براورد می‌کنیم.

توافق ۱۵ میلیاردی با معاونت عتف نیروهای مسلح/ افزایش ۹برابری قراردادهای ارتباط‌باصنعت

تعیین عمق ساخت محصولات ایرانی و رتبه‌بندی واحدهای تولیدی

وی در توضیح در مورد واژه عمق ساخت بیان کرد: عمق ساخت؛ یعنی در تولید یک محصول چقدر از توان داخلی استفاده می‌شود و هر چقدر درصد عمق ساخت بالاتر باشد، به این معناست که وابستگی کمتری در تولید آن وجود دارد و به همان نسبت وزارت صنعت، معدن و تجارت مزایایی را برای آن تعیین کرده است و اکنون تسهیلات خوبی به محصول تعلق می‌گیرد. تعیین عمق ساخت اکنون الزام‌آور است.

عضو هیات علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران افزود: تعیین عمق ساخت را در حوزه محصولات تجهیزات پزشکی، ماشین‌آلات کشاروزی، صنایع دارویی و غذایی شروع کرده‌ایم. وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۰۰ میلیارد تومان برای این امر تخصیص داده است، تا ۶ ماه آخر ۱۴۰۲ هزینه تعیین عمق ساخت را خود شرکت‌های تولیدکننده باید می‌دادند و وقتی بودجه تخصیص داده شود برای شرکت‌ها رایگان است.

به گفته وی دومین همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه رتبه‌بندی واحدهای تحقیق و توسعه در وزارت صنعت بوده است، این وزارتخانه پیش‌ از این پروانه‌ای برای واحدهای تحقیق و توسعه صادر می‌کرد؛ یعنی به واحدهای تولیدی پروانه داشتن واحد تحقیق و توسعه می‌داد که فقط در حد یک مجوز بود، اما از سال قبل تصمیم گرفته شد که واحد تحقیق و توسعه پویا باشد و ارزیابی شود و اگر جایگاه پایین‌تری از میزان معیار دارند، خود را ارتقا دهند و برای این روند مزایایی هم تعیین شده است.

جوانمرد افزود: این کار هم به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران واگذار شده است، صاحبان واحدهای تولیدی باید در سامانه ثبت‌نام کنند. ارزیاب‌ها سپس بر اساس معیارهای جهانی که بومی‌سازی شده است به این واحدهای تحقیق و توسعه مراجعه کرده و آنها را ارزیابی و از رتبه ۱ تا ۴ آن واحد را رتبه‌بندی می‌کنند و به جای پروانه، رتبه‌بندی تحقیق و توسعه به آنها ارائه می‌شود که مزایایی هم برای واحد دارد.

وی تاکید کرد: اقدام دیگر احیای گواهی توانمندی فناورانه است که در ۴ حوزه شرکت را ارزیابی و نمای کلی از وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان به دست‌ می‌دهد که جایگاه شرکت از بُعد فناوری کجاست. این گواهی در مراکز زیادی استفاده می‌شود، اکنون صندوق نواوری و شکوفایی ۶۰ میلیون کمک بلاعوض برای گرفتن این گواهی در راستای استانداردسازی شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده است که کار خوبی بوده است. همچنین حتی وزارت صنعت برای برخی از حوزه‌ها به عنوان یک سند از این گواهی استفاده می‌کند، در عین حال خیلی از مراکز دیگر می‌توانند معیار ارزیابی شرکت‌ها را برای استقرار دادن شرکت در مرکز خود یا پارک‌ها به این گواهی استناد کنند و مسیرهای ارزیابی را کوتاه کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha