پلی‌نزی فرانسه: پاریس همواره با استعمارزدایی مشکل داشته است

تهران- ایرنا- «پلی‌نزی» یکی از قلمروهای فرادریایی فرانسه در بخش جنوبی اقیانوس آرام، در رابطه با ناآرامی‌های چند وقت گذشته در «کالدونیای جدید» (یکی دیگر از این قلمروها) اعلام کرد که پاریس همواره با استعمارزدایی مشکل داشته است.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای بنار نیوز، موتای برادرسون رییس جمهوری پلی‌نزی فرانسه امروز دوشنبه از پاریس خواست تا رویکرد دیپلماتیک خود را نسبت به قلمروهایش در منطقه اقیانوس آرام تغییر دهد درحالیکه فرانسه به طور ناامیدانه ماه‌ها ناآرامی در کالدونیای جدید را مدیریت کرده است.

وی گفت که فرانسه همیشه با استعمارزدایی در جنوب اقیانوس آرام مشکل داشته است. جنوب اقیانوس آرام منطقه‌ای است که پاریس قلمروهای پلی‌نزی فرانسه، کالدونیای جدید و «والیس و فوتونا» را تحت کنترل خود دارد.

کالدونیا جدید یک قلمرو فرانسوی است که بین استرالیا و فیجی قرار دارد و از قرن نوزدهم تحت حاکمیت فرانسه بوده است. با این حال، جمعیت بومی «کاناک» خواستار استقلال و خودمختاری هستند.

اواسط ماه مه (اردیبهشت ماه) اعتراضات گسترده‌ای نسبت به اصلاحات پیشنهادی در رای‌گیری، منجر به اعتراضات مرگبار و اختلالات در این مجمع الجزایر شد.

پس از نشست «گروه سران پلی‌نزی» در تونگا، برادرسون بیان کرد که به مدت سه سال در مورد احتمال ناآرامی به فرانسه هشدار می‌دادند، اما آنها اصلا گوش نمی‌دادند.

این نشست در حاشیه پنجاه و سومین «مجمع جزایر اقیانوس آرام» که مساله استعمار زدایی در گفت‌وگوهای بین بلوک ۱۸ عضوی مطرح می‌شود، برگزار شد. پلی‌نزی فرانسه و کالدونیای جدید علیرغم نداشتن وضعیت یک کشور، در سال ۲۰۱۶ به عضویت کامل این سازمان بین‌دولتی در آمدند.

مجمع جزایر اقیانوس آرام با هدف تقویت همکاری بین کشورها و قلمروهای واقع در منطقه اقیانوسیه تشکیل شده که ۱۶ کشور جزیره‌ای از جمله استرالیا، نیوزیلند، جزایر سلیمان، جزایر مارشال و فیجی و همچنین دو قلمرو تحت حاکمیت فرانسه یعنی پلی‌نزی فرانسه و کالدونیای جدید را شامل می‌شود.

«توکلائو» (قلمرو وابسته به نیوزلند) و «والیس و فوتونا» (قلمرو وابسته به فرانسه) نیز از اعضای وابسته این سازمان هستند.

اعتراضات در کالدونیای جدید پس از تصویب اصلاحات قانون اساسی در قوانین رای گیری توسط مجلس ملی فرانسه آغاز شد. این اصلاحات به اتباع فرانسوی که دست کم ۱۰ سال در این جزیره زندگی کرده‌اند، حق رای در انتخابات محلی را می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha