صدور اسناد مالکیت تالاب‌های لرستان در دستورکار قرار گرفت

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: صدور اسناد مالکیت تالاب‌های استان در اولویت شورای حفظ حقوق بیت المال این استان قرار گرفت.

به گزارش ایرنا علی سالاروند روز دوشنبه در نخستین جلسه هماهنگی تعیین تکلیف مشکلات و موانع سد راه صدور اسناد مالکیت تالاب‌های استان بیان کرد:با پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست و تاکید رییس کل دادگستری استان، لزوم صدور اسناد مالکیت تالاب‌ها به نام دستگاه متولی به منظور کاهش دست اندازی و حفظ حقوق عامه در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: ادارات ذیربط دلایل و مستندات قانونی خود را جهت صدور اسناد مالکیت تالاب‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی و به نام نمایندگی و متولی اصلی آن‌ها ارائه نموده اند تا پس از بررسی مدارک و مستندات موجود، نمایندگی و متولی اصلی این امر مشخص و اسناد مالکیت، جهت تحقق اهداف حفاظتی و رویکردهای مدیریتی آینده (در تالاب‌ها بعنوان یکی از غنی‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی جهان) به نام دستگاه متولی صادر شود.

وی ادامه داد: ۱۴ تالاب‌ در لرستان وجود دارد که طی ادوار گذشته به دلیل عدم آگاهی به ارزش‌ واقعی آن‌ها، مورد دست اندازی و تخریب گسترده قرار گرفته‌اند و با صدور اسناد مالکیت به نام محیط زیست بعنوان متولی اصلی، جلوگیری از تخریب و تصرفات آتی در این اکوسیستم‌های بی‌نظیر با حساسیت بیشتری مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

سالاروند گفت: مستند به بند ۱۰ حکم معاونت حقوقی رییس جمهور در مقام رفع اختلاف بین دستگاه‌های اجرایی، سازمان ثبت اسناد باید در اسرع وقت جهت صدور سند تالاب‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی و به نمایندگی سازمان محیط زیست اقدام نماید.

به گزارش ایرنا استان لرستان با بهره مندی از طبیعتی مثال زدنی وسعت قابل توجهی از تالاب ها را در خود جای داده که نقش موثری در تغییرات اقلیمی دارند و از شهرت کشوری و جهانی برخوردار هستند.

براساس بررسی های زمین شناسی، تالاب های ۱۱ گانه معروف پلدختر حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار سال پیش بر اثر وقوع زلزله ای به بزرگی بیش از هفت ریشتر به وجود آمده اند که موجب رانش لایه های سنگی یال شمالی طاقدیس کبیر کوه و مسدود شدن رودخانه های سیمره و کشکان شده است.

بیش از ۵۰ تالاب کوچک و بزرگ در پلدختر بوده که از زمان تشکیل تا ۱۰۰ سال پیش تحت تاثیر عوامل طبیعی، بیشتر آنها خشک و منقرض شده و تنها ۱۱ تالاب که از تغذیه بهتری برخوردار بوده باقی مانده است.

وسعت این تالاب ها بیش از ۴۵ هکتار است که "گری جمجمه" بزرگترین و "گری سیه" کوچکترین آنها است و همگی به جز "گرگر" در همه فصول سال از طراوت قابل توجهی برخوردار هستند و هرگز خشک نمی شوند، آب شیرین تالاب تنگ فنی و گیاهانی چون بلمک، نی، بلوط، پونه و بابونه در حاشیه همه تالاب های این منطقه مناظر دل فریب و چشم نوازی را به وجود آورده است.

در جنوب شرقی شهرستان بروجرد نیز تالابی به نام بیشه دالان وجود دارد که زیستگاه پرندگان مهاجر و بومی است و در شهرستان دورود نیز تالاب هایی وجود دارد که اکنون میزبان پرندگان مهاجری همچون فلامینگو هستند.

تالاب های ۱۱ گانه پلدختر، تالاب بیشه دالان بروجرد، تالاب تنوردر دورود، تالاب گهر کوچک و تالاب کارستی غار ماهی کور مهمترین تالاب های طبیعی لرستان به شمار می روند که طی سالیان گذشته مصارف غیرکارشناسی و غیر علمی از عرصه تالاب ها، این اکوسیستم های با ارزش را دچار چالش کرده که خوشبختانه امسال در پی نزولات جوی وضعیت تالاب های استان نسبت به سال های قبل در شرایط بهتری قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha