اهدای عضو در کهگیلویه و بویراحمد به سه بیمار نیازمند جان دوباره بخشید

یاسوج- ایرنا- هشتمین اقدام ماندگار اهدای عضو در سال جاری در استان کهگیلویه وبویراحمد با رضایت خانواده شادروان " راحله ضرابی زاده" که بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود با هدیه سه عضو حیاتی آن مرحومه رقم خورد و با این کار خیرخواهانه به سه بیمار نیازمند زندگی دوباره بخشید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار کرد: ۲ کلیه و کبد از اعضای حیاتی مرحومه ضرابی زاده برای پیوند به بیماران نیازمند برداشته شد.

محمود شهامت ابراز کرد: مرحومه راحله ضرابی ۱۹سال داشت و ساکن شهر یاسوج بود که به دلیل سانحه تصادف به بیمارستان شهید دکتر جلیل منتقل و در تاریخ ۲۶ مرداد امسال در بخش ICU ( بخش مراقبت های ویژه بستری شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: به علت‌ شدت جراحات تغییری در میزان بهبودی و شرایط وی حاصل نشد و بعد از تایید مرگ‌مغزی توسط کمیته تایید مرگ‌مغزی آن مرکز درمانی و رضایت خانواده نوعدوست ضرابی جهت برداشت اعضا اقدام شد.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد از استان های پیشرو در اهدای عضور به بیماران نیازمند در کشور است.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده‌اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای نسوج (بافت‌ های سلولی تشکیل دهنده بدن) ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند.

طبق آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر در کشور به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود و هر ۲ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.

ارگان هایی شامل کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضاء فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha