واحدهای کوچک خراسان رضوی در راستای زنجیره بین‌المللی توسعه نیافته است

مشهد- ایرنا- رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: واحدهای صنعتی خرد و کوچک استان هرچند سبب اشتغالزایی شده و نرخ بیکاری را کاهش داده‌اند اما در راستای زنجیره ارزش بین‌المللی توسعه نیافته‌اند و نرخ بهره‌وری پایینی دارند.

کیهان کاووسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت کسب و کار در خراسان رضوی، افزود: ۹۰ درصد از واحدهای صنعتی استان متعلق به بخش خصوصی و در زمره صنایع کوچک و متوسط است و در هر واحد صنعتی این بخش ۳۸ نفر  فعالیت دارند که به تنهایی یک ویژگی منحصر به فرد برای استان ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات خراسان رضوی آن است که واحدهای صنعتی استان هم‌سو با پیشرفت فناوری جهان نبوده اند، لذا از سطح رقابت پذیری پایینی برخوردار هستند که باید به آنها کمک شود.

کاووسی بیان کرد: در موضوع صادرات، تحویل به موقع کالا و انجام تعهد حرف اول را می زند و "لجستیک تایم" مساله خیلی مهمی است، فاصله مرزی ایران با روسیه تقریبا نزدیک است اما هزینه صادرات با آن کشور بیشتر تمام می‌شود که نشات گرفته از مشکلاتی است که در "آستارا خان" وجود دارد.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: موضوع مهم آن است که باید زمان های لجستیک کاهش یابد، از سوی دیگر ظرفیت‌های خوبی در خراسان رضوی برای ارتباط گیری با شبکه سرمایه گذاری در روسیه وجود دارد و این موضوع کمک می کند که توسعه تجارت استان با روسیه در امتداد زنجیره های ارزشی که در آن شکل گرفته است، انجام گیرد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر ایجاد رویه های ثابت در توسعه تجارت بین ۲ کشور بسیار حایز اهمیت است که در این راستا باید توافق نامه بین ایران و روسیه دنبال شود تا صادرکنندگان با رویه های ثابت در تجارت با روسیه آشنا شوند.

این عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: برای تولید ثروت در استان باید دو اتفاق به صورت همزمان شکل گیرد که شامل رشد اقتصادی و بهبود بهره وری است، همان طور که می دانیم ۱۴۰ میلیارد دلار در کشور پرت ناشی از عدم بهره وری در کشور وجود دارد که اگر جلوی آن گرفته شود اقتصاد شکوفا خواهد شد، بهبود نرخ بهره وری حتی منجر به شکوفایی زمینه های اقتصادی دیگر مانند انرژی می شود.

کاووسی گفت: براساس عوامل شناسایی شده مزبور، بزرگترین چالش ما در خراسان رضوی وجود واحدهای کوچک صنعتی و شکل گیری آنها در چند دهه اخیر است که هرچند موجب اشتغالزایی در استان شده و نرخ بیکاری آن را کاهش داده اند اما در امتداد زنجیره ارزش بین المللی توسعه نیافته اند و نرخ بهره وری پایینی دارند.

وی اضافه کرد: واحدهای صنعتی خراسان رضوی از آنجا که کوچک مقیاس هستند، در جذب نخبگان و دانشگاهیان ناتوان بوده و استانداردهای پایینی دارند لذا نیروهای تحصیلکرده دانشگاهی به مناطق دیگر مهاجرت کرده تا بتوانند در شهرهای بزرگتر شغل بهتری پیدا کنند.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: برای نخستین بار در کشور مدل دینامیکی رشد اقتصاد و بهبود نرخ بهره وری در استان در حال احصاء است که در این راستا عوامل تاثیرگذار در خراسان رضوی بر اقتصاد منطقه منطبق با رشد سرمایه گذاری شناسایی خواهد شد که گروهی از دانشگاه فردوسی این طرح را در دست اجرا دارند تا ما را به یک سری از واقعیتها در اقتصاد استان برسانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha