۱۳۰ نشست بریکس در روسیه برگزار شد؛‌ طرح پیشنهاد تجارت غلات

مسکو- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه این کشور از ابتدای سال ۲۰۲۴ و در طول ریاست دوره‌ای خود بر گروه بریکس تاکنون بیش از ۱۳۰ رویداد را برگزار کرده است، از تدارک مسکو برای اجلاس آتی سران در کازان خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شبکه تلویزیونی بریکس، ماریا زاخارووا در گزارشی افزود:‌ از ابتدای سال ۲۰۲۴، بیش از ۱۳۰ رویداد در سطوح مختلف در هر سه حوزه اصلی همکاری شامل بخش‌های سیاسی و امنیتی، اقتصادی و مالی، ارتباطات فرهنگی و بشردوستانه برگزار شده است.
وی با اشاره به برگزاری نشست وزیران امور خارجه گروه بریکس در نیژنی نووگورود روسیه، علاقه‌مندی دیگر کشورها برای همکاری با این گروه را یادآور شد و افزود: علاوه بر اعضا، وزیران امور خارجه کشورهای بنگلادش، بحرین، بلاروس، ونزوئلا، ویتنام، قزاقستان، کوبا، لائوس، موریتانی، تایلند، ترکیه و سریلانکا در نشست شرکای بریکس حضور یافتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار داشت: اعضای بریکس به طور فعال مواضع خود را در مجامع بین المللی مانند سازمان ملل متحد هماهنگ می کنند.
وی یادآور شد: در ششمین مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد در نایروبی، اعضای گروه بریکس بیانیه مشترکی ارائه کردند.
زاخارووا افزود: کشورهای بریکس در حوزه اقتصادی نیز در حال تمرکز بر بهبود سازوکار مبادلات تجاری چندجانبه و بهبود ساختار مالی بین‌المللی هستند.
وی ادامه داد:‌ این کشورها، همچنین رویدادهایی در بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله صنعت، کشاورزی، گردشگری و حمل و نقل را برگزار کرده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار داشت: این کشور در دوران ریاست خود بر گروه بریکس، تعدادی پروژه را در حوزه بشردوستانه مطرح و اجرا کرد. به طور خاص، به ابتکار مسکو، جلسه گروه تماس بریکس در مورد اقلیم و توسعه پایدار برگزار شد.
وی همچنین از طرح پیشنهاد ایجاد چارچوب تجارت غلات میان کشورهای بریکس خبر داد.
زاخارووا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: علاوه بر جشنواره بین المللی فیلم،‌ بازی‌های ورزشی بریکس نیز در کازان برگزار شد که در آن ورزشکاران ۹۰ کشور در ۲۷ رشته ورزشی شرکت کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: مهمترین رویداد سال بریکس، برگزاری نشست سران در کازان (مرکز تاتارستان) خواهد بود که برای ۲۲ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۴ (اول تا سوم آبان‌ماه ۱۴۰۳) برنامه‌ریزی شده است.


سنگ بنای گروه اقتصادهای نوظهور در سال ۲۰۰۶ میلادی، در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نهاده شد. در آن زمان، وزیران امور خارجه روسیه، برزیل و چین و وزیر دفاع هند در نشست ویژه جداگانه، توافق بر سر توسعه همکاری‌های متنوع در یک چارچوب چهارجانبه را بررسی کردند.
در سال ۲۰۰۹، نخستین اجلاس سران چهار کشور "بریک" (برزیل، روسیه، هند و چین) در یکاترینبورگ (روسیه) برگزار شد که آنها در بیانیه مشترک نهایی، توافق کردند که گفت‌وگوها و همکاری‌های منسجم، فعال، عمل‌گرا، باز و شفاف را نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، بلکه برای ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می‌کند، توسعه دهند.
با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱، حرف س - "S" – (ابتدای نام South Africa ) به "بریک" اضافه شد.
در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این گروه (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین پس از آن اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست گروه بریکس را برعهده دارد، در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه گیری خواهند کرد.
کشور روسیه به عنوان رئیس دوره ای گروه بریکس در سال 2024 حدود 250 رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است. 
در میان اعضای جدید، مشارکت عربستان سعودی در رویدادهای بریکس کمرنگ بوده است. به گفته کنستانتین کاساچف نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه، ریاض همچنان در حال بررسی مشارکت در گروه بریکس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha