ترغیب به خرید کتاب با یک پیامک/ تخفیف ۲۵ درصدی دریافت کنید

تهران- ایرنا- سامانه «بازار کتاب» برای بهبود روابط مردمی و شناخته شدن در جامعه اقدام به ارائه تخفیف ۲۵ درصدی به تمامی شهروندان برای خرید تا سقف یک میلیون تومان کرده است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، سامانه بازار کتاب برای آشنایی مردم با فعالیت و امکاناتش اقدام به ارسال پیامک تلفنی کرده است. در این پیامک اعلام می‌شود همه شهروندان می‌توانند از تخفیف ۲۵ درصدی این سامانه تا سقف خرید یک میلیون تومان استفاده کنند. به این منظور اگر فرد از بازار کتاب یک میلیون تومان خرید کند، می‌تواند از تخفیف ۲۵۰ هزار تومانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده کند. در این پیامک اعلام شده هزینه پست رایگان است.

همه شهروندان می‌توانند از تخفیف ۲۵ درصدی سامانه بازار کتاب تا سقف خرید یک میلیون تومان استفاده کنند

«سامانه خرید از کتاب‌فروشی» آبان‌ ۱۴۰۱ هم‌زمان با سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با هدف گستردن ویترین کتاب‌فروشی‌ها و افزایش تعداد خریداران و مراجعان به کتابفروشی‌ها، طراحی و راه‌اندازی شد. پس از گذشت یک سال از فعالیت «سامانه خرید از کتاب‌فروشی»، گروه‌های فنی و محتوایی با مطالعه ساختار و دستاوردها و همچنین پیشنهادهای کارشناسانه اهل فن و فعالان عرصه نشر و همچنین نظرات مخاطبان و خریداران، اشکال‌های این سامانه را رفع کرده و نقاط قوت آن را نیز ارتقا دادند. در نتیجه ساختار تحول یافته «سامانه خرید از کتاب‌فروشی» با عنوان جدید «بازار کتاب» فعال شد.

درباره چرایی گذر از سامانه خرید از کتابفروشی و تولد «بازار کتاب» گفته شده بود: توسعه چرخه توزیع کتاب یا همان حلقه آخر صنعت نشر ایران همواره یکی از دغدغه‌های فرهنگی کشور بوده است. «توسعه مطلوب چرخه توزیع» یعنی کتاب به راحتی به دست تمامی مخاطبانش در هر نقطه‌ای از کشور برسد. به دلایلی شغل کتاب‌فروشی هنوز در ساختار اقتصادی کشور تثبیت نشده، پس باید به نحوه پوشش دادن این خلا فکر کرد.

ترغیب به خرید کتاب با یک پیامک/ تخفیف ۲۵ درصدی دریافت کنید

لزوم تلاش خانه کتاب برای برقراری ارتباط با کتاب‌فروشان

همچنین معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه‌ای که در مرداد ۱۴۰۳ با ایرنا انجام داد تاکیدداشت که این سامانه باید شاه‌راه توزیع و فروش و بستر این کار باشد و مردم به راحتی بتوانند به کتاب دسترسی داشته باشند.

با اینکه حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ کتاب‌فروشی در سامانه بازار کتاب ثبت نام کردند، اما حدود ۲۰۰ کتاب‌فروشی در آن فعال هستند

این در حالی است که خیلی از مردم هنوز در جریان فعالیت سامانه بازار کتاب نیستند و به اندازه کافی برای آن تبلیغ نشده است. زیرا اگر هر کد ملی تا سقف یک میلیون تومان از این سامانه خرید کند، ۲۵ درصد آن را یارانه دریافت می‌کند. این عددی قابل اعتنایی است و اگر فراگیر شود برای حجم مالی بالایی تعهد ایجاد می‌کند.

یاسر احمدوند در ارزیابی عملکرد این سامانه به لزوم برقراری ارتباط بهتر با کتاب‌فروشان اشاره کرده و گفته بود: برای این کار امسال خانه کتاب تلاش بیشتری انجام می‌دهد. جلسات مختلف برگزار می‌کند، درباره سامانه بازار کتاب توضیح می‌دهد و ابهامات و سوال‌ها را بر طرف می‌کند؛ در نهایت اگر نواقصی وجود دارد آن‌ها را رفع می‌کند. فکر می‌کنم اختلالی در ارتباط این سامانه و برخی از کتاب‌فروشی‌ها داریم و شاید برخی نگرانی‌هایی از نظر مالیات و انتقال اطلاعات به بخش‌های نظارتی مالی وجود داشته باشد که این‌ها باید رفع و درباره آن توضیح داده شود.

ترغیب به خرید کتاب با یک پیامک/ تخفیف ۲۵ درصدی دریافت کنید
یاسر احمدوند - معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برخی از کتاب‌فروشی‌ها هم که کوچک هستند ممکن است گمان کنند توان اجرایی پیوستن به این سامانه را ندارند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد کتابفروشی‌های فعال در این سامانه فروش خوبی دارند و بازارشان را توسعه داده‌اند.

با اینکه حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ کتاب‌فروشی در این سامانه ثبت نام کردند و حضور دارند، اما حدود ۲۰۰ کتاب‌فروشی در آن فعال هستند یعنی کار می‌کنند، فروش سامانه روند صعودی و رشد را نشان می‌دهد. قرار بود تا پایان دولت ۵۰۰ کتاب‌فروشی فعال در این سامانه حضور داشته باشند. مسئولان در نظر داشتند بخشی از فعالیت نشر در بازار کتاب انجام شود، یعنی حداقل در سال هزار میلیارد تومان انتقال باید از این سامانه صورت می‌گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha