۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۹:۰۲
کد خبرنگار: 1121
کد خبر: 85579459
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وبینار بین‌المللی «اربعین، جلوه قدرت نرم در معادلات جهانی» برگزار شد

تهران - ایرنا - وبینار بین‌المللی «اربعین، جلوه قدرت نرم در معادلات جهانی» به همت موسسه بین‌المللی تقارب فرهنگ‌ها و با پرداختن به جایگاه حرکت عظیم و فرهنگ‌ساز اربعین به عنوان بازتاب موثری در وادی قدرت در معادلات منطقه‌ای و جهانی برگزار شد.

به گزارش ایرنا از موسسه بین‌المللی تقارب فرهنگ ها، این وبینار با همکاری دانشکده الهیات دانشگاه تهران و مرکز مطالعات راهبردی ژرفا و با حضور اساتیدی از مصر، سوریه، لبنان، آفریقای جنوبی،پاکستان و عراق برگزار شد.

اربعین تنها متعلق به شیعیان نیست
در این وبینار احمد راسم النفیس نویسنده و اندیشمند برجسته مصری گفت: اربعین می تواند علاوه بر حفظ و قوت شعائر و احکام اسلامی، وحدت و انسجام جهان اسلام را در نظرگاه جهانیان قرار دهد و باید مراسم اربعین را پاسداشت و آن را تقویت کرد.

وی با توصیه به تقویت جریان رسانه‌ای اربعین و نشر جهانی این راهپیمایی بزرگ افزود: لازمه خنثی سازی مکر دشمنان، هوشیاری و وحدت بیش از پیش مسلمانان است، چون اربعین صرفا به شیعیان تعلق ندارد بلکه متعلق به تمامی مسلمانان و آزادگان جهان است.

اربعین همایش همدلی و مهربانی است
دیگر سخنران این نشست علمی، علی مسعود از اساتید دانشگاه ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی بود و در وصف مراسم اربعین اظهار داشت: در راهپیمایی اربعین همایشی از همدلی و مهربانی و کمک و خصیصه‌های ناب انسانی را به چشم می بینیم. همه در حال کمک و امداد دیگران هستند، آن هم بدون چشم داشت و انتظارات مادی. این همدلی و مهربانی درس بزرگی را به همه جهانیان می دهد. در زمانی که دنیا پر از روابط مادی گرایانه و ظلم به هم‌نوع است، جایی در جهان پیدا می شود که جز مهر و انفاق چیزی در آن به چشم نمی آید.

اربعین یکی از نمادهای تمدن‌ساز برای آزادگان جهان است
فریدون باقری رئیس موسسه بین‌المللی تقارب فرهنگ ها نیز ضمن تشریح برگزاری اهداف این وبینار، حضور میلیونی راهپیمایی اربعین حسینی از سراسر جهان را، پاسداشت و بیعت با قیام امام حسین(ع) و برائت از ستمگران و ظالمان روز یعنی آمریکا و اسرائیل دانست و با اشاره به افزودن شکوه و عظمت هر ساله راهپیمایی اربعین امام حسین(ع) گفت: آئین پیاده روی اربعین که هرساله با شکوه و عظمت افزوده می‌شود، یکی از نمادهای تمدن ساز برای مسلمانان و آزادگان جهان محسوب می‌شود.

وی همچنین به تأثیرگذاری اربعین در حوزه روابط بین‌الملل پرداخت و افزود: تاثیر گذاری راهپیمایی اربعین حسینی در روابط بین‌الملل به حدی است که در عصر کنونی از آن به عنوان قدرت نرم در سیاست خارجی و معادلات جهانی یاد می‌شود.

محمدرضا دهشیری رئیس دانشکده روابط بین الملل نیز اربعین را با توجه به ارتباطات چهره به چهره در فضای اجتماعی و افزایش تعاملات ملتها در فضای مجازی، فرصتی برای شبکه سازی واقعی و مجازی دانست و اظهار داشت: اربعین زمینه تصویرسازی ایجابی از همبستگی و وفاق موحدان و دینداران و علاقمندان به شخصیت والای امام حسین(ع) از ملتهای مختلف و زمینه ساز تقارب فرهنگها و نیز موجب همبستگی دو ملت مسلمان ایران و عراق را فراهم آورده است.

وی با تاکید بر رویکرد تمدنی به اربعین، این آیین عظیم جهان تشیع را زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی با ویژگی های خردباوری، خودباوری، اخلاق مداری، معنویت گرایی و عدالتخواهی دانست.

محمدجواد آقاجری استاد دانشگاه و رایزن فرهنگی اسبق چین با اشاره به آیات قرآنی در خصوص اجتناب از تفرقه میان مسلمانان اظهار داشت: یکی از دردهای جوامع اسلامی همواره تفرقه میان آنان بوده است که اندیشمندان بزرگی همچون سید جمال الدین اسدآبادی نیز به این موضوع اشاره داشته و درمان آن درد را اتحاد و همبستگی میان مسلمانان دانسته است که امروز تجلی این وحدت را راهپیمایی بزرگ اربعین می بینیم که نماد همدلی ومقاومت دربرابر رژیم جنایتکار وکودک کش اسراییل واستکبار جهانی را به نمایش گذارده ولرزه بر وجودشان انداخته به نحوی که رسانه های آنان حاضر نیستد گوشه ای از این عظمت را به تصویر بکشانند.

محسن رفیعی رئیس اندیشکده هنر و رسانه مرکز مطالعات راهبردی ژرفا ضمن بیان اینکه این شجره طیبه ای که امروزه در هیات راهپیمایی شوکتمند اربعین جلوه گری می‌کند، همان نهال نورسی ست که حضرت زینب کبری(س)، آن را غیرت و درایت خویش، در قرن اول اسلامی آبیاری کردند، گفت: واقفیم که همه قدرت رسانه‌ای نظام سلطه جهانی، سعی در بایکوت کردن یا تقلیل این حرکت عظیم فرهنگ ساز الهی دارند، اما امروزه، راهپیمایی خوش منظر اربعین در بلند جایگاهی قد برافراشته، که دشمنی و عداوت با آن، نمی‌تواند خللی در صلابت آن ایجاد کند.

نهضت امام حسین(ع) تا ابد زنده است
شیخ خلیل الشاوی الحلبی از علمای لبنان از دیگر سخنرانان این وبینار گفت: نهضت امام حسین(ع) تا ابد زنده است زیرا حسین(ع) با خدا پیوند خورده بود و هر کس به خدا پیوست ابدی خواهد شد.

وی افزود: امروزه عاشورا و اربعین یک مکتب ناب است که میلیونها انسان از هر قوم و قبیله ای و هر نژادی با گرایش مختلف دینی و با شعار لبیک یا حسین زیر پرچم او جمع میشوند زیرا یقین دارند که این مکتب به انسان کرامت، آزادگی و عزت می‌بخشد.

الشاوی الحلبی تصریح کرد: غرب و حامیانش از هرگونه تلاش نمودند تا از راهپیمایی اربعین را کم رنگ جلوه دهند اما خدا خواست که هر سال بر کثرت راهپیمایی اربعین افزوده شود و این مسئله بعنوان یک قدرت معنوی مسلمانان، غرب را نگران کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین استاد نقوی از پاکستان نیز گفت: شخصیت امام حسین(ع) شخصیتی است که وجدان های بیدار هر انسان آزاده را در همه زمان و مکان را که مختص شیعیان نیست مجذوب خود کرده و با حضوری عاشقانه و ارادت قلبی در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند و این یعنی تجلی قدرت نرم اسلام.

محسن صالح استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بیروت نیز گفت: هر مجلسی که برای امام حسین(ع) برگزار می‌شود مهم‌ترین وجه آن عقلانیت انسانی است.

وی همچنین فراملی و فرا مذهبی بودن پیاده روی اربعین را از مولفه‌های قدرت نرم معرفی کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha