۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۹:۳۶
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85579504
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

قمار اقتصادی ترامپ

۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۹:۳۶
کد خبر: 85579504
قمار اقتصادی ترامپ

 نیویورک – ایرنا- دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳)  به گونه ای از اقتصاد سخن می‌گوید که انتخابش صرفا به آن بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رسانه های آمریکایی می گویند ممکن است همانطور که ترامپ فکر می کند انتخابش ممکن است به اقتصاد بستگی داشته باشد چون او می داند که هیچ مساله ای بیشتر از مسائل اقتصادی، مهم تر نیست. این باور ترامپ، موجب می‌شود که ۷۱ روز مانده به انتخابات آمریکا، او تمام تلاش خود را صرف متقاعد کردن مردم آمریکا برای امتیازهای اقتصادی در صورت پیروزی در انتخابات کند.

تارنمای آکسیوس در این باره می گوید: رئیس‌جمهور سابق آمریکا از هر اخبار منفی اقتصادی استفاده می‌کند تا به این نکته اشاره کند که اقتصاد بسیار بدتر از آن چیزی است که دولت دموکرات جو بایدن می‌گوید.

کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا برعکس ترامپ عمل می کند و هر خبر خوب اقتصادی را منعکس و از آنها در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده می‌کند.

هریس نگاه بسیار خوشبینانه تری به اقتصاد دارد. مانند بایدن، او نرخ بیکاری پایین ۴.۳ درصدی را جشن می گیرد، در حالی که اذعان می کند که قیمت ها بسیار بالا هستند. او همچنین ممنوعیت «افزایش قیمت» برای غذا و خواربار را پیشنهاد کرده که ترامپ آن را کنترل‌های «به‌ سبک شوروی سابق» نامیده است.

تارنمای آکسیوس در ادامه نوشت: ترامپ هفته گذشته ادعا کرد که دولت بایدن داده‌های مشاغل را پس از یک بازنگری استاندارد دستکاری کرده است که نشان داد اقتصاد ایالات متحده آمریکا ۸۱۸ هزار شغل کمتر از برآورد قبلی ایجاد کرده است.

ترامپ در مورد چرایی و چگونگی انتشار اعداد جدید اشتباه کرد اما بازار کار در حال رکود است، خبری که ترامپ می‌خواهد از آن به نفع خود استفاده کند.

آنا کلی، سخنگوی کنوانسیون ملی جمهوریخواهان گفت: «آمریکایی‌ها به شدت با طرحهای اقتصادی کامالا مخالف هستند، زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند آن را تامین کند.»

پس از سه سال و نیم تورم بسیار بالا در همه بخش ها، از گاز گرفته تا خواربار و هزینه مسکن، رای دهندگان به دلیل هزینه های هریس-بایدن تحت فشار هستند.

دموکرات‌ها بطور خصوصی از اظهارات اخیر جی پاول، رئیس بانک‌مرکزی را استقبال کردند که گفته بود «زمان کاهش دادن نرخ‌ها فرا رسیده است».

بازار سهام با بیانیه جکسون پاول افزایش یافت و یک هفته شرایط خوب را برای دموکرات‌ها به ارمغان آورد. خطری که ترامپ با آن مواجه بوده، این است که رویکرد منفی گرایی اقتصادی او به یک پیشگویی شکوفایی تبدیل شود. اگر این منفی گرایی او درست باشد و در انتخابات پیروز شود، وارث اقتصادی خواهد بود که در حال رکود است و ترمیم آن بسیار دشوارتر خواهد بود.

در ماه ژانویه، ترامپ پیش‌بینی کرد که اقتصاد "سقوط خواهد کرد" و افزود که امیدوار است این اتفاق در ۱۲ ماه آینده قبل از روی کار آمدن او رخ دهد.

اوایل ماه جاری، او سقوط بازارهای جهانی سهام را دلیل واکنش بازارها به اخبار مبنی بر جایگزینی هریس به جای بایدن دانست. از زمانی که ترامپ عبارت "سقوط کامالا" را ابداع کرد، شاخص بورس آمریکا موسوم به S&P ۵۰۰ بیش از ۸ درصد افزایش یافته است.

خطری که برای هریس وجود دارد این است که او با تبلیغات اقتصادی که برای مردم آمریکا کار نمی کند، اعتبار خود را نزد رای دهندگان از دست می دهد. در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، برجسته کردن داده‌های بد اقتصادی و برانگیختن نگرانی‌های مصرف‌کننده یک روش استاندارد است. وقتی بایدن چهار سال پیش ترامپ را به چالش کشید، گزارش‌های مربوط به مشاغل بزرگ را رد کرد.

پیشتر در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۲، رقابت باراک اوباما برای کاهش بیکاری زیر ۸ درصد بود. وقتی به نرخ بیکاری به زیر این سطح رسید، برخی افراد به اشتباه پیشنهاد کردند که این اعداد توسط این «بچه های شیکاگو» ساخته شده است.

سناتور جان کری نامزد دموکرات‌ها در سال ۲۰۰۴ نیز تلاش کرد رای‌دهندگان را متقاعد کند که جورج دبلیو بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا مقصر قیمت‌های بالای بنزین است.

در هر حال، اقتصاد، کانون موج جدید تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است که در هفته جاری از رسانه های این  کشور پخش می شود. در این تبلیغات ترامپ و هریس و متحدانشان پیام‌های متضادی درباره علائم هشدار و فرصت‌های اقتصادی ارائه می‌دهند.

آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهوری بعدی ایالات متحده آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha