۵ شهریور ۱۴۰۳، ۲۰:۴۳
کد خبر: 85579526
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تارقلی‌زاده: دلیل انتقاد از VAR بی‌اطلاعی است

۵ شهریور ۱۴۰۳، ۲۰:۴۳
کد خبر: 85579526
تارقلی‌زاده: دلیل انتقاد از VAR بی‌اطلاعی است

تهران- ایرنا- مدیر روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال به حاشیه‌های ایجاد شده درباره فناوری کمک‌داور ویدئویی(VAR) واکنش نشان داد و گفت: آنچه مطرح می‌شود به دلیل عدم اطلاع است و ما بر اساس تاییدیه فیفا حرکت می‌کنیم.

به گزارش دوشنبه‌شب ایرنا، علی تارقلی‌زاده درباره انتقادات به وجود آمده از سیستم VAR در لیگ برتر اظهار داشت: این پروژه یکی از مسائل مهمی بود که از روز اول به آن فکر می‌کردیم و درصدد بودیم تا آن را اجرایی کنیم. بر همین اساس ۳۵ داور را آموزش دادیم تا بتوانند با این فناوری کار کنند. دستگاهی را به ایران آوردیم که پس از اقدامات لازم روند کار عملیاتی شد و باید این را هم تاکید کنیم که VAR نقش تصمیم‌گیر نداشته و به داور برای قضاوت بهتر کمک می‌کند.

وی ادامه داد: تصمیم گیرنده بازی، داور است و او حرف آخر را می‌زند. در سال ۲۰۱۰ زمانی که میشل پلاتینی با سیستم خط دروازه مخالفت کرد، به این دلیل بود که نمی‌خواست فوتبال از تصمیم انسانی خارج شود. ۱۵۰ سال انسان تصمیم گرفته و الان هم همین روند ادامه دارد و VAR نقش کمک‌کننده دارد. سیستمی وارد کشور شده که فیفا و AFC آن را توصیه کرده‌اند و هیچ‌کس هم پشت این ماجرا نبوده و نیست و مصوبه هیات رئیسه را برای استفاده از سیستم داریم.

مدیر روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال یادآور شد: در جام‌جهانی فوتبال و جام ملت‌ها هر تصویری که پخش‌کننده بازی به VAR بدهد، همان تصاویر بررسی می‌شود. ما باید به بضاعت سازمان صدا و سیما نگاه کنیم. ورزشگاه آزادی در نهایت ۱۱ دوربین دارد و آنچه ما امروز داریم همان VAR است. برخی دوستان انتقاد کرده بودند که چرا تصاویر صحنه آهسته VAR در تلویزیون پخش نمی‌شود؛ باید بگویم پروتکلی وجود دارد که بر اساس آن اقدام می‌کنیم. زمان ۹۰ ثانیه‌ای به داور داده می‌شود که صحنه را بررسی کند و تصمیم بگیرد. صحبت‌هایی با همکاران صدا و سیما داشته‌ایم که شرایط بهتر شود و این اتفاق خواهد افتاد.

وی در واکنش به این سئوال که شنیده می‌شود در بازی استقلال برابر ملوان ارتباط داور وسط با اتاق VAR قطع شده بود و برای همین صحنه پنالتی‌ها را خودش بررسی نکرد، گفت: ما حق نداریم در اتاق حضور داشته باشیم چراکه قانونی نیست. در کل VAR یک دوربین دارد که برای حفظ اصول محرمانه داخل اتاق است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha