هدف خانه‌های محیط زیست مردمی‌سازی حراست از زیست بوم‌هاست

تبریز-ایرنا- مدیر آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: هدف اصلی از ایجاد و راه اندازی خانه های محیط زیست، مردمی سازی حراست و مراقبت از زیست بوم‌ها است.

مهدی طاهری باغمیشه روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: ایجاد این خانه ها از چهار سال قبل با ابلاغ رسمی دولت وقت در قالب شبکه های اجتماعی در تمام استان ها آغاز شد که آذربایجان شرقی به عنوان یکی از مناطق مهم با انواع گونه های گیاهی و جانوری حمایت و تقویت این خانه ها را در دستور کار قرار داد.

وی نظارت، مشارکت، پاسخ گویی دولت، شفافیت، دسترسی به اطلاعات زیست محیطی، تقویت بازیگران غیردولتی در عرصه های محیط زیستی و تلاش برای توسعه همگون و پایدار را از مزیت ها و کارکردهای مهم و محوری خانه های محیط زیست بیان کرد.

طاهری باغمیشه یکی از مهمترین و بهترین آثار فعالیت خانه های محیط زیست در کشور را توجه به مسایل آموزشی با بهره مندی از توانمندی های جوامع محلی دانست و با تاکید بر اینکه باید در این زمینه اقدامات بسیار وسیع به انجام برسد، یادآور شد: باید توجه داشت که هر گونه آموزش و پژوهش در حوزه های محیط زیستی جز با همکاری و تعامل سازنده با جوامع محلی نتیجه بخش نخواهد شد.

به گفته وی هم اکنون در آذربایجان شرقی تعداد ۱۲۴ خانه محیط زیست ایجاد و فعالیت های خود را شروع کرده اند که در بخش ها و روستاهای مختلف استان پراکنده هستند.

طاهری باغمیشه با بیان اینکه احیا و حفاظت و حراست از محیط زیست تنها از عهده سازمان حفاظت محیط زیست بر نمی آید، ادامه داد: این امر باید به فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود که در این راستا نقش رسانه های گروهی بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی تلاش برای بهره مندی از توان و امکانات رسانه ای را یکی از مهمترین رئوس فعالیت های مدیریت آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی بیان و اظهار کرد: جامعه خبری و رسانه ای همراه حفاظت محیط زیست هستند که ایجاد تعاملات سازنده می تواند تحقق اهداف آموزشی را تسریع کند.

هدف خانه‌های محیط زیست مردمی‌سازی حراست از زیست بوم‌هاست

همراهی مردم هدف محوری خانه های محیط زیست است

طاهری باغمیشه توسعه با مردم، از مردم و برای مردم را شعار محوری خانه های محیط زیست اعلام کرد و افزود: خانه های محیط زیست نهادهای اجتماع محور هستند که برای بهسازی و ساماندهی محیط زیست فعال هستند و این نوع فعالیت ها منجر به ارتقای آگاهی عمومی در حوزه محیط زیست می شود.

وی همراهی ۷۰ دهیاری آذربایجان شرقی را از نمونه های موفق عملکرد خانه های محیط زیست بیان کرد که این امر باعث ایجاد حساسیت عمومی شده و مراقبت از محیط زیست منطقه را سهل تر و عملیاتی تر می کند.

مدیر آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، رتبه این استان در راه اندازی خانه های محیط زیست بین استان های دیگر را مناسب خواند و گفت: این استان پس از استان های خوزستان، البرز و آذربایجان غربی در جایگاه چهارم قرار دارد.

طاهری باغمیشه توجه به آموزش از سنین پایه را یکی از رویکردهای مهم مدیریت آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی برشمرد و ادامه داد: در این راستا در یک سال اخیر تعداد پنج هزار نفر از دانش آموزان نواحی سه و پنج آموزش و پرورش تبریز تحت آموزش های زیست محیطی قرار گرفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha