هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به استان کرمانشاه اختصاص یافت

کرمانشاه- ایرنا- سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: از محل منابع مشاغل خانگی امسال به استان کرمانشاه هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال اختصاص یافته که برای پرداخت به متقاضیان کمیته های فنی و کارشناسی تشکیل شده است.

بهروز جمشیدمفید روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سال ۱۴۰۱ در استان کرمانشاه هزار و ۳۰ میلیارد ریال و سال ۱۴۰۲ نیز هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال وام مشاغل خانگی در استان کرمانشاه پرداخت شد.

وی گفت: طبق ماده ۱۸ قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی؛ بانک مرکزی هر سال موظف است از محل منابع قرض الحسنه و منابع عادی سیستم بانکی مبلغی را به این نوع مشاغل اختصاص دهد و سهمیه هر استان را نیز مشخص کند

جمشیدمفید در ادامه از متقاضیان مشاغل خانگی استان خواست برای دریافت مجوز به سامانه تک مشاغل خانگی مراجعه نمایند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه همچنین گفت: مشاغل خانگی آن دسته از فعالیت‌ و کسب و کارهایی که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی بدون مزاحمت و ایجاد اخلال برای همسایه ها منجر به تولید یا خدمتی برای عرضه به بازار و جامعه تعریف می شود.

وی اظهار کرد: وام قرض‌الحسنه اشتغالزایی مستقل در سال جاری یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و کارفرمایی و به صورت پشتیبان نیز به ازای اشتغالزایی برای ۴۰ نفر، حداکثر ۴۰ میلیارد ریال با سود چهار درصد است.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه که با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان ۱.۵ درصد از مساحت و ۲.۴ درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، از سال ۱۳۵۵ یکی از استان های با نرخ بیکاری بالا بوده و تاکنون نرخ بیکاری آن از میانگین کشوری پایین‌تر نیامده است بطوریکه چهار درصد از بیکاران کشور در این استان قرار دارند.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، میانگین نرخ بیکاری کشور از ۹ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۸.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید و کاهشی حدود ۰.۹ درصد را تجربه کرد. البته این کاهش در استان بیشتر بوده است.

طبق این گزارش، نرخ بیکاری کرمانشاه از ۱۴.۲ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱۲.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته به طوری که نرخ بیکاری استان در سال گذشته یک کاهش ۲ برابری را نسبت به میانگین کشور تجربه کرده است.

نرخ بیکاری کرمانشاه طی سه سال اخیر روندی کاهشی داشته و از ۱۴.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۲.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ بهبود یافته که یک ارتقای ۲.۶ درصدی محسوب می‌شود.

نرخ بیکاری استان در سال ۱۴۰۲ کمترین نرخ در ۱۵ سال اخیر بوده و یک رکورد جدید محسوب می‌شود.

اکنون این امیدواری تقویت شده که با ادامه این روند کاهشی، نرخ بیکاری استان طی سه تا پنج سال آینده به میانگین کشوری برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha